Francouzský skladatel
Alexandre Desplat je autorem hudby k filmům
Králova řeč,
Harry Potter a Relikvie smrti či
Až vyjde měsíc. Loni se pustil do soundtracku k akčnímu snímku režisérky
Kathryn Bigelow Zero Dark Thirty. Všech osmnáct skladeb na albu nahrál Londýnský symfonický orchestr.
Celým soundtrackem se jako červená nit vine melodický i instrumentální nádech hudby Středního Východu. Charakteristická je pro něj výrazná živelnost, duel basových tónů se smyčci a občasné ozvláštnění moderními prvky elektroniky.
Album zahajuje temní
Flight to Compound s disonančně znějícím úvodem. Napětí v tříminutové skladbě slušně graduje a pokračuje v podobně vážně laděné
Drive to Embassy. Spíše podprahově a o něco jemnějí zní třetí
Bombings, v níž je již zmíněná inspirace blízkovýchodní muzikou silně patrná.
Akčněji laděná je díky výše posazeným smyčcům následující
Ammar. Zpět do asijských vod - či spíše písků - nás zavede pátá
Monkeys. Monotónní zvuk bubínků, doprovázený jemnou smyčcovou hrou, opět nepostrádá zlověstný podtón, zhruba v polovině skladba nabere na hlasitosti a výraznosti, ke konci pozvolna utichá.
Zřejmě nejlepší částí celého alba je šestá
Northern Territories, skutečně mistrovské dílo, ve kterém
Desplat naplno předvedl své umění. Skladba je dokonale ladící přehlídkou všeho, co na albu zazní. Orientální melodie se mísí s dramaticky dunícími basy a perkusemi, tempo ukázkově graduje, všechny zvuky jsou skvěle namíchány bez sebemenších rušivých prvků.
Sedmá
Seals Take Off, dramatický duel smyčců a bubnů, patří spolu s
Picket Line mezi nejrychlejší skladby celého soundtracku. Tempo těchto dvou kousků, jakkoli je výrazné, však ani v jednu chvíli nezastíní melodii. V osmé
21 Days přicházejí ke slovu klávesy, v následující úsečné, avšak akční
Preparation for Attack si skladatel přizval na pomoc elektroniku. Dalším "orientálně" laděným kouskem je hypnotická
Balawi se svým pomalým tempem a táhlou, minimalistickou melodií s exotickým nápěvem.
V pomalém rytmu se nese i jedenáctá
Dead End, kde poklidný tón houslí naruší teprve ke konci přídavek basů a perkusí. Struny se rozezní v následující odlehčené
Maya On Plane, doprovázejí je klávesové tóny, postupně se přidají smyčce. V
Area 51 a
Tracking Calls Desplat s vynaložením minimálních prostředků mistrně buduje napětí, celé album završuje dramatická, svižná
Back to Base.
Na
Zero Dark Thirty OST potvrdil
Alexandre Desplat variabilitu svého skladatelského umění. Škála jeho schopností je široká a sahá od komorních, subtilních soundtracků (
King´s Speech OST) až po velkolepé, dramatické opusy (
Harry Potter) či zvukově i melodicky netradiční lahůdky (
Až vyjde měsíc,
Tree of Life).
Pro
Desplatovu filmovou hudbu je charakteristické striktní ladění, perfektně vystihující náladu, dobu a žánr daného filmu. Skladby nikdy nezastíní samotné filmové scény. S každým dalším albem se tento francouzský rodák čím dál lépe prezentuje i jako mistr zvuku, který díky dovedné kombinaci nástrojů dokáže vyčarovat také bohatou škálu zvukových efektů.
Album: Alexandre Desplat - Zero Dark Thirty OST
Celkový čas: 00:52:40
Skladby: Flight To Compound // Drive To Embassy // Bombings // Ammar // Monkeys // Northern Territories // Seals Take Off // 21 Days // Prepartion For Attack // Balawi // Dead End // Maya On Plane // Area 51 // Tracking Calls // Picket Lines // Towers // Chopper // Back To Base
Skladba Northern Territories z alba Zero Dark Thirty OST