Blu-ray recenze: The Amazing Spider-Man 2 je Amazing

Vydáno: 08.09.2014 17:00 - | foto: Columbia Pictures

Rozporuplně přijímaná komiksová adaptace Amazing Spider-Man 2 vychází ve třech různých edicích s referenčním obrazem i zvukem a několika hodinami česky otitulkovaných bonusů. Stojí za koupi?

Amazing Spider-Man 2Recenzoval/a dne 08.09.2014 17:00. Rozporuplně přijímaná komiksová adaptace Amazing Spider-Man 2 vychází ve třech různých edicích s referenčním obrazem i zvukem a několika hodinami česky otitulkovaných bonusů. Stojí za koupi? Hodnocení: 4.5
Amazing Spider-Man 2
The Amazing Spider-Man 2
Fantazie / Akční / Dobrodružný
USA, 2014 , 142 min.

Režie: Marc Webb
Scénář: Alex Kurtzman, Roberto Orci, Jeff Pinkner, Alex Kurtzman, Roberto Orci, Jeff Pinkner, James Vanderbilt, Stan Lee, Steve Ditko
Kamera: Daniel Mindel
Herci: Andrew Garfield, Emma Stone, Jamie Foxx, Dane DeHaan, Colm Feore, Felicity Jones, Paul Giamatti, Sally Field, Embeth Davidtz, Campbell Scott, Marton Csokas, Louis Cancelmi, Max Charles, B.J. Novak, Sarah Gadon

Česká premiéra: 03.09.2014

Hodnocení: 9/10

Vydavatel: Bontonfilm

Amazing Spider-Man 2 hodnocení na Kinobox.cz: 61.34 %
Fotografie z filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Amazing Spider-Man 2 měl nepřehlédnutelnou a v porovnání s jinými komiksovými adaptacemi natolik diferencovanou kampaň, že očekávání byla před premiérou nemalá. Nakonec má z celé série, čítající raimiovskou trilogii a reboot, jak nejslabší návštěvnost v kinech, tak i nejhorší ohlas ze strany odborné (kritické), ale i laické (divácké) obce. Jak ale ukázaly naše dvě recenze, z nichž jedna je spíše zklamaná a druhá převážně nadšená, existují různé názory na pokračování pavoučích dobrodružství - a autor tohoto textu je zároveň zodpovědný za výše linkovanou pochvalnou kritiku, a tak se následující řádky budou nést spíše v duchu poznámek pod čarou.

Nemá moc smysl řešit, že pouhých pět let po problematickém zakončení trilogie jsme se dočkali rebootu, který se zaměřuje na origin, ale klade přitom důraz na trochu jiné věci. V komiksovém světě jsou alternativní linie i několik různých sérií naprosto běžnou záležitostí a Amazing Spider-Man vážně není Spider-Man, a to ani ve filmu.

Stan Lee ve filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Raimiho trilogie se sice v něčem odkláněla od své předlohy (nejkontroverznější bylo vystřelování pavučiny přímo z ruky), ale jinak byla velmi věrná poetice komiksu, který je v osobní rovině velmi melodramatický a v pracovní (superhrdinské) nemálo cheesy. Webberův přístup se liší jednak žánrovou rozmanitostí (a s tím souvisejícím odlišným způsobem inscenování různých sekvencí) a snahou o komplexnější vykreslení světa a jeho provázanosti, jednak důrazem na postavy, jejich psychologii a vztahové peripetie, které vycházejí spíše z tradic indie filmů a evropské artové kinematografie než jiného (komiksového) média.

Fotografie z filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2V "jedničce" se projevovala spíše ona žánrová rozmanitost (eco-horor narušoval romanci, coming-of-age drama bylo provázáno s detektivním vyšetřováním). Ve dvojce se výše napsané projevuje již naplno. Na rozdíl od marvelovek se vše nesoustřeďuje k vybudování týmu superhrdinů, ale naopak superzáporáků známých jako Sinister Six, a tak je ve vyprávění vše navázané na korporaci OsCorp. Postavy sice jsou figurkami na šachovnici, či spíše nitkami v rozsáhlé síti, ale přitom se v souvislosti s nimi používá výrazně subjektivizačních postupů (hlediskové záběry u Petera/Spider-Mana či vidiny zesnulého otce přítelkyně, Electrovy hlasy, které slyší nejenom on, ale i my).

Amazing Spider-Man 2 je výlučným počinem, který se nemusí zamlouvat každému, protože vybočuje z trendů nastolených komiksovými adaptacemi. Není ani odvyprávěn napříč několika médii, zatímco by veškeré ostatní postupy konvencionalizoval (jako marvelovky a proud jimi inspirovaný), ani se nesnaží o psychologickou drobnokresbu svých (anti)hrdinů a reflexi žitého světa (jako "nolanovky" a proud jimi inspirovaný). Nese pouze znaky obou cyklů (záporáci jsou představováni, aby vytvořili zlodušský tým v samostatném filmu, dostáváme se do mysli postav), ale jde si přitom vlastní cestou.

Jamie Foxx ve filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Málokterý blockbuster si dovolí umístit do centra vyprávění nikoliv postavu, nýbrž budovu. A přejímat postupy indie a artové kinematografie posílením paralelismů a kontrastů při výstavbě proměňujících se vztahů postav (Spider-Man jakožto superhrdina v centru pozornosti, Electro naopak mimo ni, Peterovo a Harryho problematické dospívání kvůli absenci otcovské figury, přitom ale odlišné sociální zázemí atd.). A právě proto je Amazing.

P. S. Při uvedení v kinech bylo součástí závěrečných titulků promo na X-Men: Budoucí minulost, ale to na Blu-ray a DVD vydání chybí. Studia (Sony, Marvel) se domluvila na vzájemné podpoře pouze v kinech.

Blu-ray a DVD trailer k filmu Amazing Spider-Man 2 (2014).

BD obal filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Amazing Spider-Man 2 si v kinech nevedl podle očekávání, což má za následek to, že poprvé nevychází edice s bonusovým diskem. Ačkoliv z hlediska množství a délky přídavných materiálů patří tato částo spider-manovské série k nejslabším, na trhu plném podvybavených disků náleží mezi ty nejlepší. A je opětovně z čeho vybírat. Reboot byl k dostání ve třech verzích (klasický amaray s dvěma disky, balení s maskou, se soškou), pokračování je na tom stejně (dvoudiskový amaray, jednodiskový steelbook a blikající hlava Electra). Níže recenzujeme jednodiskové vydání ve steelbooku, které je dostupné pouze v omezeném množství 350 kusů.

Pro úplnost ale přidáváme zahraniční tzv. unboxing hlavy Electra, která je poměrně velká, ale při srovnání s jinými (např. Sony z Já, robot, Predátor z Predátora) méně detailní - a cena není zrovna dvakrát vstřícná. Steelbooku se dají vytknout dvě věci: jednak absence 3D verze filmu, jednak nevyražení postav Spider-Mana a Electra na zadní straně. Minimalistický a nápaditý design - Spider-Manovo oko, ve kterém je Electrův obraz - ale potěší.

BD obal filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Radost mnohým udělá i lokalizace disku, která nekončí přítomností dabingu a titulků u filmu, ale vztahuje se v podobě titulků i k bonusovým materiálům, a to včetně audiokomentáře (jak ke snímku, tak k vystřiženým scénám, což nebývá časté). Zdařilé je i menu disku, které se nese v tradici stanovené prvním dílem, tj. videosekvenční s přechody a s nápaditou volbou označení nabídky v podobě elektřiny.

Unboxing balení s hlavou Electra.

Fotografie z filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Sony je studio, které je sice horizontálně integrované (tj. má vlastnictví v různých odvětvích, ačkoliv převážně mediálních), ale vždy klade důraz na technologii. Jelikož spider-manovská franšíza patří k těm nejvýraznějším produktům, náležitě se o ni stará - v připadě obrazu přepisem ze 4K. Díky tomu je obraz mnohem detailnější, barvy sytější, v tmavých pasážích se nic díky prokreslenosti textur neztrácí apod.

Platí to i o recenzovaném titulu, u kterého se stejně jako u všech předcházejících blockbusterů dají napsat dva přívlastky ("referenční", "demo-materiál") a tím část o obrazu a zvuku uzavřít. Zde je však nutné dodat, že rozhodnutí natáčet nikoliv na digitál, nýbrž na film, se na reprodukci barev podepsalo. Zatímco snímek nasnímaný na digitál tenduje k tlumenějším barvám a menší kontrastnosti, u filmu je tomu naopak - a Amazing Spider-Man 2 toho díky volbě kostýmů a komiksové stylizaci využívá, jak jen to jde.

Fotografie z filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Zvuk je sice pouze 5.1, ale zato v DTS-HD Masteru, jemuž nelze nic vytknout. Po jeho poslechu by mnohé překvapilo, kdyby se o filmu neuvažovalo jako o potenciálním kandidátovi na Oscara za zvukové efekty a střih zvukových efektů. Nejvíce samozřejmě vyniknou hudebně-zvukové pasáže s Electrem a vůbec všechny akční sekvence, které díky rozprostření do kanálů precizně vedou divákovu pozornost, aniž by se díky soustředění dialogů či monologů do centra cokoliv ve výsledném mixu ztrácelo.

Featurette Za scénou u WETY k filmu Amazing Spider-Mana 2 (2014).

Fotografie z natáčení filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Franšíza Spider-Man měla vždy velkou spoustu přidavných materiálů, a to jak v případě Raimiho trilogie, tak i Webberova rebootu. Amazing Spider-Man 2 je po této stránce nejslabší, protože neobsahuje žádnou galerii a na nemá ani "interaktivní" bonusy v podobě titulkové faktografické stopy a making-of dokumentů během přehrávání filmu, aplikaci pro druhou obrazovku apod. Přesto ale nabízí přes čtyři hodiny navíc, a to v podobě skoro dvouhodinového filmu o filmu, více než dvaceti minut vystřižených scén (s volitelným audiokomentářem režiséra) a audiokomentářem scenáristů a producentů ke snímku samotnému. Zároveň množství nepoužitých scén (včetně několika zásadních!) a žádná stopa s povídáním režiséra (s výjimkou té k vystřiženým a prodlouženým sekvencím) naznačuje, že bychom se v budoucnu mohli dočkat další edice s rozšířeným/režisérským sestřihem, jako tomu bylo v případě Spider-Mana 2, resp. Spider-Man 2.1

Pokud má sice nepočetný, ale opravdu obsáhlý a informačně vyčerpávající materiál něco společného, je to zaměření na proces. V audiokomentáři, během jehož namlouvání se sešli scenáristé (Alex Kurtzman, Jeff Pinker) a producenti (Matt Tolmach, Avi Arad), se jmenovaná čtveřice věnuje především tvorbě díla a během svého vykládání se přitom nejvíce zabývá změnami během vzniku filmu. Vykládají o tom, jak se Amazing Spider-Man 2 měnil na základě testovacích projekcí, co bylo zamýšleno a posléze změněno, co mělo být vystřiženo, ale nakonec zůstalo apod. Cenné jsou především poznámky Aviho Arada, který je v komiksovém a filmovém průmyslu již nějaký ten pátek, a tak je schopný celé víc než dvouhodinové povídání zasadit do kontextu Marvelversa vč. zmínek o vzniku loga studia, o výstižnosti či posunech v jiných marvelovských adaptacích (např. Iron Man) ad.

Plakát filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Některé z v komentáři nakousnutých věcí jsou detailně probrány v dlouhometrážním filmu o filmu Cena za hrdinství: Z natáčení filmu Amazing Spider-Man 2, který je možné si pustit buď celý (o délce cca. 104 minut), nebo po částech (šesti). Během sledování akorát zamrzí, že se dvojka nedočkala výpravnějšího vydání s bonusovým diskem, protože vidíme spoustu náčrtků a krátkých ukázek z previzualizace scén, ale ty mezi přídavnými materiály na rozdíl od rebootované jedničky samostatně nejsou. Zatímco v audiokomentáři dominovali scenáristé s producenty, v dokumentech má hlavní slovo režisér - a pozornost se nejvíce dostává akčním scénám (zejména první střet s Electrem), které jsou rozebrány z hlediska natáčení, tvorby triků i skládání hudby pro ně.

