Recenze: Snadný prachy aneb gangsterka na skandinávský způsob

Vydáno: 13.05.2014 13:00 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Na otázku jak přijít k penězům, odpovídá švédský kriminální thriller s Joelem Kinnamanem Snadný prachy, který je prvním dílem trilogie natočené podle stejnojmenné knihy švédského autora Jense Lapiduse.

Snadný prachyRecenzoval/a Václav Limberk dne 13.05.2014 13:00. Na otázku jak přijít k penězům, odpovídá švédský kriminální thriller s Joelem Kinnamanem Snadný prachy, který je prvním dílem trilogie natočené podle stejnojmenné knihy švédského autora Jense Lapiduse. Hodnocení: 4
Do kin se tento týden chystá hned trojice filmů, v jejichž názvu stojí "Snadný prachy". První díl, Snadný prachy, se už jednou na plátnech našich kin, i když v omezené míře a ve vybraných kinech, objevil. A stejně jako před třemi roky, i nyní ho distribuuje společnost Film Europe. Snadným prachům se tím tedy dostává druhé, široké distribuční premiéry a spolu s nimi jdou současně v jeden den do kin i dva její sequely, Snadný prachy 2 natočené dva roky po jedničce a loňské Snadný prachy 3: Život deluxe. Takovéto raritní jednorázové uvedení trilogie Snadných prachů v tomto aspektu předčí i jinou severskou trilogii - filmové Millénium s Noomi Rapace v roli Lisbeth Salander/dívky s dračím tetováním.

Fotografie z filmu Snadný prachy / Snabba CashHlavní postavou je mladý a pohledný muž Johan Westlund (Joel Kinnaman), přezdívaný JW, žijící v současném Stockholmu. JW je typický ambiciózní mladík žijící dvojím životem, který přes den studuje ekonomickou školu, a v noci taxikaří, aby měl na živobytí. Ačkoliv je z chudých poměrů, snaží se zařadit mezi společenskou smetánku. K tomu mu ale chybí to podstatné – peníze. Hodně peněz. Jeho zaměstnavatel v taxi službě, Abdulkarim (Mahmut Suvakci), mu jednoho dne nabídne velký balík peněz za "jednu jízdu" a JW jeho nabídku přijme. Do hry se také dostává mafie z bývalé Jugoslávie a její najatý zabiják Mrado Slovovic (Dragomir Mrsic), který pracuje pro svého bosse Radovana Kranjice (Dejan Cukic). Mrado má za úkol sejmout právě propuštěného drogového dealera Jorgeho (Matias Varela), který zasvětí JW do obchodu s kokainem. JW se přitom ještě stihne seznámit s bohatou a půvabnou Sophií (Lisa Henni), před kterou tají svůj pravý původ i dvojí život. Problémy na sebe nenechají dlouho čekat.

Snadný prachy jsou spíše než akčním filmem přímočaře udělaným kriminálním dramatem s lehkým psychologickým zabarvením. A to i přes obsahovou nahuštěnost a velkou řadu postav, v kterých je občas složité se kvůli mnohonárodnostnímu složení protagonistů orientovat. V zásadě tu proti sobě stojí různé přistěhovalecké a národnostní menšiny. Postavy mafiánů jsou z bývalé Jugoslávie, dealeři jsou zase původu arabského, anebo španělského. Vedle švédštiny tu jsou četné pasáže mluvené právě v jejich jazyce. A uprostřed tohoto národnostního a jazykového babylónu stojí Švéd, který ale pochází z Norska. Režisér Daniel Espinosa tu dle svých slov reflektoval své vlastní životní zkušenosti.

Fotografie z filmu Snadný prachy / Snabba CashNicméně i přesto mu více než o sociálněkritickou sondu do života menšin žijících na hranici zákona v kosmopolitní švédské metropoli šlo o přímočarou a našlapanou kriminálku a po této stránce fungují Snadné prachy na výbornou. Postavy balkánské mafie a především nájemného zabijáka Mrada jsou přehlídkou typických filmových padouchů, které ale od těch amerických odlišuje jejich jihoevropský naturel. Mrado jako by vypadl z nějakého filmu Emira Kusturici. Nejvíce se nabízí srovnání se sjetým gangsterem Dadanem z Černé kočky, bílého kocoura. Nenechte se ale mýlit, více než smích vzbuzuje Mrado mrazení a humor je ve Snadných prachách hodně černý, ale je tu.

Co dělá Snadné prachy nadprůměrnou kriminálkou, jsou výborně napsané dialogy se spoustou "typicky balkánských" nadávek. Slovník téměř všech postav se omezuje na pár základních slov, která mezi slušnými lidmi, a tedy i zde nelze otisknout, s nimiž si tato partička ve vzájemné komunikaci bohatě vystačí. Nutno uznat, že tato "poctivá jadrná zemitost" balkánských mafiánů je zhruba stejně zábavná jako například "fuckující dialogy" (nejen) z gangsterských filmů Martina Scorseseho nebo Quentina Tarantina. Mimochodem a jak je patrné i ze zahraničního plakátu a traileru k filmu, slavný režisér svým jménem zaštítil i jeho severoamerickou propagaci.

Fotografie z filmu Snadný prachy / Snabba CashOkatou výjimkou vyčnívající z gansterského panoptika je postava kultivovaného pokrytce JW zoufale toužícího po vysokém společenském statutu. Ambicemi a ochotou jít při splnění svých snů i přes mrtvoly připomíná JW Chrise Wiltona z Allenova Match Pointu: hry osudu. V této roli jednoznačně vyniká Joel Kinnaman, který obdařil svého JW komplexností pocitů i myšlenek, která vystupuje z galerie jednorozměrných gangsterských a drogových figur.

Částečně z ní vystupují i mladý dealer Jorge a také Mrado, díky svým otcovským povinnostem ke své dceři Lovise, o kterou se musí postarat. Mrada si zahrál kdysi skutečný zločinec usvědčený z bankovní loupeže, který si svůj tříletý trest i odseděl a také blízký přítel Toma Cruise Dragomir Mrsic. Oba si nyní spolu bok po boku zahráli i v za měsíc uváděné novince Na hraně zítřka.

Fotografie z filmu Snadný prachy / Snabba CashSnadný prachy jsou téměř celé natočené ruční kamerou, což místy působí rušivě, nechceme-li napsat přímo otravně, a v akčních pasážích to poměrně znesnadňuje divákovu orientaci. V těch komorních to naopak zesiluje tak typickou severskou autenticitu známou i díky filmům Larse Von Triera a dalším severským režisérům, které před lety spojilo hnutí Dogma usilující o formální očistu filmu. Espinosovy ambice jsou "pouze" v pobavení diváka a to se mu touto lehce psychologickou drsnou gangsterkou daří bez potíží.

Jednička Snadných prachů slavila úspěchy u kritiky i diváků a zvláště v domácím Švédsku šlo o velký hit. Uvedení na Berlínském filmovém festivalu pak jen zvýšilo jejich mezinárodní ohlas a o filmová práva projevila zájem proslulá společnost bratří Weinsteinů. Ti mimochodem mají práva i na chystaný americký remake se Zacem Efronem. Než se ho dočkáme, nebude od věci si připomenout právě uváděný švédský originál, který by vás neměl zklamat, stejně jako jeho dvě pokračování, jejichž recenze vám také v brzké době přineseme.

Americký trailer k filmu Snadný prachy