Docela úspěch na to, že navzdory navyšujícím se rozpočtům a přítomnosti hvězd ze světa showbyznysu je každá část v podstatě punkovou záležitostí. Spřízněnost s australskou obdobou exploatace, tzv. ozploatací, se nezapře. První díl je tonálně značně nevyrovnanou záležitostí. Druhý blafuje komplexnost fikčního světa s vlastními pravidly. Třetí navzdory své hrdé pokleslosti přichází s mýtotvornými prvky. Přitom ale ve všech jde o vytěžení hlavních atrakcí, jimiž jsou scény honiček a bitek vznikajících v předdigitální éře s kaskadéry.
Z tohoto hlediska nejlépe fungují pokračování. Šílený Max (1979) se holt obtěžuje s vývojem ústřední postavy, jejíž úloha je beztak redukována na fetišizaci aut v první polovině a pomstu v polovině druhé. Bojovník silnic (1982) a Dóm hromu (1985) představují protagonistu již "hotového", neměnného: solitéra, který navazuje kontakt s druhými z čistě pragmatických důvodů. Slouží jako záminka pro zřetězení honiček, které stále patří k jedněm z nejzdařilejších, a jako průvodce odlišnými podobami světa (Bartertown a dětské společenství), aby mohly být stavěny na odiv tzv. production values.
Je to právě dystopická vize budoucnosti, která napříč trilogií prochází proměnou, nikoliv ústřední postava, která má blíž k westernovým (anti)hrdinům než k protagonistům post-apokalyptických sci-fi. Každý díl operuje s jiným vypravěčským vzorcem, jenž odpovídá dobám minulým než těm nedalekým: správce pořádku chránící město před nájezdy zločinců, který se nechce ušpinit a klesnout na úroveň padouchů; člověk stojící mimo zákon, který je okolnostmi donucen pomoci druhým; muž, který se ocitl mezi dvěma tábory, jež proti sobě svedou bitvu. Max je osekán na žánrový typ, a proto nevadí, že ve Zběsilé cestě nebude mít tvář Mela Gibsona. Pro sérii byl vždy důležitější fikční svět, práce se žánrovými a vypravěčskými vzorci a přehlídka atrakcí.
Je to právě dystopická vize budoucnosti, která napříč trilogií prochází proměnou, nikoliv ústřední postava, která má blíž k westernovým (anti)hrdinům než k protagonistům post-apokalyptických sci-fi. Každý díl operuje s jiným vypravěčským vzorcem, jenž odpovídá dobám minulým než těm nedalekým: správce pořádku chránící město před nájezdy zločinců, který se nechce ušpinit a klesnout na úroveň padouchů; člověk stojící mimo zákon, který je okolnostmi donucen pomoci druhým; muž, který se ocitl mezi dvěma tábory, jež proti sobě svedou bitvu. Max je osekán na žánrový typ, a proto nevadí, že ve Zběsilé cestě nebude mít tvář Mela Gibsona. Pro sérii byl vždy důležitější fikční svět, práce se žánrovými a vypravěčskými vzorci a přehlídka atrakcí.
BLU-RAY:
Trilogie Šílený Max u nás vyšla koncem srpna minulého roku v limitované edici v metalcase balení, které stylově - vzhledem k tomu, že ve druhé části je ropa nejdůležitější komoditou - imituje podobu kanystru (viz obrázek vlevo). Její nevýhodou (vedle absence audiokomentáře a filmu o filmu k jedničce) bylo, že všechny díly byly k zakoupení pouze dohromady v tomto provedení. Po více než půl roce Magic Box do distribuce uvolnil i jednotlivé části samostatně, a to v klasických plastových krabičkách (tzv. amarayi) s disky, které jsou totožné s těmi z předchozího vydání. Fanoušci konkrétního dílu a nikoliv celé trilogie to jistě uvítají, i když příznivci původního snímku si počkají na nedávno oznámené zahraniční sběratelské vydání, které bude obsahovat nejenom většinu materiálů z dřívější DVD a Blu-ray edice (audiokomentář, film o filmu, dokument o Melu Gibsonovi, upoutávky a spoty a fotogalerie), ale i zcela nové rozhovory s Melem Gibsonem, Joeane Samuel a kameramanem Davidem Eggbym.
OBRAZ A ZVUK:
Šílený Max je jedním z nejvíce výdělečných filmů vzhledem k rozpočtu (rozpočet byl pouhých 350 tisíc australských dolarů), na Bojovníkovi silnic dělal začínající kameraman (později oscarový Dean Semler) nedosvěcující noční scény z důvodu tehdejší špatné kvality filmového materiálu, Dóm hromu měl po obrazové stránce značně problematické DVD.
Nedostatky dané způsobem vzniku se nezapřou. Na jedničce je patrné měkčení, které se projevuje především v celcích a velkých celcích, a od toho odvislá neostrost několika - hlavně exteriérových - scén (škoda, že tato chyba kalí užít si naplno první australský film natočený se širokoúhlým objektivem). Dvojka má značně problematické noční scény, ve kterých je velká spousta nečistot (zrno a šum, kam se podíváš) a ve kterých černá není černá, kontrast je velmi slabý a o kresbě detailů se psát nedá. Ve trojce jsou zase škrábance.
Obrazový přepis každé části ovšem navzdory výše zmíněným problémům dopadl celkově velmi dobře. Barvy jsou v rámci možností reprodukovány věrně (zejména u prvního dílu, dokladem toho je pěkně sytá scéna v lese), tělovky působí přirozeně a při práci s více plány u denních sekvencí nic nezaniká (zejména u druhého dílu), kontrast prostředí vynikne a detaily se neztrácí (zejména u třetího dílu).
Zvuk je na tom o poznání lépe, protože u Bojovníka silnic a Dómu hromu vznikl 70mm blow-up s šestikanálovým mixem, z kterého se - jak uvádí zahraniční stránky - s největší pravděpodobností vycházelo při zvukovém přepisu pro Blu-ray. Dialogy jsou srozumitelné i při akčních scénách, prostorový mix zase dovede vtáhnout jak do honiček anebo kontaktních soubojů, tak do post-apokalyptické budoucnosti díky dobře slyšitelným zvukům prostředí. Šílený Max je mírně slabší než pokračování, protože u něj místy dialog anebo monolog v akčních pasážích zaniká, zato výrazných zvukových efektů skřípění pneumatik a řevu motoru si užijete v množství větším než velkém.
Milovníkům dabingu udělá radost, že nechybí ten původní český, známý z videokazet a televize. Jde ale o mono stopu, v níž se jednotlivé zvukové stopy (hudba, zvuk, dialogy, monology) slévají do jedné, tudíž nedoporučujeme jeho poslech. Bonusem je přítomnost amerického dabingu k jedničce, která je zábavnou relikvií: z důvodu údajné nesrozumitelnosti kvůli australským přízvukům herců byl Šílený Max nadabován do angličtiny. Nebojte, původní australská stopa (v DTS-HD Masteru 5.1) nechybí, takže přítomnost anglického dabingu (v monu) můžete brát jako svým způsobem bonus. Po stránce přídavných materiálů na tom trilogie není nejlépe, jednotlivé části už vůbec ne.
Upoutávka na film Šílený Max a Dóm hromu (1985)
BONUSY:
Těžko říct, co je horší. Jestli to, že bonusy nejsou skoro žádné, nebo že těch pár opravdu hodnotných (u Bojovníka silnic) není vybaveno českou titulkovou podporou. Zakoupíte-li si pouze první anebo třetí díl, dočkáte se pouze dobového traileru. U Dómu hromu je výbava shodná se zahraničními edicemi (skutečně na disku nejsou přítomny ani videoklipy Tiny Turner, pouze upoutávka). V případě Šíleného Maxe jsme ale přišli o poměrně dost bonusů rozdělených v combo balení (BD plus DVD) mezi jednotlivé nosiče: audiokomentář, titulkovou stopu s dodatečnými informacemi (tzv. trivia track), film o filmu, dokument o ústřední hvězdě, fotogalerii, upoutávky a spoty.
Obrazový přepis každé části ovšem navzdory výše zmíněným problémům dopadl celkově velmi dobře. Barvy jsou v rámci možností reprodukovány věrně (zejména u prvního dílu, dokladem toho je pěkně sytá scéna v lese), tělovky působí přirozeně a při práci s více plány u denních sekvencí nic nezaniká (zejména u druhého dílu), kontrast prostředí vynikne a detaily se neztrácí (zejména u třetího dílu).
Zvuk je na tom o poznání lépe, protože u Bojovníka silnic a Dómu hromu vznikl 70mm blow-up s šestikanálovým mixem, z kterého se - jak uvádí zahraniční stránky - s největší pravděpodobností vycházelo při zvukovém přepisu pro Blu-ray. Dialogy jsou srozumitelné i při akčních scénách, prostorový mix zase dovede vtáhnout jak do honiček anebo kontaktních soubojů, tak do post-apokalyptické budoucnosti díky dobře slyšitelným zvukům prostředí. Šílený Max je mírně slabší než pokračování, protože u něj místy dialog anebo monolog v akčních pasážích zaniká, zato výrazných zvukových efektů skřípění pneumatik a řevu motoru si užijete v množství větším než velkém.
Milovníkům dabingu udělá radost, že nechybí ten původní český, známý z videokazet a televize. Jde ale o mono stopu, v níž se jednotlivé zvukové stopy (hudba, zvuk, dialogy, monology) slévají do jedné, tudíž nedoporučujeme jeho poslech. Bonusem je přítomnost amerického dabingu k jedničce, která je zábavnou relikvií: z důvodu údajné nesrozumitelnosti kvůli australským přízvukům herců byl Šílený Max nadabován do angličtiny. Nebojte, původní australská stopa (v DTS-HD Masteru 5.1) nechybí, takže přítomnost anglického dabingu (v monu) můžete brát jako svým způsobem bonus. Po stránce přídavných materiálů na tom trilogie není nejlépe, jednotlivé části už vůbec ne.
BONUSY:
Těžko říct, co je horší. Jestli to, že bonusy nejsou skoro žádné, nebo že těch pár opravdu hodnotných (u Bojovníka silnic) není vybaveno českou titulkovou podporou. Zakoupíte-li si pouze první anebo třetí díl, dočkáte se pouze dobového traileru. U Dómu hromu je výbava shodná se zahraničními edicemi (skutečně na disku nejsou přítomny ani videoklipy Tiny Turner, pouze upoutávka). V případě Šíleného Maxe jsme ale přišli o poměrně dost bonusů rozdělených v combo balení (BD plus DVD) mezi jednotlivé nosiče: audiokomentář, titulkovou stopu s dodatečnými informacemi (tzv. trivia track), film o filmu, dokument o ústřední hvězdě, fotogalerii, upoutávky a spoty.
Naštěstí vše zůstalo u nejlepšího, tj. druhého dílu, ale moc toho není: videoúvod Leonarda Maltina (3,5 min.), který se víc zaměřuje na distribuční osud a ohlas jedničky než dvojky, a audiokomentář režiséra George Millera a kameramana Deana Semlera, kteří se sešli po delší době a zjevně si stále velmi dobře rozumí a hodně si toho pamatují. Kdo vládne angličtinou, neměl by povídání obou pánů vynechat, protože je plné zajímavých informací jak o obsazení, tak - a to především - o natáčení, když za kamerou byli stále v podstatě nezkušení jedinci.
Videoklip We Don´t Need Another Hero od Tiny Turner k filmu Šílený Max a Dóm hromu (1985)
ZÁVĚR: Balení celé trilogie v kanystru je již vyprodané. Vydání všech dílů samostatně a za příznivou cenu uvítají nejenom ti, kteří si ho nestihli pořídit (jedná se o totožné disky), ale i ti, kteří nechtějí s Maxem projít celou cestu, protože mají zájem pouze o jednu anebo dvě části z jeho putování. Je-li pro někoho rozhodující obrazová a zvuková kvalita, měl(a) by sáhnout po Dómu hromů, bonusuchtiví zase neudělají chybu, když vyberou Bojovníka silnic. Zklamání představuje pouze Šílený Max, který s výjimkou upoutávky neobsahuje bonusy přitomné na zahraničních edicích. Vzhledem k pomalé prodejnosti limitovaného kanystru ale nelze očekávat, že u nás vyjde oznámená sběratelská verze jedničky, a tak fanoušci této ozploatace budou muset vyčkat a objednávat ze zahraničí.
ZÁVĚR: Balení celé trilogie v kanystru je již vyprodané. Vydání všech dílů samostatně a za příznivou cenu uvítají nejenom ti, kteří si ho nestihli pořídit (jedná se o totožné disky), ale i ti, kteří nechtějí s Maxem projít celou cestu, protože mají zájem pouze o jednu anebo dvě části z jeho putování. Je-li pro někoho rozhodující obrazová a zvuková kvalita, měl(a) by sáhnout po Dómu hromů, bonusuchtiví zase neudělají chybu, když vyberou Bojovníka silnic. Zklamání představuje pouze Šílený Max, který s výjimkou upoutávky neobsahuje bonusy přitomné na zahraničních edicích. Vzhledem k pomalé prodejnosti limitovaného kanystru ale nelze očekávat, že u nás vyjde oznámená sběratelská verze jedničky, a tak fanoušci této ozploatace budou muset vyčkat a objednávat ze zahraničí.