Bez čeho se neobejdou Vánoce? Bez kapra a bez Capry. Je Štědrý večer, v mrazivém tichu poletují vločky, na mostě stojí osamělý muž a zoufale hledí dolů. Lze ho ještě přesvědčit, že život je krásný?
Představte si, jaký by byl svět, z něhož by vás někdo nadobro vymazal. Tak tohle se dozví George Bailey, hlavní hrdina Caprovy vánoční odysey
Život je krásný, v originále
It´s a Wonderful Life. George, maloměstský rodák, je poctivý a dobrosrdečný bankovní úředníček, který nikdy nevytáhl paty do velkého světa. Oženil se se svou láskou ze střední školy (Donna Reed), s níž založil rodinu. Pomocí malé záložny se pokouší zachránit své bližní a přátele před místním tyranem, bankovní lotrem panem Potterem (Lionel Barrymore), který sužuje celé městečko Bedford Falls.
Souhrou nešťastných náhod se ale rodinný podnik ocitne na hranici krachu a George jednou nohou v lapáku. A tak ubohý muž na Štědrý večer zvažuje, že svoje pozemské trápení ukončí vlastní rukou. Vždyť mrtvý má pro svou milovanou rodinu větší účetní cenu, jak mu připomněl zlomyslný Potter, nežli živý. Na jeho záchranu je seslán anděl druhé třídy, který si má na Georgeově spáse vysloužit svá křídla. Anděl Clarence mu v poutavé perspektivě hypotetického světa, ze kterého zmizely Georgeovy stopy, jakoby nikdy neexistoval, ukáže, jak slabý je jednotlivec ve své touze zlepšit svět kolem sebe a jak silná musí být jeho vůle, aby ve své snaze bránit zlu nepolevil.
Caprův snímek rozhodně nepatří mezi vánočně rozjuchané filmy plné padajících stromečků a veselých katastrof á la
Sám doma, ani všeobjímající romance o lidumilech z Londýna. James Stewart, pro něhož to byla první poválečná role, publikum uvádí do míst, v němž bezskrupulózní jednání vítězí nad dobrými úmysly. Připomíná to dickenskovsky laděný pochmurný svět, v němž zbývá jen ona svatá, ale někdy příliš slabá trojice: naděje, víra a láska. Spolu s povedeným andělským poslem zve na vánoční pouť, která lidské nátuře nastavuje nemilosrdně kruté zrcadlo. Ve filmu se totiž odráží deprese a deziluze z druhé světové války, lidské společnosti, přesto v závěru nechybí tradiční caprovský humanismus, který apeluje na lepší já v každém z nás. Ostatně ponaučení by se dalo parafrázovat Svěrákovou písničkou "Chceš-li, trap se, že ti v kapse zlaté mince nechřestí, nemít žádné kamarády, tomu já říkám neštěstí."
Ačkoli příběh místy neopatrně balancuje na hraně patosu a citového vydírání, mistrná režie dokáže krizové momenty ustát.
Život je krásný patří mezi kousky, kterým byl dopřán svatý grál věčného mládí - nestárnou a získají pouze patinu starých časů. Caprovy skvosty jako
Stalo se jedné noci,
Jezinky a bezinky nebo
Pan Smith přichází patří k rodinnému stříbru americké kinematografie.
Život je krásný je nicméně tím nejopravdovějším dítětem ze všech jeho počinů. Je totiž jediný, který sicilský rodák zároveň napsal, režíroval, produkoval a dokonce i financoval. Ve své době se žádným hitem nestal. Byl sice nominován na pět Oscarů, ale nakonec se s křížkem po funuse dočkal pouze pocty v podobě ocenění nejlepšího filmu, který na plešatou sošku nikdy nedosáhl. Ani komerčně díru do světa neudělal. A přesto se tenhle černý (a bílý) kůň stal kultovním vánočním filmem, na kterém (svatokrádežně na kolorizované verzi) vyrůstaly celé generace diváků.
Tak až se Vám přejí německá
Popelka a sovětský
Mrazík, můžete zkusit americkou klasiku. Dostanete od všeho trochu.
Život je krásný se pohybuje mezi hořkým a sladkým, komedií a dramatem, smíchem a slzami. A pozor: tahle nedotknutelná klasika má jednu nebezpečnou schopnost: dotknout se těch nejcitlivějších míst.