Václav Limberk - Souboj Titánů
Souboj titánů má už ve svém názvu obsaženou hlavní kvalitu monster, tedy jejich obří velikost, jinými slovy titánskost. Daleko před Godzillu a ještěry z Jurského parku sahá historie souboje titánů, i když se tu vlastně jedná o mytologii. V tomto případě o mytologii řeckou, kterou každé malé dítě dobře zná z oblíbené četby Starých řeckých bájí a pověstí, které u nás knižně zpopularizoval Eduard Petiška. Každý si hned vybaví spoustu bohů, v čele s Diem a hrdinů, jako byli Herakles, Achilles a také Perseus. Právě posledně jmenovaný je i hlavním hrdinou filmového Souboje titánů, který natočil britský filmový a televizní režisér Desmond Davis v roce 1981. V rolích olympských bohů zde vystupuje celá řada slavných jmen jako Laurence Olivier (Zeus), Claire Bloom (Héra),Ursula Andress (Afrodita) či Maggie Smith (Thetis). Poté, co Perseus (Harry Hamlin) rozluští hádanku danou Calibem (Neil McCarthy), vysloví zbrklá královna Cassiopeia (Sian Phillips) rouhavou myšlenku o tom, že její dcera Andromeda (Judi Bowker) je krásnější než bohyně Thetis, v jejímž chrámu k celé této lapálii dojde. Tím způsobí katastrofu, na jejímž konci má stát obětování Andromedy obrovskému monstru Krakenovi. Jeho ničivou sílu demonstruje úvodní sekvence, ve které Kraken zničí město Argos. Kraken je obrovské uvězněné mořské monstrum a je posledním z Titánů. Ve filmu je Kraken zpodobněn jako čtyřruká obluda podobná japonské Godzille. Diova hláška "Vypusťte Krakena" je dnes stejně legendární jako film. V podstatě nepřemožitelnou nestvůru nakonec zničí hlava jiného monstra, Gorgony Medúsy. Zajímavostí je, že původ Krakena je odvozen z norské mytologie. Nyní je toto jméno používáno jako synonymum pro obrovskou oliheň. Jelikož Souboj titánů pochází ještě z předdigitální trikové éry, bylo monstrum Kraken vytvořeno jednoduchou stop animací. Autorem triků byl jejich průkopník Ray Harryhausen, který měl na svém kontě vizuální efekty u řady klasických děl jako The Beast from 20,000 Fathoms nebo Jáson a Argonauti. Ačkoli je triková stránka Souboje titánů dnes už zastaralá, přesto ho považuji za film mnohem působivější než jeho remake. I proto si Kraken své místo v topce obřích monster určitě zaslouží.
Vžijte se do situace člověka, který má averzi vůči TOPkám, protože ty jsou ze své podstaty nutně reduktivní a postavené na hierarchizaci. Máte? A teď si představte, že byste měli přijít s oblíbeným (obřím) monstrem, ale všechna přicházející v úvahu by byla rozebrána zbytkem redakce. Naštěstí je zde ještě záložní řešení, protože Critters - jež byly v druhé polovině 80. let reakcí na úspěch Gremlinů - mají příšery z vesmíru sice ve velikosti třetinové až čtvrtinové oproti dospělému člověku, ale v závěru prvního a druhého dílu dokážou překvapit. (Režisér jedničky Stephen Herek ovšem tvrdí, že scénář byl napsán předtím, než se natáčeli Gremlins, a byl ještě dodatečně upravován, aby se eliminovala jakákoliv podobnost.) Na konci jedničky se totiž ukáže crittersák, který je v porovnání s těmi předchozími vážně obří, a ve finále dvojky se všichni malí crittersáci spojí do jedné velké lidožravé koule valící se vesnicí. Potvůrky jsou to navíc sympatické, jak také dokazuje výše přiložená fotografie z třetího dílu, ve které ten vlevo má rozhodně větší charisma a lepší hlášky než ten vpravo. Monstra z jiné planety, která se dostala nedopatřením na Zem (aby se někteří lidé vydali v trashové čtyřce navazující přímo na nepovedenou panelákovou trojku do vesmíru), mají jednu devizu: černý humor. Zatímco jejich kolegové Gremliňáci disponovali sebeuvědomělostí, kdy se v obou dílech tematizovala stará (jednička: televize, kino jako instituce) a nová média (dvojka: net), Critters jsou pěkně kousavé. Série má žel velmi sestupnou tendenci. Z dvojky stojí za pozornost jenom několik scén v čele s velikonoční, trojka je kuriozita vyhledávaná snad jenom díky účasti Leonarda DiCapria a čtverce nepomohlo ani přemístění do vesmíru a brakování akčních sci-fi. (Otázkou je, nakolik za to mohl rozpočet, protože třetí a čtvrtá část byly back-to-back přímo do videopůjčoven určené tituly, jelikož dvojka v kinech propadla.) Přesto se ale Critters zapsali do popkultury, chodí na ně i Želvy Ninja, jak dokazuje jedna z jejich úvodních scén, kdy se Raphael rozhodne jít do kina.
Když je člověku sedm let, líbí se mu všechno. Líbí se mu monstra z plastelíny i papundeklová města, která padají za oběť jejich šarvátkám. V roce 1992 přišel na svět film Godzilla vs Mothra (je v módě uvádět i japonské názvy, takže Gojira vs Mosura) a šlo v něm prostě a jednoduše o to, že si Godzilla dává do zubů s Mothrou, nejdříve olbřímí housenkou, posléze neméně olbřímím motýlem. Do hry se navíc ještě přimíchá zlá housenka jménem Battra, ze které se zase stane zlý motýl, vlastně je to ale všechno nepodstatné, protože během filmu se bije každý s každým a strany tu v podstatě neexistují. Jenže vám je těch sedm let, neřešíte logiku, neřešíte efekty, vidíte jen dvě příšery, co si jdou po krku, budovy se hroutí a vybuchují a má to pro vás neskutečně prostoduché kouzlo. A jelikož Mothra nakonec z celé show vychází jako takový „morální vítěz“ a navíc má na kontě vážně cool scénu, kdy se coby nově vzniklý motýl klube z kukly přilepené na paneláku, sympatizujete především s ní a navždycky si už tuhle naivní dětskou náklonnost pamatujete.
Pavel Pinker - Královna, matka vetřelců (Vetřelci)
Ripley: „Každá z těch věcí pochází z vajíčka. Kdo je klade?“
Bishop: „Nevím. Asi něco, co jsme ještě neviděli.“
A vážně neviděli, jelikož první Vetřelec se původem monstra ani vajíček nezabýval a osazenstvo druhého dílu musí dlouhou dobu před novinkami upřednostňovat zachraňování vlastních krků. Až v samém závěru filmu se Ellen Ripley, femme fatale všech vetřelců, vydává do útrob hnusáckého hnízda, aby zachránila nalezenou holčičku. Odměnou za ztrátu příčetnosti v podobě odvahy a mateřského pudu je jí setkání s královnou. Slizkou, děsivou a obrovskou. Především ale naštvanou - asi by se vám taky nelíbilo, kdyby bylo vaše potomstvo trestáno plamenometem a podvěsným granátometem.
Zatímco obyčejné vetřelce představovali herci v gumových oblecích, u královny podobné řešení nepřícházelo v úvahu. Byla prostě moc velká. Režisér James Cameron pak také nechtěl, aby byli živí tvorové vytvářeni technikou animace po okénku, tudíž byly pro potřeby filmu stvořeny dva mechanické modely, jeden z nich dokonce ve skutečné velikosti (s kaskadéry ve svých útrobách).
Stěžejní scéna, v níž si dávají "po hubě" královna s Ripley v robotickém nakladači, se natáčela několik dní. Oba bojující modely byly zavěšeny na drátech a jejich prostřednictvím ovládány mnoha animátory, díky čemuž je výsledek velice přesvědčivý dodnes. Za trikovou stránkou ostatně stál legendární Stan Winston a asi se toho nedá moc namítnout, pokud řeknu, že je jeho výtvor slavný bezmála stejně jako samotný Gigerův vetřelec.
Královna má navíc veledůležitou příběhovou roli. Jednak jako matka monster tvoří zajímavou paralelu k osudu Ripley a osiřelé malé Newt, jednak představuje hlavní neznámou a prvek překvapení druhého filmu, jednak přináší zásadní upgrade vetřelčí mytologii. Kolik pokračování se tímhle může chlubit?