Recenze: Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic

Vydáno: 01.03.2013 19:23 - Vratislav Šálek | foto: Paramount Pictures

Slavná sourozenecká dvojka z pohádky loví a zabíjí čarodějnice ve fantasy norského režiséra, který si rozhodně nebere servítky. To vše navíc ve třetím rozměru. Máme tady zábavné béčko nebo další průšvih těžící ze známé značky?

Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnicRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 01.03.2013 19:23. Slavná sourozenecká dvojka z pohádky loví a zabíjí čarodějnice ve fantasy norského režiséra, který si rozhodně nebere servítky. To vše navíc ve třetím rozměru. Máme tady zábavné béčko nebo další průšvih těžící ze známé značky? Hodnocení: 3.5
Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic
Hansel & Gretel: Witch Hunters
Horror / Fantazie / Akční
USA, 2013 , 88 min.

Režie: Tommy Wirkola
Scénář: Tommy Wirkola
Kamera: Michael Bonvillain
Hudba: Atli Örvarsson
Herci: Jeremy Renner, Gemma Arterton, Famke Janssen, Pihla Viitala, Derek Mears, Robin Atkin Downes, Ingrid Bolsø Berdal, Joanna Kulig, Thomas Mann, Peter Stormare, Bjørn Sundquist, Ranier Bock, Thomas Scharff, Kathrin Kühnel, Cedric Eich

Česká premiéra: 28.02.2013

Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic hodnocení na Kinobox.cz: 71.15 %
Pohádku o Jeníčkovi a Mařence známe z dětství určitě všichni. Ale kdo z vás se zamýšlel nad jejich dalšími osudy? Pokud si myslíte, že poté, co upálili ježibabu, žili šťastně až do smrti, pletete se. Z omylu vás vyvedou tvůrci filmu Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic, kteří si pohrávají se zajímavou alternativní realitou. Podle nich si totiž tito dva hrdinové založili živnost právě na honu na čarodějnice a nechávají se najmout, kde je zrovna třeba.
Právě teď si je povolal starosta jednoho středověkého městečka, v němž se ztrácí děti a začíná se rozšiřovat fáma, že za vším stojí čarodějnice. Sourozenci, z nichž se v průběhu let staly celebrity, mají záhadě přijít na kloub. To se příliš nelíbí místnímu šerifovi, který trvá na tom, že na vše stačí sám a žádné "cizáky" ve městě nechce. Brzy ale všichni zjistí, že čelí nepříteli ještě hrůznějšímu, než si dovedli představit a jsou tak víceméně donuceni spolupracovat. Dokáží nakonec ztracené děti najít a vrátit zpět k rodinám?
Z děje si už asi domyslíte, že tady rozhodně nepůjde o žádné velké umění a vše je podřízeno snaze pobavit diváka. Toho všeho jsou si naštěstí tvůrci vědomi a tak drží v ruce všechny trumfy. Jméno norského režiséra Tommyho Wirkoly, které asi bude známo jen opravdovým fandům, si dobře zapamatujte. Je to totiž on, kdo z Jeníčka a Mařenky udělal něco víc, než čím měli být. Od producentů dostal slušnou sumu peněz a možnost zfilmovat si svůj vlastní scénář. Ničeho se nezalekl a naopak vytěžil z minima maximum.
Od stylových úvodních titulků, v jejichž průběhu si mimochodem znovu připomenete známou pohádku O perníkové chaloupce, na diváka valí jednu efektní a zábavnou scénu za druhou a je to jedině dobře. Navíc se nebojí ani poměrně krvavých momentů, takže ani v tomto ohledu si není nač stěžovat. Nechybí ani úderné a vtipné hlášky a situace ocitající se záměrně na hraně sebeparodie (nejlepším příkladem budiž fakt, že Jeníček se v dětství přejedl perníku a je cukrovkář), pozornější z vás si možná všimnou i lehkých a v podstatě neškodných náznaků na možný incestní vztah obou sourozenců.
Wirkola velmi dobře pochopil, že k podobně zábavnému snímku se hodí využít 3D naprosto prvoplánově, což se mu daří na výbornou. Neustále se vám tak před očima rozpadají těla čarodějnic, létají proti vám šípy a kulky a další podobné "vychytávky". Ano, je pravda, že tohle je ten nejlacinější způsob, jak třetí rozměr používat, k tomuto typu filmu je to ale naprosto ideální a účinné. Sice je kvůli tomu pár akčních scén tmavých a chaotických, to ale většina z vás mileráda odpustí. Vše podbarvuje řízná a energická hudba Atliho Örvarssona, která samostatně možná fungovat příliš nebude, ve spojitosti s pohybujícími se obrázky je ale vynikající.
Tvůrce se může spolehnout i na přesné obsazení. Jeremy Renner je cool a roli Jeníčka si užívá, přesto zůstává překvapivě v pozadí. To Gemma Arterton je neskutečně "hot" a sexy a i ona sama dovede solidně hláškovat i střílet, což se v podobných filmech počítá. Z jejího výstřihu a korzetu pánové rozhodně snadno zraky neodtrhnou. Za zmínku určitě stojí i opět vynikající Peter Stormare a velmi slušná Famke Janssen, které v lepším výkonu brání jen speciální efekty, přes které ji po celou dobu skoro není vidět.
Problém nastane ve chvíli, kdy se děj zklidní a divák by mohl začít přemýšlet. V tom případě pak všem dojde, jak nesmyslný příběh to vlastně sledují. Scénář opravdu postrádá i tu nejelementárnější logiku a ve svém vyústění dělá z hrdinů hlupáky, kteří zřejmě museli projít procesem vymývání mozků. Pointa celého snímku totiž jinak vysvětlit snad ani nejde. Děje se tu vskutku jedna náhoda za druhou, postavy se objevují a zas mizí. Momentů, kdy by si tohle divák uvědomoval, naštěstí není tolik a znát to je hlavně ve třech čtvrtinách nedlouhé stopáže, v nichž se toho až tak moc nestane a hodně se mluví. Závěrečná zběsilá akce ovšem ztracený bod z hodnocení zase vrátí.
Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic je typickou ukázkou toho, jak by mělo vypadat zábavné fantasy béčko, které nikoho neurazí. Vše, co jsme očekávali od nepovedené Kletby bratří Grimmů a to, co nám ani zdaleka nenabídl slaboučký Van Helsing, najdeme právě tady. Pokud patříte mezi fandy podobných snímků, neváhejte a vyražte do kina a tentokrát doporučuji připlatit za 3D. Tady totiž má smysl.

Český trailer filmu Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic