Čaroděj ze země Oz je klasický pohádkový příběh s poselstvím. A mnohem více než jako podobenství funguje tento film jako ukázka přechodového rituálu z dětství do dospělosti, od lehké bezstarostnosti k zodpovědnosti a cílevědomosti. Dorotka v podání
Judy Garland se ocitne v roli cizince, v zemi, kde nic nefunguje tak, jak je zvyklá z domova, a ona musí této situaci bez cizí pomoci čelit. Na rozdíl od literární předlohy je země Oz zemí snů, fantazií za duhou, která existuje pouze v mysli hlavní postavy Dorotky Galeové. To ale nic nemění na tom, že pro malou hrdinku je vše reálné. Pokud něco chce a Dorotka se touží vrátit domů, protože všude je dobře, ale doma nejlíp, musí se o to zasadit svými vlastními silami. Ponaučení, které z tohoto nadčasového vyprávění vyplývají, je hned několik.
Vezměme například tři postavy, které Dorotka na cestě potkává. Každá z nich něco symbolizuje. Strašák (
Ray Bolger) by chtěl být inteligentní a vzdělaný, ale nemá mozek. Plechový muž (
Jack Haley) touží po lásce a citu, ale chybí mu srdce. A nakonec Zbabělý lev (
Bert Lahr), jehož nedostatek je patrný už z jeho jména. Tito tři svým způsobem reprezentují ceněné lidské vlastnosti – rozum, cit a odvahu – o nichž se domnívají, že je nemají. Právě jejich pochyby z nich dělají to, co dělá člověka člověkem. Nicméně stejně jako pro Dorotku je i pro ně cesta do Smaragdového města iniciačním zážitkem, díky kterému se promění.
Samotná postava Dorotky projde dvěma transformacemi. Pochopí, že útěk není řešením a překážky, které nám život klade do cesty je potřeba aktivně a systematicky řešit. Na konci svého putování si uvědomí, že schopnosti a sílu musí člověk hledat sám v sobě a nespoléhat na zásah z vnější. Hrdinou se muže stát každý, je jen potřeba vystoupit ze svého vlastního stínu. Z celkového poselství pak vyplývá, že jiné a neznámé může být zajímavé, nicméně vždy je tu riziko, že bude i nebezpečné. A protože nic není černobílé, jsou tyto dva aspekty často ruku v ruce.
Formálně má
Čaroděj ze země Oz podobu muzikálu i road movie. Snímek vznikl v roce 1939 a spadá do období tzv. Klasického Hollywoodu. To je patrné i z užitých filmových prostředků. Vše bylo natočeno v ateliéru na technikolorovou surovinu, kromě úvodních i závěrečných titulků a scén z Kansasu, které byly nasnímány na černobílý materiál a dodatečně tónovány do sépie. Dorotčiny mdloby jsou ztvárněny ustálenou formou dvojexpozic a rozkošnými zadními projekcemi. Pod choreografií tanečních čísel je podepsaný
Bobby Connolly, který jim vtisknul tradiční podobu muzikálu Zlatého věku Hollywoodu – naddimenzované obsazení, precizní provedení a ústřední píseň, která má veškeré předpoklady k tomu, aby se stala hitem.
Všechny aspekty filmu jsou podřízeny celkovému výslednému vjemu. Různá prostřední jsou nezaměnitelná, ale každé zvlášť vnitřně koherentní – mají svou ústřední melodii, kostýmy, barevné ladění atd. Tyto jednotlivé aspekty ladí dohromady tak, aby vyvolávaly zamýšlenou atmosféru. Tak například Zlá čarodějnice Západu (
Margaret Hamilton) přebývá ve strohé pevnosti, drží si organizovanou armádu v kabátcích temných a rudých barev, při střídání stráží hraje pochodová hudba doprovázená temným mužským sborovým zpěvem a to vše asociuje kýžený dojem zla a nebezpečí. Otázka je, nakolik to mohlo být v roce 1939 záměrné, ale scéna, kdy Zlá čarodějnice povzbuzuje své létající sluhy k útoku, připomíná s trochou nadsázky Hitlerovy štvavé projevy.
Pro současného diváka je možná
Čaroděj ze země Oz příliš až naivní, jednoduchý a teatrální. Vytknout by se mu dala i direktivní tezovitost a neustále opakování motivů. Nicméně není právě tato dětská přímočarost a bezelstnost obsahu i formy tím kouzlem, které od pohádkových příběhů očekáváme?
Originální trailer filmu Čaroděj ze země Oz