Ve svém nejnovějším snímku vsadil italský režisér Giuseppe Tornatore na osvědčenou opulentní obraznost a kouzlo ztracených věcí vystupujících z oparu minulosti.
Filmy
Giuseppe Tornatoreho mají jedinečný vizuální rukopis. Všechny jeho obrazy jsou vysoce estetizované svou barevností, hloubkou a kontrastem. Zároveň nejde jen o samoúčelnou vizualitu. Ta jde vždy ruku v ruce s velmi propracovaným utvářením atmosféry. Přitom nejenom že dokáže nesklouzávat za hranici kýče, ale umí navíc balancovat přesně na její hraně. Díky tomu se mu daří ve většině diváků vyvolávat silné emoce.
![Fotografie z filmu Nejvyšší nabídka / La migliore offerta](/img/34289.jpg)
Jeho přístup k filmové estetice jakoby vycházel z hlubin minulosti, kdy kinematografie byla fascinujícím kouzlem. Takovým, jaké je tematizováno v Tornatoreho poctě magickému světu filmu
Bio Ráj. Filmová řeč, kterou mluví, je veskrze tradiční, a to v nejlepším slova smyslu. Kamera, střih, hudba, svícení, výběr lokací i herectví jsou podřízeny jedinému cíli. Stvořit před divákovýma očima fiktivní svět, který by ho dokázal vtáhnout, nechat uvěřit, že se dívá na skutečnost. Nic v jeho filmech neruší divácký zážitek, vše je skloubeno tak, aby podporovalo běh vyprávění. V ideálním případě se daří nechat diváka uvěřit, že příběh, odvíjející se před jeho očima, prožívá společně s jeho hrdiny. Velkou roli v jeho filmech hrají smysly, vnitřní svět a pocity postav. A obvykle je vše zabaleno v opojném a svůdném obalu. Nejinak je tomu i v jeho posledním počinu
Nejvyšší nabídka.
V Tornatoreho filmech často hraje hlavní roli minulost, zlatý věk, který zmizel pod nánosem času a nezřídka kdy hořkých životních zkušeností. Přesto z jeho hrdinů není cítit zahořklost, ale naopak určitá smířlivost s nezvratností toku života. Jeho postavy i atmosféra snímků v sobě nesou sentiment pro zašlé věci, minulost, naivitu a nevinnost dětství a kouzlo časů, kdy bylo ještě co objevovat a kdy objevování bylo dobrodružstvím. Všechny tyto aspekty zřetelně vystupují i z příběhu stárnoucího Virgila Oldmana (
Geoffrey Rush). Vysoce ceněný odhadce a dražebník výtvarného umění a antikvit je v soukromém životě introvertní starý mládenec s fobiemi v rozsahu, který mu téměř znemožňuje žít normálním životem.
![Fotografie z filmu Nejvyšší nabídka / La migliore offerta](/img/34290.jpg)
Po poměrně rozsáhlém expozé Virgilovy osobnosti se film dostává ke svému meritu, kterým je setkání s mladičkou Claire Ibbetsonovou (
Sylvia Hoeks), která nejenže nedokáže opustit stěny svého domu, ale zároveň odmítá komukoli odhalit svou tvář. Virgil je ke Claire a její tajemnosti natolik přitahován, že se nechá polapit její hrou, z jejíž stále víc roztáčející se spirály není nakonec schopen vystoupit. Tornatore před diváky postupně odhaluje další a další aspekty těchto dvou charakterů. Právě v tom spočívá síla jeho příběhů. Jeho postavy jsou živí lidé s minulostí, která se odráží v jejich přítomnosti. Poznáváme je především skrze jejich každodenní rutinu, reakce na nejrůznější situace a ne z prázdných vysvětlujících dialogů, které při expozici působí ploše. Ve stejném rytmu, v jakém se Virgil a Claire postupně seznamují, i my začínáme chápat, odkud plynou jejich obsese i fascinace.
Vedle propracované psychologie hlavních postav je tu další silný motiv hry, kterou s Virgilem Claire při svém postupném odhalování své osoby hraje. Tento motiv dobře koresponduje s prostředím, do něhož je příběh zasazen. Svět odhadování uměleckých děl je mimo jiné o autenticitě, schopnosti rozeznání toho, co je pravé a co je padělek. A jak říká jedna z postav, podvrhnout nebo předstírat se dá všechno – od umění až po lidské emoce. Způsob, jakým je vystavěna Virgilova postava, divákovi umožňuje se s ním sžít, je to bytost z masa a kostí, a zároveň pochopit, proč je ochoten přistoupit na hru, kterou s ním Claire hraje.
![Donald Sutherland ve filmu Nejvyšší nabídka / La migliore offerta](/img/34286.jpg)
V této hře – respektive v jejím vyvrcholení – také spočívá největší problém celého filmu. Závěrečný zvrat je připravovaný tak dlouho, až divákovi začíná být dost dlouho před koncem jasné, v čem bude spočívat. Zároveň se zde
Tornatore nevyhnul určité doslovnosti poselství, které mělo z překvapujícího twistu vyznít. Nakonec tak snímek, který mohl být meditací nad tenkou hranicí mezi pravdou a lží, vírou a iluzí, lehce sklouzává do žánru melodramatu.
Tornatoremu ale nelze odepřít filmařského génia. Nicméně jeho glorifikace starých dobrých časů, kdy vše bylo autentické, zbytečně zatěžuje jeho kouzelné příběhy.
Originální trailer filmu Nejvyšší nabídka