DVD: Na titulní straně

Vydáno: 28.08.2010 12:00 - Daniel Zeman | foto: Facebook tvůrce

Ve slavné komedii Billyho Wildera Na titulní straně jsou zpolíčkováni novináři, politici, policisté i psychoanalytici. Výchozí situací je snaha Jacka Lemmona a Waltera Matthaua získat exkluzivní reportáž z popravy mladého kriminálníka. A je na co koukat.
V polovině sedmdesátých let měl Billy Wilder nejlepší tvůrčí léta za sebou. Nedokázal (a snad ani nechtěl) držet krok s mladou generací režisérů Nového Hollywoodu. Pro diváky procházející vystřízlivěním z květinového okouzlení šedesátých let byly jeho filmy až příliš sarkastické a starosvětsky natočené. Nepočítáme-li zbylé dva filmy, které jsou jemně řečeno bizarní, pak Na titulní straně představuje skutečně plnohodnotné rozloučení režisérského matadora s diváky. Osobně jej navíc považuji za Wilderův opus magnum, jenž svými kvalitami převyšuje i adorované klasiky jako Někdo to rád horké nebo Byt.
Walter Matthau a Jack Lemmon ve filmu Na titulní straně
Film je adaptací stejnojmenné divadelní hry, která byla uvedena i v Česku - v divadle ABC. Billy Wilder se s dlouholetým kumpánem I. A. L. Diamondem rozhodl pro radikální a nezvyklou změnu oproti hře i předchozím filmovým předělávkám (např. Jeho dívka Pátek). Z hlavní ženské hrdinky Hildy Johnson udělal novinářského světáka Hildyho Johnsona. Velmi si tím usnadnil práci a mohl se naplno věnovat rozvíjení svého výchozího plánu. Tam, kde se Cary Grant šarmantně hádá s koketní Roselindou Russel, tam se pouští do ostré kritiky soudobých reálií.
Ušetřen není nikdo - od bezcitných novinářských hyen, buranských policajtů, úlisných politiků až po přechytralé psychoanalytiky. Zesměšňováni jsou skrze konverzační přestřelky Jacka Lemmona a Waltera Matthaua, ale po většinu času zvládají svou autoritu potopit sami. Nejkladnější postavou se tak jeví naivní prostitutka, přítelkyně na smrt odsouzeného mladého komunisty (fóbie z rudé hrozby, málem bych zapomněl na další vděčný terč Wilderova ostrovtipu). Celý retro-snímek se záměrně nese v duchu screwballových komedií třicátých let, kterým chtěl Wilder vzdát malý hold. Občas se neubrání a zatoulá se do žánru sennetovské grotesky (jízda přes město na nemocničním lehátku), což je snad jediná výtka vůči obdivuhodně rytmizované komedii.
K samotnému DVD se ovšem mnoho pozitivního napsat nedá. Nebýt samotného filmu, hodilo by se spíše jako tácek pod půllitr. První to odnesl obraz - ořezaný do 4:3. Člověk by řekl, že tohle se stane u druhořadého sovětského válečného filmu od Řitka video, nikoliv rodinnému stříbru ze stáje Universal. Film je přepsán v originálním widescreenu 2,35:1 a je neanamorfně uložený. Původního českého dabingu od ČST se bohužel nedočkáte, převzatý je paskvil z Novy, který zabil polovinu dialogů. Za bonus je vydáváno interaktivní menu, což je jistě pěkná věc, ale hezčí udělám ve Windows 7. To všechno úhledně označeno jako Platinová edice. Nemilá fušeřina, jen co je pravda.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Obrazový formát (zóna, 02.09.2010 09:45) Reagovat

    Formulace "První to odnesl obraz – ořezaný do 4:3." je zavádějící. Obraz rozhodně není "ořezaný", film je na disk přepsán v originálním widescreenu 2,35:1, jen je neanamorfně uložený.

  • thx (Daniel Zeman, 02.09.2010 14:20) Reagovat

    Omlouvám se za nepřesnou informaci a děkuji za upozornění.

  • V předloze Hildy není žena (Alena Prokopová, 18.08.2011 22:34) Reagovat

    V divadelní hře Bena Hechta a Charlese MacArthura (1929), která byla předlohou k Wilderovu filmu, Hildy není žena. Změnu pohlaví hrdiny provedl jen Howard Hawks ve filmu Jeho dívka Pátek (1940), který není jednou z řady "předchozích filmových předělávěk", ale v pořadí teprve druhou filmovou adaptací hry (na níž se scenáristicky dokonce podíleli autoři předlohy). První filmová adaptace vznikla v roce 1931, Wilderův film je třetí adaptací. Za čtvrtou, dost volnou, považujeme komedii teda Kotcheffa Přepnout na život (Switching Channells, 1988).

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY