Za horizontem: Shut Up and Play the Hits

Vydáno: 13.01.2013 10:02 - Adam Hencze | foto: facebook tvůrce

Když někdo založí kapelu, co později získá status kultu, představuje si u toho i její konec? Tento jev popisuje dokument, sestaven z materiálu s posledním koncertem LCD Soundsystem. Přetéká nostalgií a smířením, neboť jde o dobrovolný pohřeb jedné z největších legend elektronické hudby.

Shut Up and Play the HitsRecenzoval/a Adam Hencze dne 13.01.2013 10:02. Když někdo založí kapelu, co později získá status kultu, představuje si u toho i její konec? Tento jev popisuje dokument, sestaven z materiálu s posledním koncertem LCD Soundsystem. Přetéká nostalgií a smířením, neboť jde o dobrovolný pohřeb jedné z největších legend elektronické hudby. Hodnocení: 4
Shut Up and Play the Hits
Shut Up and Play the Hits
Dokumentární / Hudební
Velká Británie, 2012 , 108 min.

Režie: Will Lovelace, Dylan Southern
Kamera: Reed Morano
Herci: Gunnar Bjerk, Al Doyle, Chuck Klosterman, Pat Mahoney, James Murphy, Tyler Pope, Gavin Russom, Josh Stern, Matt Thornley, Nancy Whang, Keith Wood

Česká premiéra: 22.01.2012

Hodnocení: 8/10
Shut Up and Play the Hits hodnocení na Kinobox.cz: 72.06 %
Celkové dojmy závisí, jak už to bývá u hudebních dokumentů zvykem, na vztahu diváka s předmětem snímku. Pokud tedy jde o fanouška Jamese Murphyho, z necelých dvou hodin snímku Shut Up and Play the Hits pohltá každou vteřinu, na holící strojek hlavního protagonisty bude nábožensky zírat a každý střih do živého koncertu odmění hlasitým jásotem a hrdelními výkřiky.
Větší problém nenastává ani v druhém případě - výpovědní hodnota celého hudebního dokumentu je vysoká a celkový dojem působivý i přes divákovo případné neobeznámení s kapelou a umělcem. Obě možnosti přirozeně nabízí zcela jiné rozměry vnímání celého díla, ale skutečnost obecnosti cílové skupiny je jednou z velkých výhod snímku.
Kdo to je?
James Murphy, spoluzakladatel DFA Records, hudební producent, vášnivý muzikant a zakladatel dance punkové elektroniky LCD Soundsystem. Milovník New Yorku, jehož silné vztahy s městem, vlastním životem a fenou Petunií část dokumentu popisuje důkladně.
Úspěchy jeho kapely jsou známé celosvětově, nejinak je tomu i u nás. Příkladem tomuto tvrzení byla hojná účast a velký úspěch na Jamesově vystoupení ve smíchovské MeetFactory ze začátku prosince minulého roku, kde hostoval pražské elektronické kapele MIDI LIDI a dalším umělcům. Téměř dvouhodinový DJ set na svátek Mikuláše dokázal, že americký hudebník na své řemeslo nezanevřel a i po dobrovolném konci svého velkého projektu pokračuje ve vystupování.
Samozřejmě je to něco zcela odlišného, než show z druhého dubna 2011 na historických prknech Madison Square Garden, kterou hudební snímek prezentuje. Pohřební koncert, při kterém se hudebníci s fanoušky loučili téměř kompletně přehranou diskografií. Sklíčená a zároveň uvolněná atmosféra vystoupení je z obrazu hmatatelná společně s charismatem frontmana, které by stačilo na celovečerní film o vstávání z postele a venčení jeho buldočka.
Samotné živé vystoupení je prostříháno se zážitky ze dne po hudební události, rozhovory s Jamesem a s jeho nostalgickými zážitky deseti let jeho života v rámci LCD. Úvahy nad hudebním průmyslem, produkováním hudby a kreativitou si James nechává na jiný čas, on sám všechny tyto převraty v průmyslu zažil a u některých z nich stál coby zakladatel či průkopník. Naopak, vypovídá o hodnotách jako je stáří, chuť začít život znovu a jinak, nad marností a bezohledným plynutím času. V těchto částech se scénář potápí do slušné hloubky a dokazuje výpovědní hodnotu díla.
Ve prospěch mluví prodej skvělé práce kamery, důkladně promyšlený střih z dnu poté do živého hraní, zpět do flashbacků a do myšlenkově hlubších částí díla, stejně tak minimalistická a účelná režie. Cena za vykoupení mírného přihrávání k lepšímu dojmu není přirozenost, neodehrává se totiž ve velkém množství a snímku spíše pomáhá. Jeho celkové stavbě není co vytýkat, je uspořádán efektně a s působivou technickou grácií, které vévodí kontrast televizních rozhovorů s ranním vstávání v prázdném Manhattanském bytě.
Hluboká láska k městu jablek je napohled obdobná poetice, kterou oplývají filmy Woodyho Allena. New York zkrátka uchvacuje jednoho velkého umělce za druhým a je to jasně slyšet v posledním songu, která kapela kdy živé zahrála, New York I Love You But You're Bringing Me Down. Improvizačně protažená, s dohrou, při které do publika ze stropu spadly bílé balonky, jejíž každou vteřinu členové kapely prožívali naplno. LCD odešli do hudebního nebe s velkolepou, procítěnou nostalgickou tečkou.
Zpívající host Win Butler z kanadského uskupení Arcade Fire zakřičel k Murphymu na pódiu mezi písněmi "shut up and play the hits!". A Jimmy uposlechl. Sklapnul a zahrál hity.

Originální trailer filmu Shut Up and Play the Hits


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • (Michal NiceLand Motyčka, 13.01.2013 19:33) Reagovat

    mesto jablek? :) eh :)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY