Neotřelý projekt režiséra Neda Bensona je dvojicí filmů vyprávěných ze dvou odlišných perspektiv mladého páru. Po uvedení na MFFKV se za měsíc dostane do běžných kin v obou rozdílných verzích.
Technicky se vlastně jedná o filmy tři. Prvotním záměrem bylo natočit dva snímky, z nichž každý by podával svědectví o krizi milostného vztahu z pohledu jednoho účastníka. Ty se jmenují jednoduše
On a
Ona. Navíc ovšem existuje také třetí verze jménem
Oni, která se skládá z obou filmů sestříhaných, aby fungovaly jako jeden celek. Je to tedy taková verze „lite“, každý, koho zaujal neotřelý noetický záměr
Neda Bensona, by se ale
Jim měl vyhnout a zajít si zvlášť na
Jeho a
Ji.
A čeho se mu dostane?
Zmízení Eleonor Rigbyové je neveselou romancí odehrávající se kolem dvojky Conor Ludlow (
James McAvoy) a titulní Eleonor Rigbyové (
Jessica Chastain, mimochodem, jméno její postavy je převzaté ze stejnojmenné písně od Beatles). Zdánlivě šťastný pár začne brzy po uzavření manželství zjišťovat, že jejich vztah rozhodně nemá uvnitř tak růžové odstíny, jak se zdálo navenek. Po následném rozkolu se každý s neúspěchem vyrovnávají jinak, každý si pamatuje klíčové okamžiky vztahu jinak a každý má z něj jiný dojem. Eleonor Rigbyová utíká pryč a Conor Ludlow zvažuje, zda se má pustit za ní, nebo ji nechat být.
Režisér
Ned Benson tímhle filmem celovečerně debutuje, předtím si střihnul jen pár kraťasů. Sám si napsal i scénář, takže se jedná o silně osobní a velmi pravděpodobně i značně autobiografické dílo. V téhle souvislosti si můžeme vzpomenout na
Blue Valentine, mírně nedoceněný portrét zkrachovalého manželství od
Dereka Cianfranceho, ovšem rozvedený do mnohem jemnějších detailů. Pokud jste viděli trailer, všimli jste si určitě, že jednotlivé perspektivy protagonistů se liší přesně tak, jak se to stává v opravdových vztazích. Lidské vnímání je hodně ošemetná věc a z každého momentu jsme opravdu schopní si odnést jen nebo převážně to, co od něj sami chceme a až děsivě snadno nežádoucí složky odfiltrovat.
Záleží už čistě na Nedu Bensonovi, jak nemilosrdný byl sám k sobě a svým vlastním citovým omylům a jak tudíž dokázal tuhle neslavnou vlastnost lidstva převést na plátno. Těšit se ovšem můžeme i bez jistoty kvalitního scénáře, protože v hlavních rolích máme dvě z nejlepších současných mladých tváří, které jsou v hereckém rybníčku v současné době k dispozici.
Jessica Chastain v posledních letech mnohokrát dokázala, že zahraje skvěle jak krásku, tak posedlou mezinárodní agentku,
James McAvoy zase oplývá jedním z nejemotivnějších druhů hereckého zápalu a vidět je společně na plátně je určitě splněný sen nemalého zástupu fandů.
Ve vedlejších rolích navíc uvidíte další vynikající herecké matadory jako
Williama Hurta coby otce Eleonory,
Violu Davis,
Ciarána Hindse jako otce Conora nebo také převážně komediálního
Billa Hadera. Zajímavostí je, že roli Conora měl původně ztvárnit
Joel Edgerton, ovšem nakonec z projektu odstoupil.
Jelikož filmy si už odbyly svou premiéru na několika filmových festivalech, máme k dispozici i mnoho prvních dojmů, které sice nemluví zrovna v superlativech, přesto se většina kritiky i veřejnosti shodne na tom, že obě části
Zmizení Eleonor Rigbyové jsou rozhodně pozoruhodnými snímky a že svůj primární záměr, tedy ilustraci rozdílných náhledů rozdílných osob plní velmi zdařile. Na druhou stranu tenhle film patří k těm, kde se hodnocení druhých brát na zřetel rozhodně nevyplácí, protože se zabývá problematikou z těch nejsubjektivnějších. Nejlépe proto uděláte, když se jimi nebudete vůbec řídit a za měsíc se vypravíte do kina s co nejčistší hlavou.
Obě části filmu
Zmizení Eleonor Rigbyové uvidíte v našich kinech od 6. listopadu 2014.
Český trailer filmu Zmizení Eleonor Rigbyové, On a Ona