Soundtrack: monotónní Enderova hra

Vydáno: 16.11.2013 18:11 - Alžběta Fridrichová | foto: Summit Entertainment

Enderova hra spisovatele Orsona Scotta Carda konečně dosáhla i na stříbrná plátna a přinesla s sebou kromě vyšperkované výpravy i perfektní obsazení. Jak ale dopadla hudba Steva Jablonskyho?
 V půlce srpna jsme vám přinesli recenzi nepřesvědčivého soundtracku ke snímku Pot a krev, a i když byl další Jablonsky v plánu až na leden s filmem Lone Survivor, nakonec ho máme na talíři o dost dřív. Proč tak najednou? Steve Jablonsky neměl v Enderově hře původně vůbec figurovat, ale slovo dalo slovo, finančně náročnější James Horner od projektu odstoupil, a tak Steve Jablonsky naskočil do rozjetého vlaku Gavina Hooda

Hailee Steinfeld, Asa Butterfield ve filmu Enderova hra / Ender's GameTo ho už od začátku stavělo do lehce znevýhodněné pozice. Jednak proto, že fanouškovská základna Enderovy hry nad Hornerem jásala už měsíce dopředu, a jednak také z toho důvodu, že Jablonsky měl na komponování daleko méně času. Přesto byl nakonec schopen vyplodit sedmdesátiminutový score o jednadvaceti tracích. Pojďme se tedy na něj mrknout trochu zblízka.

Jablonsky začíná velice slibně skladbou Ender's war, která odhalí ústřední motiv soundtracku během několika desítek sekund. Sólo na violoncello podpírá zlověstnou melodii, která zhruba od poloviny graduje v doprovodu rytmických perkusí, a celá kompozice nese nádech hymnu. Nikterak originální začátek, k čemuž má Jablonsky ostatně sklony odjakživa, v tomhle případě soundtracku nijak neubírá. Je vcelku důstojným úvodem k výrazně nudnější dvojce s názvem Stay Down a nijak zajímavější trojce Battle School, které obě variují hlavní téma.

Příjemná změna přichází až se čtvrtou Move It Launchies, která je nejkratší skladbou na albu. Sotva minutové sólo na cello doplněné o mužské chóry s ubíhající stopáží mocně zesílí, aby se vzápětí přelilo v klidnou The Battle Room, kde podmanivou melodii přebírají od cella housle.

Steve Jablonsky - The Battle Room

Salamander Battle přináší jediný další originální motiv, který sestává ze dvou alternujících akordů, které jsou znovu doplněny o viololncello. Jablonsky se tématu nehodlá jen tak vzdát, což dovede nakonec pořádně otrávit, protože repetice se dočkáme nejen v Dragon Army, ale také v Mazer Rackham, Graduation Day nebo Commander (a v náznacích i v dalších tracích).

Ben Kingsley, Asa Butterfield ve filmu Enderova hra / Ender's GameAkční sci-fi si pochopitelně žádá akční hudbu a na to Steve Jablonsky odpovídá chabou variací na Bitevní loď, která byla zklamáním sama o sobě. Kupříkladu track Final Test, který doprovází klíčovou scénu filmu, kdy Ender činí nejzávažnější rozhodnutí, nijak nevybočuje ze zbývající masy soundtracku. Všechno zní stejně, a ačkoliv se Jablonskymu povedlo i pár dramatičtějších momentů, nedokázal podtrhnout jejich výjimečnost. Každá druhá minuta zní, jakoby byla nejdůležitějším okamžikem filmu a to už vás pak ani vystupňované bicí nevytrhnou z otupělosti.

Těžko generalizovat, protože stejně jako každý film, i hudba k němu je věc názoru. Kdo si užil Transformers a s nadšením přijal i Bitevní loď, bude i s Ender's Game OST nejspíš spokojen. S jistotou lze ale říct, že s Jamesem Hornerem to mohla Enderova hra dotáhnout mnohem, mnohem dál.

Album: Steve Jablonsky - Ender's Game OST
Celkový čas: 70:40
Skladby: Ender’s War // Stay Down// Battle School // Move It Launchies // The Battle Room // Mind Game Part 1 // Salamander Battle // Mind Game Part 2 // Dragon Army // Dragons Win // Bonzo // Ender Quits // Mazer Rackham // Enemy Planet // Command School // Graduation Day // Final Test // Game Over // The Way We Win Matters // Ender’s Promise // Commander.



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY