Láska přetrvává po staletí. Alespoň to vyplývá z upírské novinky nezávislého režiséra Jima Jarmusche. Přežijí jen milenci vypráví o reunionu upírského páru v podání Toma Hiddlestona a Tildy Swinton.
Zaplaťpánbu, že jsme se konečně dočkali oficiální kinopremiéry posledního filmu legendy amerického nezávislého filmu
Jima Jarmusche. Jeho novinka
Přežijí jen milenci už byla dlouho vyhlížena a rozhodně nezklamala.
![Fotografie z filmu Přežijí jen milenci / Only Lovers Left Alive](/img/37620.jpg)
Režisér si tentokrát docela překvapivě vyzkoušel, jaké to je pohybovat se na poli upírského filmu - a jedná se o podobně zdařilý a zajímavý experiment jako v případě jeho koketování s melodramatem ve
Zlomených květinách, gangsterkou v
Ghost Dog: Cesta samuraje nebo s prvky westernu v
Mrtvém muži. Jarmusch nám tu nabídl opět svůj originální pohled na věc a jeho romance se v ničem nepodobá valné většině upírských filmů, zvláště těch cílených na náctileté, a pouze vzdáleně nese příbuzné prvky s romantickým hororem
Dracula Francise Forda Coppoly. I u něj (u Jarmusche) bychom mohli jako hlavní motto filmu označit to z
Draculy – "Láska nikdy neumírá".
Po staletí přežívající upír Adam (
Tom Hiddleston) žije v opuštěné části předměstí Detroitu v polozchátralém domě, kde se ve svém podomácku zařízeném improvizovaném hudebním studiu věnuje hře na raritní typy kytar, které pro něj shání jediný jeho společník ze světa lidí Ian (
Anton Yelchin). Adam jeho i lidi obecně označuje jako "Zombies". Kvalitní a nekontaminovanou krví (typem 0 negativní) ho zásobuje doktor Watson (
Jeffrey Wright). Na druhém konci světa, v marockém Tangeru žije jeho láska, upírka Eve (
Tilda Swinton), kterou zde živí zestárlý upír Christopher Marlowe (
John Hurt). Eve vycítí, že s Adamem něco není v pořádku a poté, co se o tom přesvědčí ve videotelefonátu, letí za ním. Odloučený pár se tak znovu shledává a jejich zarezlý vztah se obnovuje. Jejich soukromí ale naruší Evina mladší, problematická sestra, samozřejmě také upírka, Ava (
Mia Wasikowska).
![Fotografie z filmu Přežijí jen milenci / Only Lovers Left Alive](/img/37626.jpg)
Když jsem před měsícem psal k tomuto filmu preview, netušil jsem, že v případě postavy Marlowa nejde jen o literární odkaz ke slavnému Shakespearovu předchůdcovi a konkurentovi, který byl (údajně) ve skutečnosti zabit v pouhých 29 letech v hospodské rvačce. Jarmusch zde nemá postavu, která jen nese jméno tohoto pozdně renesančního dramatika, ale on jím tu skutečně je - učinil tu z něj dlouhověkého upíra žijícího v Maroku. V případě ostatních postav se ale skutečně jedná o pouhé odkazy, ať už k dílu Marlowa (Adam je v přestrojení v nemocnici jako Doktor Faust) nebo k jeho slavnějšímu následovníkovi (padne zde známá provokativní narážka zpochybňující Shakespearovo autorství
Hamleta, kterého připisuje právě Marlowovi). Nyní ale k samotnému filmu.
Jarmusch, bez ohledu na to, v jakých žánrových vodách se pohybuje, má na první pohled rozpoznatelný, svůj vlastní filmový způsob vyjadřování. A je mu věrný už od svých filmových začátků, od filmů jako
Mimo zákon nebo
Tajuplný vlak. Ani tak nevypráví příběhy, i když nějaký ten děj jeho filmy vždy mají, ale více než dramatické konflikty nebo psychologie postav ho zajímá atmosféra filmu a myšlenka, respektive myšlenky, které vkládá do úst svým postavám. I zde se vyjadřuje k četným problémům a otázkám z oblasti umění (viz. narážka na Shakespeara) a vědy (Tesla).
![Fotografie z filmu Přežijí jen milenci / Only Lovers Left Alive](/img/38557.jpg)
Propletenost - Einsteinova "prokázaná teorie o děsivém působení na dálku" je tu vlastně klíčovou myšlenkou filmu. Překvapivě na Jarmusche se tu objevují i sociálněkritické komentáře, i když jsou jen nepatrně nadhozeny. To vše za hudebního doprovodu a podkreslení kytarového minimalismu Jozefa van Wissema a vlastní Jarmuschovy skupiny Sqürl a také etno hudby v případě pasáží situovaných do Tangeru (výborně je do něj zapojené živé vystoupení libanonské zpěvačky Yasmine Hamdan na konci filmu). V celku to vytváří jedinečnou náladu snímku, který plyne pozvolna, aniž by přitom ale nudil.
Herce si Jarmusch vybírá vždy pečlivě a ani tentokrát nešlápnul vedle. Ústřední dvojice, kterou představuje britské duo, je výborná. Vůbec to nepřekvapuje u Tildy Swinton, na jejíž jedinečnost jsme už zvyklí, ale překvapivé to může být u Toma Hiddlestona, který se v jarmuschovském filmovém vesmíru pohybuje jako doma. Jeho kreace mlčenlivého a přitom charismatického upíra Adama je jednoduše skvělá. Svojí roli splnila i krátká přítomnost Mii Wasikovské, která sem vnesla, stejně jako do Adamova světa, nežádoucí prvek chaosu a zmatku. Své role tu s přehledem zvládli i anglický veterán John Hurt a americký herec Jeffrey Wright, stejně jako nadějný Anton Yelchin.
Přežijí jen milenci je zkrátka a dobře dalším zdařilým a skvělým filmem jedinečného filmaře, který si už roky točí filmy jen podle svých představ a naštěstí mu nevadí (na rozdíl od postavy Adama a jeho hudby) se s námi "zombíky" o ně podělit. Já osobně se už těším, s čím na nás Jarmusch vyrukuje příště.
Český trailer filmu Přežijí jen milenci