Pavlínka
Drama
Československo, 1974 , 91 min.
Režie: Karel Kachyňa Scénář: Alfred Technik,
Karel Kachyňa,
Ivan Urban Kamera: Josef Pávek Hudba: Zdeněk Liška Herci: Brigita Hausnerová,
Marian Kleis,
Marie Brožová,
Vladimír Šmeral,
Gustav Valach,
Petr Haničinec,
Zdeněk Martínek,
Alena Kryštofková,
Josef Koza,
Zora Božinová,
Jana Preissová,
Ivo Kubečka,
Mnislav Hofman,
František Suchomel,
Jaroslava Tichá
Česká premiéra: 1974
Popis
Umělcův přístup k historickým událostem může být různý: buď sleduje jednání a činy hlavních historických osobností a všechno ostatní hodnotí prizmatem vztahu těchto aktérů k událostem, anebo v osudu prostého člověka hledá ozvuky velkých dějů. Tvůrci snímku Pavlínka se vydali druhou cestou. Prostředí i historické události čerpali ze skutečnosti: námětem je stávka ve Svárově roku 1870, tedy v době, kdy se teprve formovalo třídní uvědomění dělnické třídy a hledaly se způsoby k vyjádření kolektivního protestu a solidarity. Svárovská stávka vešla do našich moderních dějin jako jedna z nejvýznamnějších dělnických stávek v českých zemích v 19. století; byla jedním z prvních mohutných projevů organizovaného boje dělnictva. Střetli se v ní dělníci severočeského textilního průmyslu se spojenými silami buržoazie a státní moci. Svárovská stávka přesto, že byla surově potlačena, významně přispěla k mobilizaci pracujících mas, k rozšíření stávkového hnutí v severočeském průmyslu a ve svých důsledcích i k tomu, že vídeňská vláda byla nucena vydat koaliční zákon legalizující právo na stávku. Továrníci, vážně znepokojení narůstajícím uvědoměním a bojovností dělnictva, odmítli se stávkujícími vyjednávat a rozhodli se zastrašit dělnictvo krvavým masakrem. 31. března 1870 zasáhlo proti stávkujícím četnictvo a vojsko, které použilo bodákového útoku i střelby. Mnoho dělníků bylo zraněno, sedm bylo zabito. Mezi zavražděnými byla i šestnáctiletá Pavlína Linková. Její jméno objevil spisovatel Alfréd Technik na společném hrobě obětí svárovské stávky na hřbitově v Držkově; její jméno dalo i název filmu. Tvůrcům filmu Pavlínka šlo tedy na jedné straně o rekonstrukci konkrétní historické události a na druhé straně o fikci - život Pavlínky (kromě údajů o jméně a věku na pomníku na hřbitově se o skutečné Pavlínce Linkové nezachovaly žádné dokumenty). Film Pavlínka vykresluje obraz života v severních Čechách minulého století, v kraji textilek a skláren, domácích tkalců a navlékaček korálků, v době, kdy se vzmáhal průmysl a s ním současně vznikal i proletariát, jehož uvědomění postupně rostlo a sílilo. Příběh filmu je prostý: Pavlínka ještě užívá dětských radostí, i když už zvolna vstupuje do věku dospělosti. Její otec, kterého ani nepoznala, padl v prusko-rakouské válce. Po matčině smrti vyrůstá Pavlínka u babičky Bernerové, vdovy po tkalcovském dělníkovi, který nevydržel fyzické týrání ve fabrice. Úděl všech lidí, s nimiž Pavlínka přichází do styku, je typickým údělem lidí z chudého kraje, Pavlínka je zná jako trpné oběti bezohledného vykořisťování. S jejich osudy se seznamuje prostřednictvím své babičky, vlídné a laskavé ženy, vyhlášené kořenářky a porodní báby. Pavlínka s ní chodí k porodům, obstarává různé pochůzky sousedům, hlídá starší děti, až jednoho dne potká mladého dělníka z Liebigovy textilky - Pavla Žáka. Mezi oběma mladými lidmi vzniká křehký, plachý cit. Jejich láska se rozvíjí, živena více sněním než vzájemnou blízkostí, protože babička dívku přísně hlídá a brání jí ve schůzkách. Děj filmu se soustřeďuje právě na příběh této nenaplněné lásky, na několik schůzek Pavlínky a Pavla a také na dívčino snění o lásce; v těchto scénách se ozývá náznak dívčina procitnutí - lidského i sociálního. Pavel totiž patří k dělnickým předákům, je jedním z mluvčích stávkujících a posléze i organizátorem protestního tkalcovského bálu, na který baron Liebig odpoví dalším snížením mezd. Tato situace se stane předehrou k březnové demonstraci a stávce. Baron Liebig povolává proti stávkujícím vojsko, padají první výstřely. Pavlínka umírá zasažena střelou, když hledá svého milého mezi stávkujícími. Pavel je jako jeden z organizátorů stávky zatčen. Režisér Karel Kachyňa k filmu řekl: "Scenáristé napsali příběh tragické lásky jako součást historického obrazu… Tehdejší doba není kulisou, je součástí příběhu, stejně jako osud Pavlínky je součástí doby…" Kinematografie bojující - 65 let bojů a vítězství KSČ ve filmu. Československý filmový ústav, Praha 1986, s. 16 - 17.
PSALI JSME