První featurette Vývoj a režie v necelých dvaceti minutách probere, co všechno se od první části změnilo - ústřední postava, tragický osud jedné vedlejší v návaznosti na kultovní komiks, záporáci, způsob natáčení včetně použité technologie... Jen škoda toho, že některým věcem není věnována větší pozornost (estetická volba natáčení na film namísto na digitál). Záběrů z produkce si ale dále užijeme větší než velké množství, protože následující téměř třináctiminutovka Natáčení v New Yorku mapuje natáčení v New Yorku (ehm).

Dane DeHaan ve filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Koho zajímá tvorba konkrétních scén, ten se dočká v dokumentu Trojitá hrozba: Útok zloduchů, kde se ve dvaceti jedna minutách odhalí vznik scény na Times Square, v hodinové věži a závěrečného střetu s Rhinem. Na tento featurette navazuje další, nazvaný Nebezpečnější svět: Proměna Goblina a Electra. Deset minut pohledu na praktické efekty, resp. na spojení praktických a vizuálních efektů, které se dočkaly samostatného making-of materiálu, nenápaditě pojmenovaného Vizuální efekty.

Soustředění se na klíčové - převážně akční - sekvence napříč všemi dokumenty umožňuje vidět jejich postupný vývoj od původních nápadů přes natáčení až po post-produkci. V tomto ohledu je nejlepší - a zároveň nejdelší, téměř dvacet pět minut trvající - závěrečný featurette Hudba a střih. Hanz Zimer vypráví o tonálních změnách, spolupráci s několika hudebníky či vytváření suit, střihač Pietro Scalia o kombinování mnoha prvků, aby vše zapadalo k sobě.

Fotografie z filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Jako doplněk ústředního filmu o filmu pak působí osmiminutový dokument Hudba Amazing Spider-Mana 2 s režisérem Marcem Webbem, ve kterém se mluví především o tom, jak Zimmerova kompozice slouží vyprávění a jak jednotlivé motivy pro různé postavy napomáhají subjektivizaci (Electro) či vývoji vztahu (Peter - Gwen). Překvapivě nepřijde řeč na videoklip It´s On Again od Alicii Keys, ale ten si je možné pustit samostatně.

Důvodem k pořízení nikoliv pouhého DVD, ale Blu-ray disku bude pro mnohé přítomnost vystřižených scén. Starší nosič jich nabízí čtyři, novější k nim přidává dalších devět, a to i hojně diskutovanou, v níž se vrátí Peterův otec. Mnoho z nepoužitého materiálu by lépe prokreslilo motivace postav a zároveň by mírně posunulo tonální ladění snímku směrem k vážnějšímu, dospělejšímu počinu, a tak se jednou snad dočkáme alternativního/režisérského/prodlouženého sestřihu. Doprovodný volitelný komentář režiséra pak prozradí, proč co (ne)bylo použito.

Featurette Stávání se Peterem Parkerem k filmu Amazing Spider-Man 2 (2014).

BD obal filmu Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2Proč si kupujete Blu-ray disky? Pokud si na otázku odpovíte tak, že vám záleží na referenčnosti obrazové a zvukové prezentace, do Amazing Spider-Man 2 jděte. Pokud vás zajímají bonusové materiály, pořiďte si pokračování rebootované franšízy, protože komentář a film o filmu mohou být pro mnohé lepší než snímek samotný. Pokud je hlavním důvodem sběratelství, doma již na poličce nepochybně máte vystavenou hlavu Electra - anebo alespoň sběratelský steelbook (poslední připomenutí: pouze 350 kusů). Pokud se vám dvojka zamlouvala víc než jednička, pak si disk pořizujete díky filmu - a "návdavkem" ho dostanete v bezchybném audiovizuálním provedení a bonusy, s nimiž strávíte pět hodin času. Každopádně, jestli to z předchozích řádků nevyplynulo, zakoupení výrazně doporučujeme.