Po delší nemoci zemřel ve věku osmdesáti let český kameraman Miroslav Ondříček. Byl jedním z předních československých i světových kameramanů. Nejčastěji spolupracoval s Milošem Formanem.

Úmrtí
Miroslava Ondříčka potvrdil dnes médiím jeho syn, režisér
David Ondříček. Podle jeho slov byl jeho otec poslední měsíc a půl v nemocnici a poslední týden v umělém spánku. Po boku rodiny nyní i stojí kameramanův dlouholetý kamarád a bývalý československý režisér
Ivan Passer, který s Ondříčkem za kamerou natočil jeden z pilířů české nové vlny, film
Intimní osvětlení.
Právě Miroslav Ondříček byl od svých úplných počátků pracovně i osobně spojen se svými kamarády a souputníky, kterým byl vedle Passera ještě
Miloš Forman. Všichni tři spolu debutovali na povídkovém diptychu
Konkurs a
Kdyby ty muziky nebyly. Ondříček pak byl až do roku 1968 jedním z předních československých kameramanů a jednou z nejvýraznějších tváří za kamerou československého filmového zázraku známého jako česká nová vlna.
S Passerem natočil krátkometrážní adaptaci Hrabala nazvanou
Fádní odpoledne a posléze i celovečerní
Intimní Osvětlení. S Formanem pak natočil dva ze tří jeho československých filmů, hořkou komedii
Lásky jedné plavovlásky a ještě o něco hořčeji a burleskněji laděnou satiru
Hoří, má panenko. Ondříček vedle Formana s Passerem spolupracoval také s
Janem Němcem, nejdříve jako pomocný kameraman na
Démantech noci a pak už jako hlavní kameraman na povídkových
Mučednících lásky.

Už v roce 1967 si Ondříček vyzkoušel i práci za hranicemi, když se vydal do Anglie, kde zahájil spolupráci s režisérem
Lindsaym Andersonem nejdříve na středometrážním
Bílém autobusu a pak na kultovní anarchistické hříčce
Kdyby.... V roce 1971 se vydal za Milošem Formanem do Ameriky, kde spolu natočili
Taking Off. O rok později natočil s režisérem
Georgem Royem Hillem film podle Kurta Vonneguta jr., válečné sci-fi drama
Jatka č. 5.
Ondříček se pak na delší čas vydál zpátky do Československa, aby s režisérem
Jaroslavem Papouškem natočil závěrečný díl homolkovské trilogie
Homolka a tobolka a do třetice se sešel s Lindsayem Andersonem při práci na filmu
Šťastný to muž. Na konci sedmdesátých let se znovu spojil s Milošem Formanem na kultovních
Vlasech. S Formanem pak natočil i
Ragtime a v Československu i oscarového
Amadea. Za oba filmy byl Ondříček nominován na Oscara za kameru. Společnou spolupráci završili na kostýmním
Valmontovi.

Ondříček v Americe nespolupracoval jen s Formanem. Z ostatních filmů uveďme alespoň dramata
Svět podle Garpa a
Silkwoodová. Po Valmontovi pak natočil ještě "rainmanovské" drama
Čas probuzení a "baseballovou" komedii
Velké vítězství. S režisérkou
Penny Marshall pak natočil ještě
Kazatelovu ženu a jeho poslední prací s ní i vůbec byl film
Kluci v mém životě.
Po ukončení aktivní filmové kariéry pak Ondříček stál v čele České filmové a televizní akademie a před deseti lety převzal trofej karlovarského festivalu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii. V roce 2000 obdržel Českého lva za dlouholetý umělecký přínos českému filmu. Ocenila jej také Asociace českých kameramanů a v roce 2006 získal státní medaili Za zásluhy. Miroslava Ondříčka můžeme bez debaty zařadit mezi kameramany světového formátu.