Před vyvrcholením Nolanovy trilogie se neuškodí ohlédnout, jak se s postavou temného rytíře popasovali tvůrci novodobých hraných adaptací. První část článku věnujeme samozřejmě Timu Burtonovi a jeho dvěma Batmanům.
Následující řádky nechtějí být nějakou hlubokou analýzou, jakých najdete na internetu stovky, jako spíš osobnějším osvěžením paměti pro ty, co už si, stejně jako já donedávna, dlouho žádného Batmana nepustili. A třeba vás k tomu teď nalákáme.
Batman
Timu Burtonovi vděčíme dodnes za to, že létajícího chlápka v latexovém obleku můžeme brát vážně. Koncem osmdesátých let k tomu byla ostatně vhodná doba díky úspěchu "seriózních" netopýřích komiksů jako
Návrat temného rytíře Franka Millera či
Batman: Kameňák Alana Moora.
Už žádné rozjuchané pomrkávání ve stylu televizního seriálu ze šedesátých let. Zachraňovat svět prostě není žádná sranda. Warneři byli zase určitě rádi, když i s relativně temnějším dílkem prodali děckám miliony hraček. A
Jack Nicholson se nejspíš nezlobil, že si pomohl díky podílu na zisku k padesáti milionům dolarů.
Michael Keaton byl pro hlavní roli trefou do černého - z jeho Bruce Wayna vyzařuje až plachost, zatímco když mu zasvítí oči v netopýřím obleku, mrazí z něj v zádech. Je těžké uhrát si svoje, navíc v roli zavilého slušňáka s traumatem, proti exhibujícímu Jacku Nicholsonovi, ale Keaton to zvládl s přehledem. A to podepisovali komiksoví fanoušci petice proti jeho obsazení.
Nicholson se pitvoří ostošest, ale je to jednoduše jiná liga, než když se o totéž pokoušejí
Tommy Lee Jones nebo
Jim Carrey. Film mu navíc dává i klidnější momenty, díky kterým jeho Joker není jen poskakující šášula.
Kim Basinger má za úkol film pouze zdobit a dělá to pěkně.
Gotham připomíná
Langovu Metropolis, německý expresionismus, film noir a prý i
Brazil. Jenže když se objeví kazeťák, začne hrát nevhodná Princova hudba a po ulicích jezdí sedmdesátková auta, stylově vytříbená záležitost se mění tak trochu v mišmaš. Ještě že je tu
Elfmanův parádní soundtrack.
Závěr na věži mě vždycky trochu nudil. Nepřekvapilo mě tedy zjištění, že podle původního scénáře měla sličná Vicky Vale zemřít Jokerovou rukou a Batman se měl rozzuřit do ruda, jenže producent
Jon Peters rozhodl jinak a všichni museli šplhat. Ano, vzpomněl jsem si u toho na finále
Vertiga, ale k čemu to?
Zvažované alternativy: pro roli Batmana:
Gibson,
Costner,
Sheen,
Brosnan,
Selleck,
Murray - dokážete si aspoň jednoho z nich představit jako netopýřího muže? Musel by si Tom Selleck oholit kníra? Vicky Vale měla hrát
Sean Young, ale před natáčením se zranila. Burton chtěl
Michelle Pfeiffer, ale Keatonovi se to nezdálo, protože s ní randil. O několik let později už to asi bylo v pořádku.
Originální trailer filmu Batman
Batman se vrací
Úspěch Batmana byl fantastický. Studio samozřejmě požadovalo sequel, ale režisérovi se už do něj nechtělo. Tak mu přihodili peněz, producentský post a
Peterse odsunuli do pozice výkonného producenta a
Burton si mohl natočit film podle svých představ. A tak se stalo. Bohužel pro Warnery se ukázalo, že jsou to představy zatraceně divoké.
Jestli byla jednička burtonovská hlavně díky ujetým hrdinům, dvojka už je kompletně jeho filmem jak po stránce vizuální, tak i náladou. Dýchá hrůzou a temnotou jako Dickensova
Vánoční koleda a hlavní postavy připomínají výplody nějaké noční můry.
Kočičí žena nosí vlastnoručně spíchnutý S/M obleček. Malý, tlustý a ošklivý Tučňák je zjevně nadržený, což neváhá komentovat, jeho plánem je vraždit malé děti a prohání se stokami v obří žluté kachničce atd. Výprava má pohádkovější ráz - ovšem v tom grimmovském slova smyslu - a působí celistvějším dojmem než minule.
Elfmanova hudba je tentokrát ještě epičtější a osudovější.
A Batman? Ten se během první půlhodiny objeví jen na několik minut a troufám si říct, že kdyby zmizel úplně, zase tolik by nechyběl. Samozřejmě přeháním, protože jeho romance s Kočičí ženou je krásně prokletá, ale trio Tučnák, Catwoman a Max Shreck by si ve filmu s jiným názvem opravdu vystačilo. Jestliže už původní Batman bral své vyšinuté hrdiny překvapivě vážně, tentokrát se jim režisér věnuje s ještě pečlivostí a naléhavostí.
Všichni víme, jak to dopadlo. Film měl úspěch, ale jeho temnota zaskočila studio, které muselo rušit happymealová meníčka v McDonald's (dobová reklama
zde), a převládl dojem, že na této látce se dalo vydělat ještě mnohem víc peněz, kdyby byla podána vstřícněji. A barevněji. Prostě jak říká staré pořekadlo, cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly.
Zvažované alternativy:
Annette Bening už měla roli Seliny/Catwoman odklepnutou, ale "vyoutovala" se tím, že otěhotněla. Z těch divočejších castingových nápadů pak musím zmínit
Raquel Welch (v té době už jí bylo přes padesát),
Madonnu,
Cher nebo
Susan Sarandon. A pak samozřejmě šílenou
Sean Young, která proslula tím, že věřila, že kočičí roli měla dostat (když už přišla o Vicky Vale), a tak si sama sešila obleček, naklusala v něm za producenty a vyžadovala svou účast na konkurzu. No, asi neumí moc dobře šít.
Originální trailer filmu Batman se vrací
P. S.: Druhou část článku věnovanou filmům Tima Burtona si můžete přečíst tady. Třetí díl rozebírající snímky Joela Schumachera pak naleznete zde.