Nemá moc smysl řešit, že pouhých pět let po problematickém zakončení trilogie jsme se dočkali rebootu, který se zaměřuje na origin, ale klade přitom důraz na trochu jiné věci. V komiksovém světě jsou alternativní linie i několik různých sérií naprosto běžnou záležitostí a Amazing Spider-Man vážně není Spider-Man, a to ani ve filmu.
Raimiho trilogie se sice v něčem odkláněla od své předlohy (nejkontroverznější bylo vystřelování pavučiny přímo z ruky), ale jinak byla velmi věrná poetice komiksu, který je v osobní rovině velmi melodramatický a v pracovní (superhrdinské) nemálo cheesy. Webberův přístup se liší jednak žánrovou rozmanitostí (a s tím souvisejícím odlišným způsobem inscenování různých sekvencí) a snahou o komplexnější vykreslení světa a jeho provázanosti, jednak důrazem na postavy, jejich psychologii a vztahové peripetie, které vycházejí spíše z tradic indie filmů a evropské artové kinematografie než jiného (komiksového) média.
V "jedničce" se projevovala spíše ona žánrová rozmanitost (eco-horor narušoval romanci, coming-of-age drama bylo provázáno s detektivním vyšetřováním). Ve dvojce se výše napsané projevuje již naplno. Na rozdíl od marvelovek se vše nesoustřeďuje k vybudování týmu superhrdinů, ale naopak superzáporáků známých jako Sinister Six, a tak je ve vyprávění vše navázané na korporaci OsCorp. Postavy sice jsou figurkami na šachovnici, či spíše nitkami v rozsáhlé síti, ale přitom se v souvislosti s nimi používá výrazně subjektivizačních postupů (hlediskové záběry u Petera/Spider-Mana či vidiny zesnulého otce přítelkyně, Electrovy hlasy, které slyší nejenom on, ale i my).
Amazing Spider-Man 2 je výlučným počinem, který se nemusí zamlouvat každému, protože vybočuje z trendů nastolených komiksovými adaptacemi. Není ani odvyprávěn napříč několika médii, zatímco by veškeré ostatní postupy konvencionalizoval (jako marvelovky a proud jimi inspirovaný), ani se nesnaží o psychologickou drobnokresbu svých (anti)hrdinů a reflexi žitého světa (jako "nolanovky" a proud jimi inspirovaný). Nese pouze znaky obou cyklů (záporáci jsou představováni, aby vytvořili zlodušský tým v samostatném filmu, dostáváme se do mysli postav), ale jde si přitom vlastní cestou.
Málokterý blockbuster si dovolí umístit do centra vyprávění nikoliv postavu, nýbrž budovu. A přejímat postupy indie a artové kinematografie posílením paralelismů a kontrastů při výstavbě proměňujících se vztahů postav (Spider-Man jakožto superhrdina v centru pozornosti, Electro naopak mimo ni, Peterovo a Harryho problematické dospívání kvůli absenci otcovské figury, přitom ale odlišné sociální zázemí atd.). A právě proto je Amazing.
P. S. Při uvedení v kinech bylo součástí závěrečných titulků promo na X-Men: Budoucí minulost, ale to na Blu-ray a DVD vydání chybí. Studia (Sony, Marvel) se domluvila na vzájemné podpoře pouze v kinech.
BLU-RAY:
Amazing Spider-Man 2 si v kinech nevedl podle očekávání, což má za následek to, že poprvé nevychází edice s bonusovým diskem. Ačkoliv z hlediska množství a délky přídavných materiálů patří tato částo spider-manovské série k nejslabším, na trhu plném podvybavených disků náleží mezi ty nejlepší. A je opětovně z čeho vybírat. Reboot byl k dostání ve třech verzích (klasický amaray s dvěma disky, balení s maskou, se soškou), pokračování je na tom stejně (dvoudiskový amaray, jednodiskový steelbook a blikající hlava Electra). Níže recenzujeme jednodiskové vydání ve steelbooku, které je dostupné pouze v omezeném množství 350 kusů.
Pro úplnost ale přidáváme zahraniční tzv. unboxing hlavy Electra, která je poměrně velká, ale při srovnání s jinými (např. Sony z Já, robot, Predátor z Predátora) méně detailní - a cena není zrovna dvakrát vstřícná. Steelbooku se dají vytknout dvě věci: jednak absence 3D verze filmu, jednak nevyražení postav Spider-Mana a Electra na zadní straně. Minimalistický a nápaditý design - Spider-Manovo oko, ve kterém je Electrův obraz - ale potěší.
Radost mnohým udělá i lokalizace disku, která nekončí přítomností dabingu a titulků u filmu, ale vztahuje se v podobě titulků i k bonusovým materiálům, a to včetně audiokomentáře (jak ke snímku, tak k vystřiženým scénám, což nebývá časté). Zdařilé je i menu disku, které se nese v tradici stanovené prvním dílem, tj. videosekvenční s přechody a s nápaditou volbou označení nabídky v podobě elektřiny.
OBRAZ A ZVUK:
Sony je studio, které je sice horizontálně integrované (tj. má vlastnictví v různých odvětvích, ačkoliv převážně mediálních), ale vždy klade důraz na technologii. Jelikož spider-manovská franšíza patří k těm nejvýraznějším produktům, náležitě se o ni stará - v připadě obrazu přepisem ze 4K. Díky tomu je obraz mnohem detailnější, barvy sytější, v tmavých pasážích se nic díky prokreslenosti textur neztrácí apod.
Platí to i o recenzovaném titulu, u kterého se stejně jako u všech předcházejících blockbusterů dají napsat dva přívlastky ("referenční", "demo-materiál") a tím část o obrazu a zvuku uzavřít. Zde je však nutné dodat, že rozhodnutí natáčet nikoliv na digitál, nýbrž na film, se na reprodukci barev podepsalo. Zatímco snímek nasnímaný na digitál tenduje k tlumenějším barvám a menší kontrastnosti, u filmu je tomu naopak - a Amazing Spider-Man 2 toho díky volbě kostýmů a komiksové stylizaci využívá, jak jen to jde.
Zvuk je sice pouze 5.1, ale zato v DTS-HD Masteru, jemuž nelze nic vytknout. Po jeho poslechu by mnohé překvapilo, kdyby se o filmu neuvažovalo jako o potenciálním kandidátovi na Oscara za zvukové efekty a střih zvukových efektů. Nejvíce samozřejmě vyniknou hudebně-zvukové pasáže s Electrem a vůbec všechny akční sekvence, které díky rozprostření do kanálů precizně vedou divákovu pozornost, aniž by se díky soustředění dialogů či monologů do centra cokoliv ve výsledném mixu ztrácelo.
BONUSY:
Franšíza Spider-Man měla vždy velkou spoustu přidavných materiálů, a to jak v případě Raimiho trilogie, tak i Webberova rebootu. Amazing Spider-Man 2 je po této stránce nejslabší, protože neobsahuje žádnou galerii a na nemá ani "interaktivní" bonusy v podobě titulkové faktografické stopy a making-of dokumentů během přehrávání filmu, aplikaci pro druhou obrazovku apod. Přesto ale nabízí přes čtyři hodiny navíc, a to v podobě skoro dvouhodinového filmu o filmu, více než dvaceti minut vystřižených scén (s volitelným audiokomentářem režiséra) a audiokomentářem scenáristů a producentů ke snímku samotnému. Zároveň množství nepoužitých scén (včetně několika zásadních!) a žádná stopa s povídáním režiséra (s výjimkou té k vystřiženým a prodlouženým sekvencím) naznačuje, že bychom se v budoucnu mohli dočkat další edice s rozšířeným/režisérským sestřihem, jako tomu bylo v případě Spider-Mana 2, resp. Spider-Man 2.1.
Pokud má sice nepočetný, ale opravdu obsáhlý a informačně vyčerpávající materiál něco společného, je to zaměření na proces. V audiokomentáři, během jehož namlouvání se sešli scenáristé (Alex Kurtzman, Jeff Pinker) a producenti (Matt Tolmach, Avi Arad), se jmenovaná čtveřice věnuje především tvorbě díla a během svého vykládání se přitom nejvíce zabývá změnami během vzniku filmu. Vykládají o tom, jak se Amazing Spider-Man 2 měnil na základě testovacích projekcí, co bylo zamýšleno a posléze změněno, co mělo být vystřiženo, ale nakonec zůstalo apod. Cenné jsou především poznámky Aviho Arada, který je v komiksovém a filmovém průmyslu již nějaký ten pátek, a tak je schopný celé víc než dvouhodinové povídání zasadit do kontextu Marvelversa vč. zmínek o vzniku loga studia, o výstižnosti či posunech v jiných marvelovských adaptacích (např. Iron Man) ad.
Některé z v komentáři nakousnutých věcí jsou detailně probrány v dlouhometrážním filmu o filmu Cena za hrdinství: Z natáčení filmu Amazing Spider-Man 2, který je možné si pustit buď celý (o délce cca. 104 minut), nebo po částech (šesti). Během sledování akorát zamrzí, že se dvojka nedočkala výpravnějšího vydání s bonusovým diskem, protože vidíme spoustu náčrtků a krátkých ukázek z previzualizace scén, ale ty mezi přídavnými materiály na rozdíl od rebootované jedničky samostatně nejsou. Zatímco v audiokomentáři dominovali scenáristé s producenty, v dokumentech má hlavní slovo režisér - a pozornost se nejvíce dostává akčním scénám (zejména první střet s Electrem), které jsou rozebrány z hlediska natáčení, tvorby triků i skládání hudby pro ně.
První featurette Vývoj a režie v necelých dvaceti minutách probere, co všechno se od první části změnilo - ústřední postava, tragický osud jedné vedlejší v návaznosti na kultovní komiks, záporáci, způsob natáčení včetně použité technologie... Jen škoda toho, že některým věcem není věnována větší pozornost (estetická volba natáčení na film namísto na digitál). Záběrů z produkce si ale dále užijeme větší než velké množství, protože následující téměř třináctiminutovka Natáčení v New Yorku mapuje natáčení v New Yorku (ehm).
Koho zajímá tvorba konkrétních scén, ten se dočká v dokumentu Trojitá hrozba: Útok zloduchů, kde se ve dvaceti jedna minutách odhalí vznik scény na Times Square, v hodinové věži a závěrečného střetu s Rhinem. Na tento featurette navazuje další, nazvaný Nebezpečnější svět: Proměna Goblina a Electra. Deset minut pohledu na praktické efekty, resp. na spojení praktických a vizuálních efektů, které se dočkaly samostatného making-of materiálu, nenápaditě pojmenovaného Vizuální efekty.
Soustředění se na klíčové - převážně akční - sekvence napříč všemi dokumenty umožňuje vidět jejich postupný vývoj od původních nápadů přes natáčení až po post-produkci. V tomto ohledu je nejlepší - a zároveň nejdelší, téměř dvacet pět minut trvající - závěrečný featurette Hudba a střih. Hanz Zimer vypráví o tonálních změnách, spolupráci s několika hudebníky či vytváření suit, střihač Pietro Scalia o kombinování mnoha prvků, aby vše zapadalo k sobě.
Jako doplněk ústředního filmu o filmu pak působí osmiminutový dokument Hudba Amazing Spider-Mana 2 s režisérem Marcem Webbem, ve kterém se mluví především o tom, jak Zimmerova kompozice slouží vyprávění a jak jednotlivé motivy pro různé postavy napomáhají subjektivizaci (Electro) či vývoji vztahu (Peter - Gwen). Překvapivě nepřijde řeč na videoklip It´s On Again od Alicii Keys, ale ten si je možné pustit samostatně.
Důvodem k pořízení nikoliv pouhého DVD, ale Blu-ray disku bude pro mnohé přítomnost vystřižených scén. Starší nosič jich nabízí čtyři, novější k nim přidává dalších devět, a to i hojně diskutovanou, v níž se vrátí Peterův otec. Mnoho z nepoužitého materiálu by lépe prokreslilo motivace postav a zároveň by mírně posunulo tonální ladění snímku směrem k vážnějšímu, dospělejšímu počinu, a tak se jednou snad dočkáme alternativního/režisérského/prodlouženého sestřihu. Doprovodný volitelný komentář režiséra pak prozradí, proč co (ne)bylo použito.
ZÁVĚR:
Proč si kupujete Blu-ray disky? Pokud si na otázku odpovíte tak, že vám záleží na referenčnosti obrazové a zvukové prezentace, do Amazing Spider-Man 2 jděte. Pokud vás zajímají bonusové materiály, pořiďte si pokračování rebootované franšízy, protože komentář a film o filmu mohou být pro mnohé lepší než snímek samotný. Pokud je hlavním důvodem sběratelství, doma již na poličce nepochybně máte vystavenou hlavu Electra - anebo alespoň sběratelský steelbook (poslední připomenutí: pouze 350 kusů). Pokud se vám dvojka zamlouvala víc než jednička, pak si disk pořizujete díky filmu - a "návdavkem" ho dostanete v bezchybném audiovizuálním provedení a bonusy, s nimiž strávíte pět hodin času. Každopádně, jestli to z předchozích řádků nevyplynulo, zakoupení výrazně doporučujeme.