Překvapivý hit začátku roku, Americký sniper, se po svém třítýdenním pobytu na přední příčce Box Office žebříčku musel sklonit před animovanou novinkou SpongeBob ve filmu: Houba na suchu. Snímek, který je vůbec první trojrozměrnou verzí dlouho běžícího populárního kresleného seriálu (v USA mnohem známějšího než u nás), za uplynulý víkend v amerických kinech utržil 56 milionů, což jej řadí vedle jiných 3D adaptací klasických kreslených látek (Alvin a Chipmunkové, Želvy Ninja). Nejde však o tak silný výsledek jako u LEGO příběhu, který loni o stejném víkendu otevřel skoro za 70 milionů dolarů.
Na druhé místo po famózní výdrži spadl Americký sniper, nejúspěšnější film Clinta Eastwooda a zřejmě jedna z nejvýkonnějších oscarovek vůbec. Silně pro-americká látka láká diváky do kina i čtvrtý víkend od uvedení, což má za následek tržby, které se od minula propadly o pouhých 21% na 24 milionů dolarů. Ty válečné drama přidává ke svému celkovému koláči, který má jen v Americe objem "blockbusterových" 282 milionů dolarů a celosvětově dokonce 361 milionů dolarů. Co se týče amerických tržeb, je film retrospektivně třetím nejúspěšnějším filmem uvedeným v roce 2014, hned za Hunger Games a Strážci Galaxie. Kdo by tohle čekal...
I když studio Warner Bros. se "sniperem" uspělo na celé čáře, jejich následující titul už takové štěstí neměl. Jupiter vychází, sci-fi novinka sourozenců Wachowských, totiž utržila pouze bídných 19 milionů dolarů, což blockbuster za 176 milionů dolarů řadí do kategorie velkých propadáků. Esence brakových sci-fi s campovou stylizací a kostýmy už vzbuzovala obavy od prvních promo materiálů, není tedy divu, že studio z původně zvažovaného července 2014 přesunulo snímek na letošní únor - ani tak se mu ale nedařilo.
Warneři zřejmě tušili průšvih už dávno, proto ani pár týdnů před premiérou nespustili žádnou dodatečnou kampaň, protože zřejmě nevěřilo, že by snímek o uklízečce záchodů, která je královna vesmíru a zamiluje se do křížence člověka a vlka, dokázali prodat. I přes "guilty pleasure" kvality si snímek nevedl u kritiků (22% na Rotten Tomatoes) a jeho víkendové tržby se vyrovnaly jinému propadáků od Wachowských, Speed Racerovi (18 milionů). Pokud si oba tvůrci jako svůj další film nevyberou další Matrix, budou se muset zřejmě uchýlit k natáčení menších nezávislých snímků.
Nedařilo se ani fantasy žánru. Sedmý syn byl snad ještě více překopáván a odkládán než Jupiter vychází, protože měl mít původně premiéru už v roce 2012 (!). Výsledné fantasy řežby s Jeffem Bridgesem a Julianne Moore se však v Americe dočkali až nyní a bohužel se na ní taktéž podepsal absolutní nezájem publika - 7,1 milionů za víkend je ještě méně, než utržila loňská béčka typu Herkules: Zrození legendy nebo Já, Frankenstein.
Ve zbytku žebříčku se nachází mix relativně nevýrazných titulů z předchozích týdnů, které doznívají a pomalu vyklízejí pole následujícímu víkendu, kdy do kin dorazí dlouho očekávaná adaptace knižního bestselleru Padesát odstínů šedi. Rádobylechtivá senzace pro stydlivé studentky a jejich matky vsadila na rozmáchlou kampaň, takže se o filmu dozvěděl každý, pokud si zapnul televizi, počítač, rádio, otevřel časopis, noviny nebo šel jen po ulici a koukal po billboardech. Úspěch je předem zaručen, takže zbývá jen odhadovat, kolik diváků přijde do kina - soudě dle na týdny vyprodaných kinosálů, tak HODNĚ.
Abychom nezapomněli - širokého nasazení se dočká také zábavná a brutální komiksovka Kingsman: Tajná služba (pro nás v redakci zřejmě nejlepší dosavadní snímek roku), ale ta bohužel pod tíhou Christiana Greye jistojistě podlehne.
BOX OFFICE: VÍKEND OD 06.02.2015
1. SpongeBob ve filmu: Houba na suchu 56 mil. (novinka)
2. Americký sniper 24,2 mil.
3. Jupiter vychází 19 mil. (novinka)
4. Sedmý syn 7,1 mil. (novinka)
5. Paddington 5,4 mil.
6. Project Almanac 5,3 mil.
7. Kód Enigmy 4,9 mil.
8. Dokonalý svědek s.r.o. 4,8 mil.
9. Black or White 4,5 mil.
10. The Boy Next Door 4,1 mil.
Tržby jsou uvedené v amerických dolarech. Kompletní žebříček s podrobnými statistikami naleznete zde.