Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Černá labuť

Recenze: Černá labuť

Vydáno: 03.01.2011 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Kateřina Samková | foto: 2010 Fox Searchlight Pictures

Strhující drama o přerodu baletky z čisté krásky v černou labuť ze své životní role je dalším filmem Darrena Aronofskyho, kterému budou jedni nadšeně tleskat a druhé úplně mine. Ale tak už to u něj obvykle chodí.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Baletní zákulisí je drsné. Kdo tam nikdy nevstoupil nebo jen sledoval ladná a něžná představení z pohodlí sametové divadelní sedačky si neumí a ani nemůže představit, jaké množství dřiny, potu, slz, odříkání, rivality a záště se za tím vším skrývá. Moc dobře to ale ví Darren Aronofsky, který si vyhlédl v tanečním zákulisí ideální prostředí pro rozehrání dalšího ze svých dramat. Přestože u něj v podstatě platí, že co film, to žánr, jeho snímky, které na první pohled nemají mnoho společného, přeci jen spojuje jeden velmi výrazný prvek – hlavní hrdina.
Je to hrdina, který nikdy není prototypem hollywoodského klaďase, jeho duše není v klidu a je svým způsobem na něčem závislý, něčím posedlý, nebo pro jistotu obojí. Ať už je závislý na drogách nebo prášcích na hubnutí, ať se snaží zoufale najít lék na rakovinu, zatímco mu život jeho nemocné manželky prokluzuje mezi prsty, nebo se snaží vytěžit pár peněz ze své zašlé slávy a najít si cestu k dávno ztracené dceři.
Přesně do tohoto prototypu psychicky nevyrovnané hrdinky zapadá i baletka Nina. Krásná cílevědomá tanečnice, hnaná svou ambiciózní matkou, plnící si skrze dceru vlastní nesplněné sny, k těm nejlepším výkonům a největším rolím. Cokoliv menšího než hlavní role je pro ni neúspěch, a tak v momentně, kdy získá dvojroli černé a bílé labutě v Čajkovského nesmrtelném díle, udělá všechno pro to, aby byla při premiéře dokonalá. Po celý svůj dosavadní život obětovala tanci všechno, čas, osobní život, dospívání i vztahy a nyní hodlá na oltář úspěchu a slávy položit ještě mnohem víc – svoji duši. Čím víc se snaží vcítit do své role a čím víc dře, tím víc se stupňuje její nervozita, projevuje léta potlačovaná sexualita a také začnou vyplouvat na povrch skryté psychické problémy. Nina je přesvědčená, že všechno tohle musí podstoupit, aby v sobě našla onu černou labuť, která je někde v hloubi její bílé, neposkvrněné duše dobře schovaná.
O tom, že Natalie Portman je jednou z nejnadějnějších mladých hereček současnosti, snad nikdo nepochybuje. Nicméně z toho, co předvádí v této roli, zůstává rozum stát. Přestože se jako malá holka věnovala baletu, nedokážu si představit tu dřinu (nebo možná dokážu, a o to větší obdiv ode mě má), kterou musela denně podstupovat, aby mohla odehrát takhle fyzicky (i psychicky) náročnou roli. Možná i totální fyzické vyčerpání jí pomohlo dokonale se vcítit do pocitů tanečnice pomalu se převtělující do své záporné role a kdo ví, třeba jí to vynese i jednoho plešatého zlatého naháče. Ostatně aspoň nominace na Oscara by ji v žádném případě neměla minout. Plynulost, s jakou dokázala zahrát přerod z čisté porcelánové panenky v černou vášnivou labuť, je obdivuhodná tím spíš, že prakticky po celé téměř dvě hodiny filmu nezmizí z plátna a je tahounem veškerého děje. Na zbylé postavy už pak bohužel nezbývá moc pozornosti, což zamrzí hlavně u uhrančivého Vincenta Cassela a zhrzené odcházející primabaleríny Winony Ryder.
Darrena Aronofskyho napadlo natočit příběh z prostředí vrcholového baletu již před dlouhými deseti lety a už tenkrát měl Natalii v hledáčku pro titulní roli. Jak se můžeme nyní přesvědčit, jeho volba byla geniální, ale stejně tak, jak by Černá labuť bez Natalie Portman nebyla tímtéž filmem (troufám si říct, že je na světě jen málo hereček, které by dokázaly dát postavě tolik co ona, nehledě na její vlastní zkušenosti s baletním světem), tak bez Aronofskyho by zase Natalie nemohla podat svůj životní výkon. Oproti minulým filmům zde scénáristé naservírovali vcelku přímočarý a jednoduchý příběh, ušitý režisérovi přesně na míru, kde se nedočkáme žádných odboček, ale který strhujícím způsobem nahlíží do jedné pomatené lidské duše.
Nikoho asi nepřekvapí to, co se na plátně stane a jak to celé dopadne, ale důležitější je v tomhle případě „jak“ se to stane. Aronofsky je výborný řemeslník, který se dokáže obklopit spoustou velmi talentovaných lidí a využít jejich umění do posledního záběru. Atmosféru mu pomohli dokreslit jeho dvorní kameraman Matthew Libatique i skladatel Clint Mansell, který je zde sice trochu upozaděn Čajkovského romantickými tóny a kvalit soundtracku k Fontáně ani zdaleka nedosahuje, nicméně nebaletní scény tato většinou nenápadná hudba dolaďuje perfektně. Aronofsky jako režisér si dokáže diváka omotat okolo prstu a z atmosféry, kterou se mu podařilo vytvořit, každou chvíli mrazí, ani na vteřinu nenechá diváka oddechnout a odtrhnout oči od plátna.
Dost možná se u scény stříhání nehtů budete bát víc než při většině hororů a budete si napětím okusovat rty. Vizuálními prostředky je zde navozena značně temná atmosféra, ať už drsnou realitou (tekoucí krev, škrábání) nebo halucinacemi. Je pravda, že některé metody, které zde režisér využívá, jsou značně prvoplánové a vůči divákovi trochu nefér, ale proč je nepoužít, když fungují perfektně. Přestože není Nina kladnou hrdinkou, nelze s ní nesoucítit a neprožívat trápení spolu s ní a já její příběh prostě hltala od začátku do konce a vůbec na to nemá vliv, že jsem jako dítě taky dřela v divadle a obouvala baletní špičky.
Přerod Niny z naivního křehkého dříče v smyslnou tanečnici má režisér pevně v rukou a nechává ho postupně po malých krůčcích gradovat až do velkolepého strhujícího finále, ve kterém kontrastuje ladnost a nádhera Čajkovského baletu s Nininou černou a nemocnou duší. Ostatně onen kontrast mezi něžným tancem křehkých žen v bílých sukýnkách a temnotou za tím vších schovanou je tím nejpůsobivějším na celém filmu. Pravda, našlo by se několik slabších míst, hlavně uprostřed filmu, ale než si to vůbec stačíte uvědomit, další "nadupaná" scéna už vás zase nenechá pořádně dýchat.
Odvažuji se říct, že Aronofsky se s každým filmem stává silnějším a kvalitnějším režisérem a svoje schopnosti má pevně pod kontrolou. Tentokrát ukázal i notnou dávku odvahy s výběrem tématu a může být moc rád, že dokáže natáčet levně, protože třeba padesát miliónů dolarů na drama o baletu by mu myslím žádné studio nedalo. Dokázal vše ukočírovat a nesklouznout k pochybnému kýči, o který si příběh přímo říkal.
PS: Nemáte chuť zajít si teď do divadla na nějaký pěkný balet?

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • 10/10 (Marek Lučin, 03.01.2011 12:59) Reagovat

    Pro mě jednoznačně jeden z nejlepších filmů poslední doby.Naprosto strhující výkon Natalie Portman a Vincenta Cassela.Fantastická hudba a obrazy, poselství ... to vše mě hluboko zarazilo do křesla ze kterého jsem ještě dlouho po skončení nemohl vstát.Bravo.

  • BS (Lukáš, 03.01.2011 13:27) Reagovat

    Dotaz: Proč je Black Swan ve "Filmovém klubu"? Podle čeho to vlastně takto zařazujete? Pro mě to není moc "klubový film", který poběží o půlnoci na čt2; nebo je příčinou čistě jen datum české premiéry, a tedy to, že autorka film neviděla v kině..?:)

    "Co film, to žánr, jeho snímky, které na první pohled nemají mnoho společného". Já si tedy myslím, že Aronofského filmy jsou všechny na jedno téma (od Pí až po Black Swan), asi věc názoru (i když vy pak také popisujete to společné; trochu protiřečení).
    A hovořit(psát) o Natalii Portman jako o "jedné z nejnadějnějších mladých hereček současnosti" se mi taky moc nezdá. Myslím, že už svoje kvality prokázala, a je to spíše jedna z hvězd současnosti. Jako "nadějný" se označuje člověk s potenciálem do budoucna, který ale musí prokázat kvality, nebo je to jinak?
    Možná to vypadá jako moc "kritiky", ale jde spíš jen o takové dotazy, nechci tím kritizovat, naopak, s recenzi jsem spokojen:)

    • Re: BS (Galadriel, 03.01.2011 17:43) Reagovat

      Ve "filmovém klubu" je přesně z důvodu za b), tedy opravdu kvůli datu české premiéry, které je podle mě vcelku zoufalé.

      Co se týče témat Aronofského filmů - zásadní pro mě při psaní téhle věty bylo spojení "na první pohled", tedy co se týče žánrů a stylu, že jsou si podobné ohledně hrdinů píšu hned v zápětí.

      Natalie Portman - tady bych ji přirovnala třeba k Leonardu DiCapriovi, který hrál odjakživa dobře, ale mezi uznávané herce se dostal až po třicítce, kdy měl spoustu opravdu skvělých rolích ve výborných filmech a to i několikrát do roka. Každopádně souhlasím, že slovo "nadějný" možná nebylo nejšťastnější.

      V každém případě moc děkuji za názor a za spokojenost, moc mě těší :)

      • Re: BS (Lukáš, 03.01.2011 20:06) Reagovat

        Jasný, došlo mi to během psání (s tím "filmovým klubem"). Česká kinopremiéra je tedy velice zoufalá; a domnívám se, že to není poprvé co se to děje za těchto okolností (přelom roku; potencionálně úspěšný film co se týče Oscarů, ale v Čechách nepochopitelně posunutá premiéra o 4 měsíce, o to víc je to pro mě nepochopitelné, že se mi nezdá Black Swan jako prodělečný film).
        Jinak děkuji za odpověď, a těším se na další recenzi:)

  • Co říct... (Tom, 05.01.2011 17:04) Reagovat

    ...jen, že s recenzí ABSOLUTNĚ souhlasím! Ten film mě dostal ve všech směrech: Portman je fascinující, režie a vizuální stránka skvělá...Do toho Čajkovský...Prostě MAJSTRŠTYK jako prase! Někomu se to může jevit jako prvoplánové, někomu málo složité, já říkám, že genialita je častokrát právě v té jednoduchosti a když někdo umí (tak jako Aronofsky) zdá se to jednoduché...A potkat Natálku, dám ji hubana :-) Žral jsem jí to i s navijákem! Tak se to dělá! Klaním se... P.S. Distributor filmu palec dolů!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 10. týden
Top 20 ČR: Moře na dvoře je první V českých kinech bodovala domácí novinka Moře na dvoře od autora filmů Ženy v běhu. Na jeho návštěvnost nicméně nedosáhl. čtěte zde
Vydáno: 11.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 10.víkend
Box Office: Mickey 17 neoslnil Premiéra sci-fi Mickey 17 oscarového Bong Joon-hoa sesadila z vedoucí pozice Captaina Americu, ale o hvězdný start se nejednalo. čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Moře na dvoře 4/10
Recenze: Komedie Moře na dvoře stojí na náhodách a telenovelových zvratech V novém snímku od tvůrců komedií Ženy v běhu nebo Sladký život hraje Ondřej Vetchý výrobce a opraváře houslí, kterému doktoři odhadnou po nálezu nádoru už jen dva měsíce života. čtěte zde
Vydáno: 08.03.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 7. 3. 2025 - 13. 3. 2025
TV tipy: Krotitelé duchů se přes řeku a do stínu stromů vydali pro špinavý prachy V tomto týdnu je nabídka televizí poměrně zajímavá a najdete v ní hned dvě relativně atraktivní premiéry. Tou první je nejnovější počin do ságy Krotitelé duchů, druhou pak trochu netradičně pojatý horor Všechno nejhorší.... čtěte zde
Vydáno: 07.03.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 10. týden
Kinopremiéry: Věčný Mickey je queer a zakládá moře na dvoře Jasným komerčním hitem v kinech na počátku března by měla být česká komedie Moře na dvoře. Náročnější divák pak dá přednost spíše satiře Mickey 17 s Robertem Pattinsonem nebo dramatu Queer s Danielem Craigem.... čtěte zde
Vydáno: 05.03.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe