Stačily mu k tomu dva filmy a už je popisován jako jedinečný autorský tvůrce, jehož osobní rukopis poznáte na míle daleko. Jaký je úspěch režiséra Trona a Nevědomí, jehož styl jedni milují a druzí nenávidí?
Kdybyste před čtyřmi lety ve filmovém světě zmínili jméno
Joseph Kosinski, chytilo by se možná pár milovníků reklam. Někdy tou dobou měl už ale rodák z Iowy na stole smlouvu na jeden z největších filmů roku 2010 – pokračování kultovního osmdesátkového sci-fi
Tron s ambiciózním názvem
Tron: Legacy. Využití nových 3D technologií a obecně film odehrávající se v počítačově simulovaném světě byl pro nadaného grafika, bývalého designéra, architekta a režiséra cenami ověnčených reklamních spotů jako látka přesně ušitá na míru.
Stačí se jen podívat na
Kosinského portfolio obsahující okolo dvou desítek reklam sahajících od aut přes boty až po videohry. Ve všech případech jde cítit velmi silný důraz na audiovizuální stránku a design, jenž dokáže diváka vtáhnout jen na základě souhry obrazové a zvukové složky. Bohaté zkušenosti z oblasti architektury, počítačové grafiky, produktového designu a hudby dovedly nyní již skoro čtyřicetiletého tvůrce ke stvoření unikátního dynamického přístupu k filmovému řemeslu, který ještě hledá svůj specifický výraz. Je ale dost možné, že právě touto dobou
Kosinski tomuto novému výrazu pokládá základní stavební kameny.
Reklama Nike "Les Jumelles"
Jak můžeme například vidět na výše přiloženém videu, už v roce 2007 lze vystopovat podobné prvky s režisérovým debutem
Tron: Legacy, který uvedl jeho typické prostředky a obsese na filmové plátno. Dvouminutová reklama na Nike začínající dlouhým záběrem na futuristické sídlo (ne nepodobné tomu od Kevina Flynna) ukazuje inscenační cit pro rozmanitost prostředí, v němž se kloubí futuristický design s prvky klasicismu. Geometricky přesné záběry krouží podle drah dokonalých tvarů, vyniká minimalismus mohutných prázdných prostorů a hra je rozehrávána čistě pomocí vizuálních efektů, které ve spojení s hypnotickou elektronickou hudbou vytváří jedinečnou atmosféru.
Virtuální prostředí v
Tronovi se pro
Kosinského tedy stalo doslova malířským plátnem, do něhož mohl opřít své jedinečné vize založené na mnohaletých zkušenostech. Konstrukce nereálného světa programů dávala téměř nekonečné realizační možnosti – režisér se však pokusil o překlopení celého příběhu do záměrně statického, odlidštěného a abstraktního tvaru, v němž postavy nedosahovaly myšlení a emocí nad rámec počítačové hry. Byl to extrém – právě kvůli až fetišistické obsesi tvary a objekty byla mnohými diváky filmu vytýkána absence (nebo stupidita) příběhu, který byl zde zredukován na nutné minimum.
V rovině realizace šlo o tentýž pokrok, který by se dal s trochou nadsázky považovat za nastolení nových hranic filmového výrazu, jenž de facto celý vzniká počítači a je konstruován z umělých virtuálních obrazů. Důkazem toho jsou hlavně nerealistické kompozice kamery, která je v mnohých případech vyměněna za tu virtuální, mnohem flexibilnější co se týče odvážnějšího a nekonvenčního snímání (různé průlety, oblety apod.). V kombinaci s 3D technologií pohybující se na stejné, ne-li vyšší úrovni než dobově spřízněný
Avatar, a prací s nevídanou hloubkou ostrosti má
Tron mnohem blíže k uměleckému zážitku danému novými možnostmi média než rychlokvašným využíváním 3D jako obyčejné atrakce (vyskakování věcí z plátna), jak to známe z většiny blockbusterů.
Honička světlocyklů z filmu Tron: Legacy
Totéž se děje v oblasti hudby a zvuku –
Kosinského filmy (a aktuální
Nevědomí není výjimkou) totiž kladou důraz na „strojové a robotické“ zvukové efekty ve spojení s elektronickým hudebním doprovodem, který nechává průchod divákovým emocím čistě na základě hudebního prožitku v souvislosti s obrazem. Druhotný příběh, který nese znaky jiných žánrových klasik, je podřízen technické stránce, jenž dokáže obstát sama o sobě. Někdo tento přístup dokonce nazval „filmovým muzikálem“, což je překvapivě spojení, které zde sedí více než dobře – obraz nastříhaný na předem vytvořený soundtrack je dalším prvkem, který můžeme v
Kosinského filmech vysledovat. Daft Punk nebo M83 by mohli vyprávět.
Pokud jste již viděli
Nevědomí, tak vás jistě po přečtení řádků výše napadne, že podobný (ne-li zcela totožný) přístup byl uplatněn i zde. Tentokrát však nejsme „uvnitř počítače“, nýbrž na postapokalyptické Zemi, která si tentokrát vypomáhá s mohutnými prázdnými exteriéry. Film založený na grafické novele, kterou začal
Kosinski psát už v roce 2005, se vykazuje stejnou mírou posedlosti obrazem a zvukem, jenž vytváří velmi silný, byť uměle zkonstruovaný zážitek. Zpustošené trosky civilizace jsou opět konfrontovány s designerskou dokonalostí, přesnými kompozicemi kamery a důrazem na trikovou a zvukovou stránku. Nebeská základna Jacka a Vicky, která vypadá jako promo kancelář firmy Apple, budiž ukázkovým trademarkem, podle něhož režiséra poznáme téměř okamžitě.
Kam dál? Těžko říct, který z nadcházejících projektů (a že těch nabídek je) si
Kosinski vybere jako svůj další projekt. Nejhlasitěji se samozřejmě mluví o třetím dílu Trona, na jehož scénáři se již pracuje, a sám režisér potvrzuje, že se mu hlavou honí mnoho vzrušujících nápadů ohledně návratu na Grid.
„Na příběhu jsme pracovali od roku 2009. Jsem tím nápadem skutečně nadšený. Je to splnění příslibu, který byl divákům dán v prvním filmu...celé je to o scénáři," dodal ohledně filmu.
„Filmy tohoto ražení se nedělají snadno, ale máme výtečného scenáristu, tak uvidíme." S názvem pokračování to také není jisté, proto vyfasoval film jen prozatimní pracovní nálepku
TR3N.
"Nápad bychom měli, ale nic ještě není pevně stanoveno. Vlastně máme hned několik vzrušujících nápadů..." Uvidíme, jak to nakonec dopadne – na seznamu potenciálních projektů má režisér například ještě remake sci-fi
Loganův útěk nebo disneyovské
Černé díry (tipněte si, o čem je...). Bude každopádně zajímavé sledovat, kam se
Kosinski v rámci svého následujícího snímku posune...a zda své typické atributy posune opět o pomyslný level dále.
TOP 3 reklamy Josepha Kosinského:
1 .Gears of War: Mad World
Zřejmě nejúspěšnější režisérova reklama. Videoherní hit
Gears of War neotřele skloubil drsnou mariňáckou estetiku a jemnou melancholickou píseň „Mad World“ a hned z toho byly ceny na několika ceremoniálech. Až se bude Hollywood ohlížet po někom, kdo by se měl ujmout adaptace, tady je nejlepší možný kandidát.
Gears of War: Mad World
2. Halo 3: Starry Night
Další videoherní paráda - stálice Halo si snad lepší promo přát nemohla. Nevinný rozhovor dvou holčiček sledujících noční hvězdy se mění ve válečnou vřavu, která velmi chytře využívá point-of-view shot a možnosti virtuální kamery. Samozřejmě přijde na řadu i typická akce.
Halo 3: Starry Night
3. Lincoln EFFECTS
Kosinski natočil mnoho auto-reklam – Saab, Chevrolet, Hummer, BMW nebo Lincoln se dočkaly stylových designersky vypulírovaných videí, v nichž opět vynikal technologický fetišismus a důraz na spojení obrazové a zvukové stránky. Jako příklad za všechny jsme vybrali elegantního Lincolna.
Lincoln EFFECTS
Ostatní Kosinského videa můžete zhlédnout na jeho oficiálních stránkách nebo na tomto YouTube kanálu.