v momentě, kdy se zaplete do pochybného a především životu nebezpečného obchodu s drogami skrze majitele nočního klubu Reinera (Javier Bardem). V riskantním podniku, do kterého se vmísí i mexický drogový kartel, Konzultantovi nepomůže ani obchodní společník Westray (Brad Pitt) ani Reinerova přítelkyně Malkina (Cameron Diaz). Stále se tak více zaplétá do smrtícího podniku, který navždy změní jeho život.
Ridley Scott si zřejmě dopřál s Konzultantem oddechový čas mezi dvěma velkými projekty, kterými bylo nákladné sci-fi Prometheus a chystané, taktéž nákladné historické drama Exodus. V tomto aspektu je Konzultant podobným typem oddechového filmu, jakým byla například jeho letní "víno" romantická komedie Dobrý ročník. Jen s tím rozdílem, že Konzultant se žánrově pohybuje ve zcela jiných vodách, dotýká se především thrilleru a rozhodně nenabízí žádnou pohodovou a romantickou podívanou. Na to jsme ale ostatně u tohoto britského režiséra většinou zvyklí.
Dominuje mu totiž "černý" scénář amerického prozaika Cormaca McCarthyho, který je zároveň jeho vůbec prvním originálním filmovým scénářem. McCarthy se scénářem Konzultanta přibližuje klasickým dílům drsné americké noirové školy, jako jsou Maltézský sokol nebo Hluboký spánek. Pochopitelně v dnešní době se nesází tolik na rafinovanost nebo na šarm Humpreyho Bogarta, jako spíše na drsnost a brutalitu. A takový je i svět filmového Konzultanta.
Ridley Scott pak svým precizním režijním stylem dodává filmu bezchybnou vizuální podobu a na několika místech nabízí až fatalisticky sevřený a bezvýchodný filmový mikrokosmos připomínající například Soderberghův Traffic - nadvláda gangů. Srovnání s tímto snímkem je bezesporu na místě, i když žánrově je Konzultant jinde. Soderberghův kriminální opus se přeci jen více drží reality a získává obecnější platnost v pohledu na "nekonečný" hon za drogovými kartely, zatímco Konzultant je především žánrovým snímkem a nesnaží se o nějakou hlubší výpověď.
Nabízí jen chladně vybroušenou kriminální zápletku, ačkoli se odehrává v žhavém ovzduší u Mexických hranic, v podobně chladné, respektive "dokonalé" Scottově režii. Právě na emoce je jeho snímek poměrně chudý. Scott ale nepatří zrovna k typu citem a sentimentem oplývajícího režiséra. Jeho předností je především formální vytříbenost a atraktivní vizuální podoba, kterou umí dát i svým slabším snímkům. Po této stránce je Konzultant jeho tradičně nadprůměrným standardem.
Hlavním lákadlem Konzultanta mělo být herecké obsazení. Vidět v jednom filmu na plátně Michaela Fassbendera, Penélepe Cruz, Javiera Bardema, Cameron Diaz a Brada Pitta se jen tak nepoštěstí a kredit Ridleyho Scotta je natolik veliký, že mu všechny herecké hvězdy na tento projekt kývly. Jenže žádný z těchto herců zde nepředvádí nic, co bychom už u něj dříve neviděli lépe.
I oni stojí ve stínu McCarthyho slovní ekvilibristiky a Scottova režijního mistrovství. Nejlépe se v hereckém ansámblu prezentovala asi Cameron Diaz, možná i díky tomu, že se její postava dokázala ve smrtící pavučině pohybovat nejobratněji. Ovšem největší překvapení mi způsobila krátká přítomnost v titulkách neuvedeného Johna Leguizama. I to napovídá mnohé o Konzultantovi, ve kterém jinak vše běží až příliš podle očekávání a bez větších překvapení. Režisér ho věnoval svému zesnulému mladšímu bratru Tony Scottovi.