S kombinaci animovaného a hraného materiálu přišli v zatím svém nejlepším počinu LEGO® příběh, ve kterém - částečně výsměšně, částečně s úctou a snahou dosáhnout kvalit svých předobrazů - přebrali vzorce zápletek blockbusterů z posledních cca patnácti let. A alespoň v amerických mainstreamových médiích vzbudili polemiku ohledně významového přesahu. Někteří komentátoři mají za to, že takto - jako neřízený chaos - by to dopadlo, kdyby svět vypadal tak, jak si ho představují levičáci. Jiní si zase myslí, že jde o kritiku korporátní Ameriky (jejímž ztělesněním je záporák Lord Byznys) a oslavu rozmanitosti a individuality každého. A jsou i tací, kteří zastávají důmyslný názor, že se snímek sice opírá do schematizace a komercionalizace produktů, ale přitom je sám příkladem takového výrobku sloužícího k prodeji dalších stavebnic dánského magnáta.
Docela sukces, když se významem zabývají zpravodajské relace a vychází interpretační texty, co? Různé "čtení" má oporu nejenom v politickém přesvědčení a světonázoru každého diváka, ale i ve formálním systému díla, jehož konstrukční princip je založen na asambláži - zdání vícerozměrnosti odebíráním a nanášením různých prvků a postupů. A jelikož je v tom určitý řád, odvislý od dodržování kontinuitních postupů klasického hollywoodského vyprávění, nerozpadá se celek do izolovaných segmentů, přestože některé stihly již zkultovnět.
Třetí prostorovou dimenzi nepřidává jenom 3D, ale i počítačová animace, která ale záměrně působí jako její starší stop-motion bratříček. Od technického a technologického zpracování bychom pak mohli postoupit na úroveň příběhu, kdy jsou nejprve dekonstruovány stavební kostky mytických vyprávění o hrdinově cestě, aby nabyly platnost a získaly znovu na působivosti jejich zapojením v pravou chvíli. A z hlediska stylu rozmanité střidání různých prostředí, v nichž se ale variují stejné situace (což platí i o hudebním doprovodu), zase vede k navrstvení jednotlivých fikčních světů a jejich propojení v závěru.
Pro méně důvtipné čtenáře srozumitelněji napsáno, LEGO® příběh je vskutku jedním z nejlepších animovaných, resp. kombinovaných filmů vůbec. Neomezuje se přitom na jeden žánr a jeho různé subžánrové variace jako stejně sebeuvědomělý Rango a střílí spíše do vlastních řad, než že by se vyjadřoval ke geopolitické situaci jako Team America: Světovej policajt. Nedosahuje sice kvalit posledního jmenovaného, ale osloví širší diváckou obec - a to proto, že nechce jenom bořit a ničit, ale i stavět a budovat.
BLU-RAY:
LEGO® příběh je byl uveden do kin v únoru, což je měsíc, kdy se neočekávají nijak závratné výsledky, ale k překvapení mnohých jich animovaný rodinný snímek dosáhl a pracuje se na pokračování. Díky komerční úspěšnosti vyšlo několik edic, včetně nejdražší a nejvybavenější Everything is Awesome, kde jsou vedle 2D a 3D verze filmu i figurka Vitruvia, 3D fotografie hlavního hrdiny Emmeta a bonusový dokument Dream Job: Meet the LEGO Builders, který v cca čtvrthodině nahlíží na profesionální stavitele modelů z kostiček a zaměřuje se na jejich podíl na LEGO® příběhu. U nás jsme se ničeho takového nedočkali, ale máme na výběr mezi jednodiskovou variantou, ve které je film ve 2D a s bonusovým materiál, a dvoudiskovou s 3D verzí na druhém disku. Ačkoliv distributor před uvedením na trh v materiálech tvrdil, že by tato měla obsahovat navíc zmíněný dokument, není tomu tak. DVD má ale jednu zvláštnost: po dobu několika následujících měsíců ho neseženete v kamenných obchodech (na e-shopech však ano), protože se výhradně prodává v obchodním řetězci TESCO.
OBRAZ A ZVUK:
Demo materiál. Referenční kvalita. Dvě nejčastější hodnocení, která se variují napříč našimi recenzemi modrých disků. V případě zhodnocení technických kvalit se budou odchylovat pouze v tom, že s názorem na 3D se připojí šéfredaktor (s iniciály BM). LEGO® příběh je převážně animovaný (až na několik kombinovaných montáží a pasáže v závěru) a animované filmy dlouhodobě patří mezi to nejlepší, co na DVD či BD můžete vidět a slyšet.
Nejinak je tomu tentokrát, a to přitom obrazový přepis (2.39:1) skýtal několik potenciálních výzev. Dochází k patrným změnám v barevné paletě a vůbec celkovém ladění, jak se mění prostředí. Montáže s vizemi kombinují hrané a animované pasáže. V posledním aktu se přepíná mezi těmito dvěma způsoby reprezentace. S těmito výzvami si ale přepis hravě poradil, protože nelze nic vytknout.
Platí to i pro zvuk, u kterého může někoho zamrzet, že originál je "pouze" v DTS-HD Master 5.1 a nikoliv 7.1, ale při poslechu si na to člověk ani nevzpomene. LEGO® příběh přebírá vývojové vzorce z blockbusterů posledních (necelých) dvou dekád, zvuk na BD působí, jako kdyby šlo o regulérní velkorozpočtový hollywoodský trhák. V akčních pasážích výrazné, přesto stále v případě dialogů dokonale srozumitelné, s dominující hudbou, aniž by na úbytě přicházelo prokreslení zvukového prostředí a různých detailů.
3D OBRAZ:
Všechno je boží i u 3D prezentace, která se může mezi animovanými počiny řadit mezi naprostou špičku. Pokud pomineme realizačně ambicióznější tituly jako Tintinova dobrodružství, kde vynikl Spielbergův smysl pro rozvržení prostoru a komponování scén v přehledných dlouhých záběrech, většině animáků jde spíše o inscenování prostorovosti "ven" v podobě vizuálních atrakcí – házení míčku do obličeje v Monstra versus Vetřelci nebo skopičiny Mimoňů v Já padouch 2 sice stojí za to, vykreslenost a hloubka prostředí ale působí většinou podivně dvourozměrně. LEGO příběhu dodává pocit celistvosti a hmatatelnosti hlavně to, že je pomocí jeho CGI animace imitována technika stop-motion vyvolávající dojem, že za procesem vzniku filmu stála časově náročná rukodělná práce. Ba naopak – dokonalá imitace jak pohybu postaviček, tak i skutečných výrobků dánské stavebnice (včetně v HD krásně viditelných plastových nedokonalostí či poničených dílů), dává pocit sledování výkladní skříně do oživlého Lego světa. V dané koncepci (a pomocí nekonečných „čudlíků“ kostiček) vynikne hloubka jakéhokoliv prostředí, jimiž Emmet a Hustěnka procházejí – z hlediska 3D prostoru je zřejmě nejopojnější probouzení Lego města, které vypadá jako obří stavebnice, s níž jste si vždycky chtěli hrát jako děti. Jak se v závěrečné hrané fázi s jeho modelem ukáže, skutečně natočené a CGI Lego je od sebe téměř nerozeznatelné. Jak už bylo podotknuto u 2D verze, film neustále prochází změnami barevných palet, které ale vždy v daném prostředí působí neskutečně plně a tahají z vizuálního přepisu maximum – prosluněný Divoký západ, psychedelický Mráček Bzum-Bzum Land nebo temná korporátní budova Lorda Byznyse, vše je díky perfektní ostrosti a prací s barvami doslova pastvou pro oči. U 3D samozřejmě neabsentují ani klasické atrakce vyskakující „z televize“ jako laserové paprsky při akčních scénách, Emmetovy pády do jiných světů nebo například prolétávání vesmírných lodí u kraje obrazu. (BM)
BONUSY:
Bonusová výbava je jediným bodem, kdy disk zůstává pod vrcholem. Po pravdě, spíše patří k lepšímu průměru, protože i přes hravost a nápaditost jde o zklamání, jelikož velká část materiálů je legálně dostupná online. Ve srovnání s jinými animovanými filmy bonusy LEGO® příběhu potěší spíše mladšího diváka (zatímco stále baví toho dospělého), protože sestávají z kratších videí, které - na rozdíl od pixarovek - nejdou příliš do hloubky a navíc velká část z nich je ryze propagačního charakteru.
Audiokomentář dvojice režisérů/scenáristů (Chris Miller, Phil Lord) a herců (Chris Pratt, Will Arnett, Charlie Day a Alison Brie) jako jediný nemá české titulky, což je škoda, protože jako jediný nabízí něco, co by se dalo označit za detailnější pohled na vznik filmu. Herci mají tendenci vtipkovat, k čemuž strhnou i tvůrce, ale ti povětšinou přichází se zajímavými postřehy ohledně dílčích i větších strukturních uměleckých voleb a zmíní se i o rozporuplném ideologickém vyznění a jeho propírání v médiích. A nezapomenou upozornit alespoň na některé ne tak očividné vtipy, jako je např. projekce amatérských LEGO kraťasů od fanoušků (vybrané jsou součástí bonusů v jedné čtyřminutové montáži i s krátkým úvodem).
Zbytek výbavy funguje na stejném principu jako snímek samotný, tj. na dekonstrukci a rekonstrukci viděného, aby se zesílila/podvrátila reklamní podstata produktu. Třináctiminutový film o filmu Bringing LEGO to Life je standardní making of, který je ale ozvláštněn tím, že průvodcem tvorbou díla je titulní Emmet, který zároveň glosuje některé v dokumentu použité postupy (montážní sekvence s Everything is Awesome, jež reagují na dialogové háčky). Jako doplněk pak působí minutový test animace.
See it, Build It se dvěma úvody a čtyřmi krátkými featuretty o celkové délce dvanácti minut, kde je v krátkosti rozebráno (rozloženo), jak dvě rekvizity - dvoupatrový gauč a Emmetovo auto - byly složeny (nejprve ve skutečnosti, poté v počítači). Stories from the Story Team je tím posledním na disku, co má blízko k pohledu do zákulisí. Ve čtyřech minutách uvidíme komentované storyboardy z první fáze vzniku, z které se prezentované nápady nepoužily/anebo se zásadněji upravily.
Zbytek náplně disku vedle kolekce promo videí tvoří již v době premiéry po netu kolující nepoužité scény; vtipné, ale vyprávění ve výsledku spíše retardující vystřižené scény, které jsou ve formě obrázkového scénáře; dvojice videoklipů k písním z filmu (karaoke Everything is Awesome a Batman´s A True Artist) ... a dvě upoutávky na potenciální spin-offy (Michelangelo & Lincoln: History Cops a Enter the Ninjago).
Všechna krátká videa jsou kreativní přesně v duchu snímku. Svou sebeuvědomělostí jistě pobaví poučeného diváka (History Cops jsou stylizováni jako jeden z grindhousáckých trailerů, Enter the Ninjago je kritikou neoriginality Hollywoodu a nízkých požadavků publika). Přesto je ale těžké se zbavit pocitu, že by making-of materiálů mohlo být více a stávající by mohly být informačně hutnější (jako tomu bylo v případě Team America: Světovej policajt), případně že by vážnost a zacílení na dospělé namísto vtipkování neuškodila (jako v případě Ranga a jeho audiokomentáře v porovnání se zdejším odlehčeným).
ZÁVĚR:
LEGO® příběh je jedním z nejlepších animovaných (kombinovaných) filmů vůbec, a tak není třeba nad koupí disku dlouho přemýšlet. Jednodušší fyzické gagy si užijí nejmenší, nad narážkami na blockbustery a kultovní díla let dávno minulých se zase pobaví dospělí. Obrazový a zvukový přepis může konkurovat velkorozpočtovým hollywoodským trhákům, které v těchto ohledech patří k nejlepším. 3D se pak může řadit po bok Avatara, Huga a jeho velkého objevu či Transformers 3, tj. opětovně k nejlepším. Disk ztrácí na bonusech, které sice jsou zábavné a obsahují i nějaké informace, ale nemůžou se rovnat s těmi k jiným animovaným počinům, a to nejenom od Pixaru. Hledáte-li ale prodloužení si zábavy z filmu o necelou hodinu, budete s nimi spokojeni.