Šestnáctý prezident USA se v poslední době dočkal velké pozornosti: loni to byla hororová fantasmagorie Abraham Lincoln: Lovec upírů, letos tu máme životopisný snímek Stevena Spielberga, a s ním již po šestadvacáté soundtrack Johna Williamse.
Steven Spielberg a
John Williams za ta léta spolupráce už tak nějak patří k sobě. A komu jinému mohl
Spielberg nabídnout životopisný film z americké historie, než někomu, kdo s tím má bohaté zkušenosti.
Williams už skládal pro celou řádku filmů toho to žánru, jmenujme snad jen
Amistad,
Zachraňte vojína Ryana nebo
Narozen 4. července. Navíc netřeba dodávat, že
Williams je zkrátka sázka na jistotu. Bezmála padesát nominací na Oscara, pět plešatých sošek doma na regále, to už vypovídá o jistých schopnostech.
Ale pojďme se podívat na tu nejžhavější nominaci.
Lincoln OST skrze sedmnáct tracků nenaplní ani hodinovou stopáž, což ale tak akorát stačí, aby byl dostatek času dát si repete.
Williams pojal celé album velmi klasicky, proto nečekejte žádnou extravaganci, což ale rozhodně neznamená, že se budete nudit.
Hned úvodní skladba
The People’s House zaujme sólem dřevěných dechů, které se o pár desítek sekund později rozvine v doprovodu smyčců v jedno z mnoha témat soundtracku. To se klidně přelévá i do následujícího tracku The Purpose Of The Amendment.
Williams se inspiruje tradiční americkou hudbou a hned několikrát používá motiv písně
Was My Brother In The Battle? Stephena Fostera z roku 1862.
![Obal OST Lincoln Obal OST Lincoln](/img/29477.jpg)
Kouzelně rozvernou melodií na housle a banjo vystupují v tracklistu skladby
Getting Out The Vote a
The Race To The House, které na moment boří formální v dlouhých monumentálních melodiích se vinoucí jednotvárnost alba. Ta ovšem není v tomto případě nijak na škodu a proměnlivost hned několika témat, jimiž se
Williams pravděpodobně snaží vyjádřit mnohostrannost Lincolnovy osobnosti,
OSTčko patřičnou oživí.
Není tracku, který by věrohodněji zachytil náladu války Severu proti Jihu, než sedmý v pořadí s názvem
Call To Muster And Battle Cry Of Freedom. Rachot vojenských bubnů doprovázený zpočátku flétnou a následně zpěvem smíšeného sboru dodává svým pochodovým rytmem dojem autentičnosti a opět je osvěžující chvilkou ve vážné směsi nejrůznějších témat.
Dynamikou soundtrack neohromí, ale to ani nebyl
Williamsův záměr, protože film takového ladění nepotřebuje ani nikterak výbušnou a překvapivou hudební linku. Většina tracků jako
The American Process,
The Blue And Grey,
Equality Under Law nebo
Elegy neopouští kombinaci smyčců, dechů a klavíru, která dohromady promlouvá v něžných a líbivých melodiích. V jednoduchosti a minimalistické kráse jednoznačně vítězí track
Freedom’s Call.
Druhá polovina soundtracku hraje s tracky
Remembering Willie a
Appomatoxx, April 9, 1865 na vážnější notu a v hlubokých variacích jsou zde upřednostněny žestě s basou. Na okamžik se objeví ale i vysoký zpěv kostelních sborů.
Lincoln OST nepatří do škatulky soundtracků, které vás zvednou ze židle, při nichž vám přeběhne mráz po zádech, nebo si párkrát poklepáte nohou do rytmu. Toto album
Johna Williamse si pustíte právě pro jeho statický klid a kompozičně bezchybné melodie, které se nedají přeposlouchat. Williamsova hudba se ostatně jako vždy až nadpozemsky nádherná. Můžeme jen odhadovat, zda-li Soundtrack k
Lincolnovi zafiguruje při oscarovém ceremoniálu, ale šance by mohl mít slušné.
Album: John Williams - Lincoln OST
Celkový čas: 58:46
Skladby: The People’s House // The Purpose Of The Amendment // Getting Out The Vote // The American Process // The Blue And Grey // With Malice Toward None // Call To Muster And Battle Cry Of Freedom // The Southern Delegation And The Dream // Father And Son // The Race To The House // Equality Under The Law // Freedom’s Call // Elegy // Remembering Willie // Appomattox, April 9, 1865 // The Peterson House And Finale // With Malice Toward None (piano solo)
![](//img.youtube.com/vi/0DeaVlwgiPE/0.jpg)
The People's House - John Williams