Giuseppe Tornatore ani tentokrát neporušil mnohaletou spolupráci s legendou filmové hudby a přizval ho i ke svému poslednímu snímku Nejvyšší nabídka. Ennio Morricone poprvé pod lupou v naší recenzi.
Naposledy tu byl
Hans Zimmer a jeho silně
morriconeovský Osamělý jezdec, tentokrát máme ale tu čest s mistrem samotným. Italský skladatel
Ennio Morricone, který za svou půl století trvající kariéru napsal hudbu k více než pětistovce filmů, se pro letošek upsal jenom k dvojici snímků. A my si teď posvítíme na jeden z nich,
Nejvyšší nabídku.

Morricone se drží už od začátku rčení, že méně je více. Devatenáct tracků čítající soundtrack nepřesáhne ani šedesát minut, a tak si posluchač sice dovede vzájemně kontrastující skladby dobře vychutnat, ale nikdy není jednotlivých melodií přesycen.
Soundrack otevírá skladba
La Migliore Offerta, Morriconeho poslední variace na
Deborah’s theme z klasiky všech klasik
Sergia Leoneho Tenkrát v Americe.
La Migliore Offerta sice rozvíjí na strunách smyčců novou melodii, ale přesto je cítit, odkud ten podmanivý základ pochází. O něco nápaditěji působí dvojka
Volti E Fantasmi, protože na zdrženlivém houslovém pozadí doplněném o elektrickou basu se v nekonečných stupnicích prolíná kvinteto ženských hlasů, které vytváří téměř až hypnotický efekt.

Track
Un Violino opět naprosto změní atmosféru, když na melancholické vokály naváže výrazné sólo páru houslí lehce inspirované tradiční romskou hudbou. Na temnější notu zahraje
Nevrosi Fobica, v níž naplno vyniknou hlubší sekce orchestru, a mysteriózní ladění ještě posílí pátá
Sguardi Furtivi.
Cavea se obrací více romantickým směrem a v něžných houslových variacích vytváří naprosto strhující kompozici. Ve skladbě
Alla Villa přichází na scénu skleněná harmonika, která sice v současnosti platí spíš za historickou rekvizitu, ale Morricone ji dovedl vynikajícím způsobem zakomponovat do smyčcového pozadí, než vedoucí linku převezme v druhé části tracku sólo na violoncello.
Ritratti d’autore je nesmírně barevným kouskem, v němž vedoucí roli hraje houslové kvarteto. To se objevuje i v následující
Senza Voce, která i v tak tvrdé konkurenci ostatních tracků platí za jeden z nejlepších.
Ennio Morricone - Volti e fantasmi
The Best Offer OST je velmi silné album. Morricone strávil prací na tomto soundtracku spoustu času a je to opravdu znát. Každá nota a každá melodie mají přesně určené místo a čas. Jednotlivé nástroje zní v do detailu promyšlených harmoniích a výsledek je více než ohromující. Čtyřiaosmdesátiletý
Ennio Morricone opět dokázal, že nepatří do starého železa a že se od něj mladší kolegové mohou stále mnoho naučit. A nám obyčejným smrtelníkům nezbývá než dokola poslouchat melodie, které nikdy nezestárnou.
Album: Ennio Morricone – La Migliore Offerta OST Celkový čas: 54:17
Skladby: Volti E Fantasmi // Un Violino // Nevrosi Fobica // Sguardi Furtivi // Cavea // Cercarla E Non Trovarla // Alla Villa // Perduta // Un Cancello // Il Vuoto Dentro // Le Vuote Stanze // A Quattro Voci // Inspiegabile // Pareti Bianche // Ritratti D'Autore // Senza Voce // La Migliore Offerta // Volti E Fantasmi.