Guillermo del Toro se vrhá na obrazovku. Bylo by libo místo přemrštěných robotů našlapané sci-fi o upírech, unesených letadlech a malých potvůrkách, co se vám usídlí v aortě? Jste napjatí? Přečtěte si recenzi pilotu.
Guillermo del Toro se
po vzoru svých kolegů rozhodl expandovat na televizní obrazovku. Jako svůj poslední projekt oprášil pět let starou hororovou novelu, kterou sepsal společně s
Chuckem Hoganem, od kterého si knižní předlohu vypůjčil třeba
Ben Affleck pro svoje
Město.
The Strain, které se rozrostlo do poměrně úspěšné trilogie, má samo o sobě velký televizní potenciál. Kombinuje ostatně všechno, co televizní divák rád „baští“: upíry, zombie apokalypsu a klasickou hrozbu sci-fi viru. Jak ale zaručit, že se z konečného mixu nestane zbytečná slátanina?
Začněme ale od začátku. Na mezinárodním letišti Johna F. Kennedyho přistane letadlo – bez ohlášení, na servisní rampě a se zcela zhasnutými světly. „Mrtvé letadlo“ bez známky života je záhada pro všechny americké tajné složky. Co se zprvu jeví jako dokonalý teroristický útok, se mění v případ pro špičkového epidemiologa Ephraima Goodweathera (
Corey Stoll). Ten dostane na starost vyšetření všech záhadně mrtvých cestujících i čtyř náhodných přeživších. Jenže k jakýmsi záhadným červům, které si letadlo z Berlína dovezlo jako suvenýr, je na palubě i záhadná truhla plná hlíny a o pár hodin později i bezhlavý člen vyšetřovacího týmu. Přidejte navíc záhadného miliardáře s eminentním zájmem o speciální náklad, znepokojivého spoupracovníka bez dechu a poletující existenci v kápi a máme tu hrubý náčrt
The Strain.
Co se zdá jako překombinované, funguje dokonale. Alespoň v pilotu, který režíruje samotný
del Toro.
The Strain si samozřejmě nemůže dovolit napěchovat televizní pilot – byť víc jak hodinu dlouhý – plechovými potvorami nebo kdovíjak propracovanou akcí, na to ale zrovna nesází. Režisér se pouští do dramatu s hororovým nádechem a byla by škoda, kdyby se v něm pár gore momentů neobjevilo. Efekt nedělají rozsápaná těla, ale drobné nechutnosti. Jejich předzvěstí byl i plakát, který najdete v naší galerii, a který kvůli mnoha stížnostem musel zmizet z billboardů, aby řidiči vůbec udrželi své vlastní oči na vozovce.
Právě to a dobře napsaný scénář je zdrojem perfektní koncentrace napětí, která diváka přibije do sedačky. Nebo alespoň donutí zůstat v místnosti, protože i díky dobře střiženému béčkovému podtónu jsou pilot i další dva díly chutným lákadlem. Své tomu dodá i obsazení, ve kterém zcela exceluje
David Bradley, jinak známý jako školník Filch z
Harryho Pottera, který se městem prochází s mečem ukrytým v holi a ve volném čase loví upíry. Nejasná historie majitele zastavárny táhne, což se bohužel nedá říct o všech postavách, kterých je v prvních dílech překvapivé množství.
Del Toro se chtě nechtě dopouští i několika klasických televizních klišé. Třeba snaha instalovat geniálního epidemiologa do role charismatického alkoholika posedlého prací se občas míjí účinkem. Ostatně jakákoliv snaha přidat do příběhu typické televizní drama zbytečně sráží hororový potenciál a z hravého béčka se stává předvídatelná otrava.
The Strain má třináct dílů na to rozhodnout se, jakým směrem se vydá. V sázce má poměrně dost. Vysloužit si může nálepku nudné "vykrádačky", ale i zábavnou závislost, která v záplavě televizních seriálů nakonec přežije.
Oficiální promo k seriálu The Strain