Kde se to v něm bere. To byly moje první pocity u sledování celovečerního debutu Bena Afllecka. Vysmívaná hvězda byla v novém tisíciletí v hledáčku médií hlavně kvůli propíranému vztahu s Jennifer Lopez, o filmy zas až tolik nešlo. Úspěšný, ale nenáviděný
Daredevil, společný megapropadák s J.Lo
Gigli, neuspěšný pokus o legraci
Přežít Vánoce nebo rovnou na DVD odstavený
Světák - víc se už slušně nastartovaná kariéra pokazit nedá. Jenže něco se stalo a
Gone, Baby, Gone nebyl jen rozmarem skomírající hollywodské star, ale jasný důkaz, že v Benovi dříme velmi slibný a talentovaný filmový režisér.
Je fakt, že si vybral silnou předlohu v románu Dennise Lehana (
Tajemná řeka,
Prokletý ostrov) a kvalitní herce (v čele s mladším bratrem Caseym), ale i tak byla ze snímku cítit překvapivě pevná ruka. Podařilo se mu skvěle vystihnout zoufalství a špínu zašlých dělnických čtvrtí domovského Bostonu a bylo znát, že ví proč a o čem vypráví. Kritika byla nadmíru spokojená, ale diváci do kin nedorazili. V případě netrpělivě očekávaného druhého počinu
The Town to ale neplatí a domácí tržby dosáhly téměř 100 milionů dolarů. O snímku se hned po úspěšné premiéře hovořilo jako jednom z kandidátů na letošní výroční ceny. Škoda, že to (opět) nepochopili naši kinodistributoři.
The Town je adaptací románu Chucka Hogana
Prince of Thieves. Odehrává se, jak je u Bena zvykem, v Bostonu, resp. čtvrti Charlestown, která je proslulá koncentrací zločinců. Čtyři kamarádi z dětství Doug (Affleck), Jem (Jeremy Renner), Gloansy (Slaine) a Dez (Owen Burke) se živí přepadáním bank. Při poslední akci vezmou rukojmí, manažerku pobočky Claire (Rebecca Hall), kterou posléze propustí. Ta ale bydlí ve stejné části města, a tak ji Doug pro jistotu sleduje.
Neplánované setkání v prádelně zažehne jiskru, která se může stát jak pro Claire, tak pro celou partu osudnou. Zlodějské bandě jde navíc po krku ambiciózní agent FBI Frawley (Jon Hamm). Jem se stává čím dál víc nezvladatelný ve svých násilnických excesech. Doug touží pověsit pochybné řemeslo na hřebík a opustit město spolu s Claire, s tím ovšem nehodlá souhlasit Fergie, zvaný Květinář (Pete Postlethwaite v jedné z posledních rolí), šéf zločinu ve městě.
Film měl původně režírovat Adrian Lyne (
Flashdance,
9 a 1/2 týdne), ale poté, co se rozhádal s Warnery, požádali Afflecka. Ten se kromě odehrání hlavního partu podílel i na scénáři (což je v jeho případě asi záruka, že film bude za něco stát), ale je to právě jeho režie, co snímek vyděluje z řady podobných podívaných (z poslední doby třeba
Gangsteři). Ona překvapující jistota a sebevědomí z
Gone, Baby, Gone jsou tu zas. Při pohledu na Benovu filmografii upřímně nevím, od koho okoukal řemeslo (od Michaela Baye asi těžko), ale zvládá s přehledem jak komorní scény, které dokáže nečekaně ozvláštnit třeba pohybem kamery, tak akci, která nepůsobí přehnaně, ale vždy přehledně, fyzicky a adrenalinově.
Po druhém filmu je ještě brzy na tak silná slova, ale přirovnání ke Clintu Eastwoodovi vás prostě musí napadnout. Stejně jako jemu, daří se často i Affleckovi - režisérovi tavit klišé v prostě podané životní pravdy. Ano, viděli jste už spoustu snímků o zločincích, dokonce se stejnými dějovými zvraty, ale tak to prostě ve filmech i životě chodí. Ber nebo nech být. Druhým pilířem snímku jsou herci, kteří působí, jako by se v bostonských "špinavých ulicích" narodili. Všichni (výjimkou je Rebecca Hall) jsou pobledlí, zničení, sešlí životem. Výrazněji mezi nimi ční snad jen Jeremy Renner ve vděčné roli psychopatického Jema, z kterého charisma a hrůza prýští, aniž by se musel příliš namáhat.
K dokonalosti snímku ale něco chybí - ostřejší hrany, výraznější emocionální dopad, větší osobitost. Nejde o to, jestli film skončí dobře nebo ne, přál bych si být ještě víc vyždímán, zničen. Ve srovnání s debutem taky
The Town nenabízí podobný přesah, pointu, z které vás bude ještě nějakou dobu po závěrečných titulcích mrazit. Dobro a zlo je tu totiž příliš čitelně, v souladu s žánrovými standardy, odděleno. A odměněno.
The Town je určitě jedním z dejme tomu desítky nejlepších titulů loňského roku a jeden z největších hříchů naší filmové distribuce. Affleck suverénně obhájil svou pověst talentovaného režiséra a nám zbývá jen těšit se na to, s čím příjde příště. Upřímně doufám, že půjde o osobnější látku, že se snímku dočkáme na plátnech kin a že to bude pokud možno brzy.
P. S.: Film v zahraničí vychází jednak v dvouhodinové kinoverzi, tak i ve verzi zhruba o půl hodiny prodloužené. Postavy tu dostávají více prostoru, ale nějak výrazně emocionálnější nebo jednoduše lepší v téhle podobě snímek není. Vzhledem k už i tak rozvážnému tempu bych na první zhlédnutí rozhodně doporučoval sevřenější kinoverzi. Na druhou stranu by mě opravdu zajímalo, jak vypadal onen údajně čtyřhodinový sestřih, který prý režisér předložil producentům.