Jako žiletka ostrá neo-noirová pecka s exploatační polevou od režijního klasika Williama Friedkina s extrémně slizkým Matthewem McConaugheym si nebere servítky s postavami, ani s diváky. A budete mu za to vděční.
Chris (
Emile Hirsch) je drogový dealer v jednom texaském vidlákově a momentálně mu jdou po krku pohůnci místního mafiána, kterému dluží prachy. Chris vymyslí plán. Najme si Joea (
Matthew McConaughey) - oficiálně policejního detektiva, na vedlejšák si přivydělávajícího jako nájemný vrah -, aby zabil Chrisovu matku, za kterou se pak vyinkasuje pojistné.
Nápad se líbí i Chrisově otci Anselovi (
Thomas Haden Church) a jeho současné ženě Sharle (
Gina Gershon). Ani Chrisova sestra Dottie (
Juno Temple) nic nenamítá. Problém je v tom, že Joe chce za práci 25 táců předem. Což naše vypečená rodinka nemá. Jejich štěstí je, že Joeovi padla do oka Dottie a hodlá si ji vzít jako zálohu vratnou po splacení svých slíbených peněz. Jako většina dokonalých plánů, ani tento není bez slabých míst. A víc už o ději ani slovo.
Williamu Friedkinovi je 77 let.
Killer Joe ale rozhodně nevypadá jako pozdní snímek zasloužilého tvůrce. Většina jeho o třicet či čtyřicet let mladších kolegů už dávno nemá takovou kuráž s ničím se nemazat a jít přímo na věc. Je to zuřivá facka současnému přespříliš korektnímu Hollywoodu, vzpomínka na sedmdesátá léta, kdy diváci chodili do kina i na provokativní nehappyendové výzvy typu Friedkinových klasik
Vymítač ďábla nebo
Francouzská spojka.
Killer Joe vznikl stejně jako Friedkinův předchozí, dle mého názoru nedoceněný, snímek
Brouk podle divadelní hry Pulitzerem oceněného dramatika
Tracyho Lettse. Po zhlédnutí mě nepřekvapila informace, že šlo o jeho vůbec první hru, protože má onu s neomaleností hraničící drzost, nesmlouvavost a údernost debutů, kam tvůrce nacpe všechny své ambice i frustrace. Syrovost, šokantnost a krutost filmu jsou toho jen důkazem. Naštěstí je ale kompenzovaná nezpochybnitelným talentem všech zúčastněných.
Mimochodem snímek získal v Americe nechvalně proslulý rating NC-17 (pro názorný znepokojující obsah, zahrnující násilí a sexualitu, a brutální scénu - zajisté tu, na kterou si vzpomenete u vaší příští návštěvy KFC), který prakticky znamená komerční polibek smrti, ale distributor neustoupil k běžné praxi sestřihu na rating R-kový. Bylo tak jisté, že jestli si film vybuduje kultovní pověst, bude to jen díky domácím nosičům a internetu.
Zápletka není nijak extrémně originální, plně funkční ale rozhodně ano. Jde o klasické téma, známé už ze starých noirů - hlavní hrdina si myslí, že má dobrý nápad, jak si pomoci ke štěstí, jenže překvapení následuje překvapení, a co se může podělat, se samozřejmě totálně podělá. O poctivosti scenáristy svědčí, že si nepomáhá žádnými náhodami vycucanými z prstu a proti hrdinovi nestojí ani tak osud jako jeho vlastní hloupost, případně charakterové vlastnosti jeho i dalších účastníků této hry.
Navzdory tomu, že jde víceméně o konverzačku, vypadá
Killer Joe lahůdkově, za což vděčí spolupráci režiséra s kameramanem
Calebem Deschanelem, který film oblékl do až komiksově saturovaných barev, což se k celkově vyhrocené stylizaci výborně hodí. Tempo snímku je velmi rozvážné, ale to jen prospívá budování znepokojující atmosféry a dává prostor hercům. A o ty tu jde především.
Nikdy jsem nepatřil k fanouškům
Matthewa McConaugheyho, nejspíš pro jeho slizkost, nechutně dokonalé tělo a špatný výběr filmů v první dekádě nového tisíciletí. Poslední dva roky ale šel zjevně do sebe a začal zajímavě pracovat se svým typem, výsledkem čehož je
Obhájce,
Bez kalhot a především
Killer Joe. Joe je jižanský macho, který má všechno pod kontrolou, klidně a s rozvahou kladoucí větu za větou způsobem, ze kterého vás bude mrazit. Když se mu podíváte do očí, uzříte smrt.
Minimálně stejně dobrá je
Gina Gershon jako stárnoucí mrcha Sharla. Na to, že je jí padesát, má opravdu neuvěřitelné tělo (a nebojí se ho ukázat hned v úvodu), ale hlavně ani ona nesklouzává nikdy k nabízející se karikatuře jižanského "bílého odpadu". Skoro všichni herci působí překvapivě živoucně, skutečně. Jedinou částečnou výjimkou je pro mě
Emile Hirsch, který přes všechnu špínu stále většinou působil jako slušný klučina. Což by asi neměl.
Killer Joe je lahůdka pro filmové labužníky. Ti, kteří mají široký záběr a nevadí jim mix vysokého umění s nízkým brakem, si tuto stylově sprostou, krvavou a odvázanou konverzační jízdu totiž zaručeně vychutnají. A šéfkuchař Friedkin by po tomto vydatném hlavním chodu mohl přihodit ještě nějaký dezert. Má totiž zatracenou formu.
Originální trailer filmu Killer Joe