Na začátku filmu postava
Willa Smithe, profesionálního podvodníka Nickyho, říká divákovi, že vše je o získání pozornosti, díky níž vám lidé dají to, co potřebujete. Úvodní věta jako z filmu Christophera Nolana
Dokonalý trik jakoby nabádala k tomu, abychom se na sledování plně soustředili a nenechali si ujít sebemenší detail, ať už v obraze nebo dialozích postav. Vždyť samotné dvě ústřední postavy jsou zkušení podfukáři, kteří podvádějí ostatní, sami sebe a možná i diváky.

Snímků, v nichž je divák rád klamán viděným, které neustále přehodnocuje a zasazuje do nových rámců, už americká kinematografie nabídla mnoho, na začátek je však nutné upozornit, že
Focus do této kategorie zas tak moc nezapadá. Více než na sofistikovanou hru s divákem se totiž soustředí na romantický vztah dvou postav okořeněný zlodějským prostředím, které slouží jako prostředek k základní komplikaci děje jak na osobní, tak profesní rovině.
Příběh prvotřídního podvodníka, který se při zasvěcování do uzavřené branže (nejspíše) zamiluje do začínajícího nováčka (vycházející hvězda
Margot Robbie z
Vlka z Wall Street) a přitom se zaplete s několika nebezpečnými lidmi během velkého podfuku, spíše připomene romantické heist movies typu
Zakázané ovoce Stevena Soderbergha nebo
Aféru Thomase Crowna s Piercem Brosnanem. V obou případech taktéž vystupují dva zločinci, jež k sobě přese všechny podrazy nakonec něco cítí.

Režie snímku se ujala tvůrčí dvojice
John Requa a
Glenn Ficarra, která se o podobný žánr lehce otřela již ve svém debutu
I Love You Phillip Morris, kde na zlodějskou zápletku pohlížela skrze postavy dvou gayů. Ve
Focus stejně jako i ve svém dalším filmu, ansámblové romantické komedii
Bláznivá, zatracená láska, ukázali, že dokáží skvěle spolupracovat s herci a vyburcovat je k sympatickým výkonům v rámci žánru.
Chemie mezi ústřední dvojicí funguje bezproblémově a konkrétně Will Smith si může po svém posledním propadáku
Po zániku Země připsat další povedenou roli napsanou na tělo. Pokud jde o Margot Robbie, tu už víceméně před rokem objevil Martin Scorsese ve svém makléřském opusu, zde stvrzuje, že bychom s ní měli v Hollywoodu počítat i do budoucna – svůj sex appeal se bude herečka snažit uplatnit nejen v roli Jane v připravované nové verzi
Tarzana, ale také v komiksové týmovce
Suicide Squad, kde se opět sejde s Willem Smithem v roli Jokerovy milenky Harley Quinn.

Režisérům se skvěle daří i pohrávání s žánrem, například v úvodní scéně, která začíná jako konvenční romantická komedie a končí překvapivým zlodějským twistem. Z hlediska toho, že studio Warner Bros. mělo zřejmě ohledně projektu pochybnosti (Smitův poslední film byl propadák), je promo kampaň velmi spoileroidní, takže doporučuji před zhlédnutím nekoukat na žádný z trailerů, které chronologicky ve dvou minutách odvypráví celý film včetně point.
I přesto je však
Focus velmi odlehčenou variací na výše zmíněné podfukářské kousky, v níž je to poslední, co by diváka zajímalo, zápletka – ta se bohužel potýká s žánrovou předvídatelností a tudíž i ztrátou zájmu o postavy, u nichž většinou nic, co řeknou, není pravda a je součástí mnohem větší hry. Více než budování kompaktního příběhu (jenž je v podstatě rozdělen mezi dvě oddělené, navzájem se ovlivňující části) Requa a Ficarra bodují v jednotlivých scénách, z nichž přinejmenším dvě stojí za samostatné vypíchnutí. Ty by obstály klidně samy o sobě ve formě krátkých filmů, protože nemají nějakou zásadní vazbu na posun v příběhu a spíše v nich jde jen o vystižení psychologie postav.

Kromě „tréninkového výcviku“, který zachycuje (bressonovsky) sehraný tým kapsářů v akci, v němž si režiséři vyhráli s pozoruhodnými kamerovými jízdami v davu lidí a detaily, zaujme hlavně přibližně desetiminutová sekvence na stadionu, v němž se Nicky pustí do nebezpečné sázky s šíleným miliardářem. Ta jako jediná obsahuje skutečné napětí a nečekaný vývoj situace, že až zamrzí, že se v podobném duchu nenesl celý film.
Ten je sice s chutí zahranou romantickou komedií s podfukářskou příchutí, ale schází mu skutečná zlodějská elegance, která by z něj udělala více než jen zapomenutelnou žánrovku.
Český trailer filmu Focus