Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Cesta za horizont

Recenze: Cesta za horizont

Vydáno: 20.12.2010 14:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: 2010 EuCiGo

Genová renovace celého těla je jistě lákavá, ale také smrtelně nebezpečná. Nikdy netušíte, co se s vámi stane. Guillaume Depardieu, jenž předčasně zemřel v pouhých sedmatřiceti letech, vám to ve své poslední úloze předvede.

Cesta za horizontRecenzoval/a Jan Jaroš dne 20.12.2010 14:00. Genová renovace celého těla je jistě lákavá, ale také smrtelně nebezpečná. Nikdy netušíte, co se s vámi stane. Guillaume Depardieu, jenž předčasně zemřel v pouhých sedmatřiceti letech, vám to ve své poslední úloze předvede. Hodnocení: 3

Cesta za horizont

L'enfance d'Icare
Drama / Thriller / Sci-Fi
Francie, 2009 , 90 min.

Režie: Alex Iordachescu
Scénář: Marcel Beaulieu, Marianne Brun, Alex Iordachescu
Kamera: Marius Panduru
Hudba: The Young Gods
Herci: Guillaume Depardieu, Alysson Paradis, Carlo Brandt, Sophie Lukasik, Doroteea Petre, Patricia Bopp, Jean-Pierre Gos, Madalina Constantin, Rodica Lazar, Florin Tibu, Alexa Mogosdan, Daniel Bandila, Ana Sterie, Elena Turnescu, Patrick de Preux

Česká premiéra: 05.05.2011

Distributor: EuCiGo

Cesta za horizont hodnocení na Kinobox.cz: 49.75 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Ve filmografii Guillauma Depardieua (1971-2008), syna známějšího Gérarda, patří Cesta za horizont k posledním položkám - záhy po dokončení zemřel. Bylo mu sedmatřicet let, stejně jako jedné z ikon francouzské kinematografie Gérardu Philipovi. Jenže na rozdíl od něho Guillaume Depardieu prožil bouřlivý život často konfrontovaný s úspěšnějším otcem, potýkal se s drogovou závislostí i se sklony k násilí (dokonce byl vězněn), přišel o nohu. A stále zůstával v otcově stínu.
Mnohokrát společně vystupovali v témže filmu (Únosce, Napoleon, Prokletí králové), občas hráli tutéž postavu, Guillaume v mládí, Gérard v pozdní dospělosti (Všechna jitra světa, Hrabě Monte Christo). Skutečně osamostatňovat a prosazovat se v náročných rolích Guillaume začíná až v posledních letech svého života. Viděli jsme jej ve výrazově stylizovaném balzacovském dramatu Nesahejte na sekyru a nyní následuje Cesta za horizont, která na své uvedení musela několik let čekat - ve Francii se premiéry dočká až počátkem roku 2011, u nás pak až v dubnu.
Distributoři k ní neměli důvěru: nízkorozpočtový, "artový", experimentálně pojatý snímek debutujícího rumunského režiséra Alexandra Iordachescua totiž neprovází ani příchuť provokujícího skandálu (jako třeba v případě Trierova Antikrista), ani svatozář módní hlubinné pseudoreflexe á la Tarkovskij, přitom vyprázdněné a bezduché, jen planě namyšlené. Tím nechci tvrdit, že by se Cesta za horizont nepotýkala právě s takovýmito nástrahami. I ona po nich pokukuje, neschopna je však s takovou okázalostí jednak vstřebat, jednak prezentovat.
Cesta za horizont, žánrově spadající sice do oblasti sci-fi, které však zůstává pouhou kulisou, se dotýká rozpoložení člověka, jenž jen z náznaků začíná tušit, že údajně spásný projekt rekonstrukce lidského těla, do něhož se zapojil, by mohl skončit jeho zhoubou. Takový námět není nijak objevný, vyskytuje se v řadě filmů, kdy zásahy do lidského organismu, ať již byly jakéhokoli druhu, s sebou nesly zejména psychické potíže se změněnou povahou, rozumovými schopnostmi, ba celou identitou.
Už němečtí expresionisté si v němé éře představovali, jak umně přišité vrahovy ruce nutí jejich nového majitele, aby proti své vůli škrtil. Později přibudou díla jako anglický Charly s tématem uměle vybuzené inteligence (podle slavné Keyesovy povídky Růže pro Algernon), japonská Tvář toho druhého, francouzský Muž s transplantovaným mozkem, případně i český snímek Dvojrole. Iordachescu ovšem neřeší následky: zajímají jej pocity člověka během celkové tělesné regenerace, která se vymyká zpod kontroly lékařů.
V Cestě za horizont Depradieu ztělesňuje Jonathana Vogela, člověka psychicky i tělesně traumatizovaného po tragické nehodě, jenž si od prý převratné genové terapie profesora Karra (Carlo Brandt) slibuje nápravu svých dosavadních strastí. Na odlehlé, poloprázdné klinice, kde je umístěn, se opakovaně setkává s profesorovou dcerou Alicí (Alysson Paradis), dívkou přecitlivělou, která vůči otcovým zůstává ostražitá, avšak sama je příliš křehká a bezbranná, než aby mohla účinně pomoci, snadno podléhá záchvatům bezvědomí i znepokojivým vizím - a to vše vede k tomu, že je vnímána jako nemocná, jako fantasta, že její varování přicházejí vniveč.
Iordachescu plně využívá sterilně běloskvoucí prostředí kliniky s prostranstvími jakoby záměrně přesvětlenými, vyžívá se v téměř netečném pozorování probíhajícího dění. Práce kameramana Mariuse Pandurua, zužitkující rumunské reálie, je tak do značné míry vyumělkovaná, ve vizuální stylizaci až zbytečně mondénní. Sice ve volbě záběrů převažují statické "informativní" polocelky a stejně statickém mechanicky střídané protipohledy při rozmluvách, ale dočkáme se také výmluvných (makro)detailů, ať již se týkají regenerace přepůleného bezobratlého živočicha, nebo záběrů ze života rostlin, které zkoumá Alice.
Vyprávění se odvíjí pozvolna, postavy spolu povětšinou tiše rozmlouvají, případné konfliktní situace jsou sotva naznačeny. Režisér si občas protiřečí: upřednostňuje sestavu zámlk a nevtíravých metaforických ambicí a současně se opírá o početná klišé, když začlení třeba spiklenecké profesorovy rozmluvy o utajení Voglova případu před veřejností i popření zhoršujícího se zdravotního stavu před pacientem.
Film tak nepříliš přesvědčivě (a vlastně i nepříliš žádoucně) kolísá mezi zpytavým pohledem na zdánlivé lidumilství a rysy thrilleru, řešícího záchranu polovládného nešťastníka. Režisér se snad chtěl dotknout lékařské etiky nejen co do výzkumu samého, ale také co do informování pacienta. Zvolil však polohu jen obtížně komunikující, která selhává nikoli jen pro své dramatické ustrojení, pro samoúčelné spřádání významů, pohlcujících konstrukci postav i syžetu, ale hlavně pro nablýskaný povrch bubliny, která dalekosáhlou závažnost pohříchu jen předstírá, než že by ji skutečně naplňovala. Depardieu se tu pak zmítá jak moucha polapená v pavučině.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 46. týden
Kinopremiéry: Neberte gladiátorovi jeho hřiště! Posledním blockbusterem roku 2024 je nepochybně druhý Gladiátor, který se v tomto týdnu chystá zbourat tuzemská kina. A distributoři jsou si toho dobře vědomi, protože žádnou srovnatelnou konkurenci mu do cesty nepostavili. čtěte zde
Vydáno: 13.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 45. týden
Top 20 ČR: Pyšná princezna střídá Venoma V tuzemských kinech bodovala domácí animovaná pohádka Pyšná princezna, která ve vedení vystřídala několik týdnů vedoucího Venoma. čtěte zde
Vydáno: 12.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 45. víkend
Box office: Venom má hattrick Poslední Venomův tanec se třikrát za sebou ocitá na úplném vrcholu žebříčku tržeb v USA, kde i přes svůj nehvězdný start slaví nakonec slušné úspěchy a odrazil nápor Heretika i vánoční komedie. čtěte zde
Vydáno: 11.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Konkláve 8/10
Recenze: Thriller Konkláve vtahuje do volby papeže současná společenská témata Britsko-americký thriller režiséra Edwarda Bergera vypráví příběh takřka detektivních parametrů o volbě nového papeže. Podmanivému a vtahujícímu snímku kraluje vynikající Ralph Fiennes v hlavní roli. čtěte zde
Vydáno: 10.11.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Téma: Oscar 2024: jací jsou favorité?
Téma: Oscar 2024: jací jsou favorité? 17. ledna 2025 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2024, které pak budou předány 2. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 09.11.2024 13:30 v sekci Články | Publicistika
0

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe