Recenze: Jen 17 - mladá, krásná a zmatená

Vydáno: 01.12.2013 10:00 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

François Ozon během čtyř období skládá obraz sedmnáctileté Isabelle, který ale postupně vyvolává jen další a další otázky, z nichž většina zůstane nezodpovězená. Jak dopadl kontroverzní francouzský snímek Jen 17?

Jen 17Recenzoval/a Markéta Jindřichová dne 01.12.2013 10:00. François Ozon během čtyř období skládá obraz sedmnáctileté Isabelle, který ale postupně vyvolává jen další a další otázky, z nichž většina zůstane nezodpovězená. Jak dopadl kontroverzní francouzský snímek Jen 17? Hodnocení: 2.5
Jen 17
Jeune & jolie
Drama
Francie, 2013 , 95 min.

Režie: François Ozon
Scénář: François Ozon
Kamera: Pascal Marti
Herci: Marine Vacth, Géraldine Pailhas, Frédéric Pierrot, Fantin Ravat, Johan Leysen, Charlotte Rampling, Nathalie Richard, Djédjé Apali, Lucas Prisor, Laurent Delbecque, Jeanne Ruff, Carole Franck, Olivier Desautel, Serge Hefez, Akéla Sari

Česká premiéra: 28.11.2013

Hodnocení: 5/10

Distributor: H.C.E.


Jen 17 hodnocení na Kinobox.cz: 66.48 %
Ani ve svém nejnovějším snímku, který se dostal do užšího výběru aspirantů na Zlatou palmu, se francouzský režisér a scenárista François Ozon neodklání od svého klasického tématu ženy a jejího vnitřního světa ani od poetického rázu jeho ztvárnění. Tentokrát se zaměřil na dospívající dívku, která na svou první sexuální zkušenost zareaguje značně svérázným způsobem. Nevybočuje ani z vysoce estetizovaného způsobu snímání ženských figur.
Fotografie z filmu Jen 17 / Jeune & joliePředstavitelka Isabelle (Marine Vacth) je neobyčejně půvabná mladá žena a Ozon si je toho dobře vědom. V jednotlivých záběrech kamera klouže po jejím těle a umocňuje tak sílu její krásy. Bohužel vzhledem k absenci nějakého hlubšího příběhu, respektive k nulové snaze alespoň nastínit motivace hlavní hrdinky, působí celý snímek jako poněkud samoúčelná reklama na okouzlující dívčí tělo. Tím nechci říct, že by měl být autor explicitní a do puntíku všechny pohnutky Isabelle vykreslit. Nicméně mohl divákům poskytnout alespoň pár vodítek. Myslím, že by tím docílil větší divácké účasti a angažovanosti na ději i osudech ústřední hrdinky.

Poté, co Isabelle prožije ve francouzském přímořském letovisku svou první milostnou zkušenost, uzavře se do svého vlastní světa. Už v tomto momentě si divák začíná klást první otázky. Nešlo o nijak dramatickou nebo nepříjemnou událost, nicméně Isabelle ji prožila jakoby mimo sebe, s chladným odstupem. Po návratu do Paříže sledujeme hlavní hrdinku, jak se pomalu začíná orientovat ve světě luxusní prostitutky zaměřující se výhradně na starší muže. A opět vyvstávají další otázky, bohužel bez jediného náznaku motivace. Méně je někdy více, ale nic už je příliš málo.

Fotografie z filmu Jen 17 / Jeune & jolieMůžeme se jen dohadovat, jestli je Isabellino rozhodnutí projevem rebelie vůči vcelku šťastné rodině, pubertálním hledáním sama sebe, nebo snahou se nějak vymezit, odlišit. Velký důraz je kladen na peníze, které za své služby získává. Ale i zde chybí jakékoli vodítko, které by alespoň částečně umožnilo nalézt východisko. Jediné, co se zdá být zjevné, je, že Isabelle je z nějakého (pochopitelně že) neznámého důvodu nešťastná. Ovšem jestli se snaží tento pocit kompenzovat tím, že se stane prostitutkou, opět není jasné proč.

Snaží se tak sama sebe trestat? To by odpovídalo i její neschopnosti navázat skutečný vztah se stejně starým Victorem (Fantin Ravat) a naopak její jediný skutečný vztah k jednomu z klientů. Nebo je to pro ní naopak způsob, jak může manipulovat s muži, kteří by mohli být jejími otci a v několika případech i dědové? A pokud to není ani jedna z výše zmíněných variant, jde pouze o její zvláštně posunutou sexualitu? Vodítka divák nedostane, ani když celá situace prosákne na povrch, a Isabelle je nucena navštěvovat psychologa.

Fotografie z filmu Jen 17 / Jeune & jolieFrançois Ozon vsadil na pouhé dokumentování svrchní vrstvy života hlavní hrdinky. Zajímá ho spíš její tělo než vnitřní pohnutky a touhy. Jeho již tradičně otevřené sexuální scény a nedořečenost či otevřenost děje dávají snímku Jen 17 punc festivalového filmu. Nicméně kdyby autor nezůstal jen na hladině a pustil se i do spodních vod, celkové vyznění by působilo více propracovaně a méně prvoplánově.

Originální trailer filmu Jen 17


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY