Dlouhých deset let trvalo, než se agenti J a K vrátili na plátna kin. A s nimi pochopitelně i Will Smith a Tommy Lee Jones, tentokráte posíleni o Joshe Brolina a 3D. Stálo čekání za to, nebo měli MiB zůstat raději minulostí?
Třetí Muži v černém přinášejí hned několik návratů. Samotná značka přichází do kin po dlouhých deseti letech, šest let trvalo, než se režisér
Barry Sonnenfeld vrátil k tvorbě celovečerních filmů, a také hlavní hvězdu
Willa Smithe jsme na plátně neviděli dlouhé čtyři roky. Stálo všechno to čekání za to? A o co vlastně půjde?
Agenti J a K jsou už na leccos zvyklí, přesto je mladší agent J stále udivován svým tajnůstkářským partnerem, který mu neříká některé poměrně podstatné věci. Jednou z nich je třeba to, co se v roce 1969 stalo mezi ním a obávaným padouchem Borisem Bestiem, který teď uprchl z vězení a evidentně chystá krutou pomstu agentovi K. A jelikož by to mohlo mít fatální dopad pro celý svět, musí se J vrátit v čase, setkat se tam s mladším K a varovat ho před nebezpečím, které se na něho řítí.
Vznik filmu byl provázen těžkými porodními bolestmi a na výsledku je to bohužel znát. "Současný" úvod je sice napěchován výbornými efekty, přesto je nudný.
Tommy Lee Jones se celou dobu tváří jako na kolonoskopii a je evidentní, že svou účast přislíbil za velký balík zelených papírků. Tudíž si odbude pár nezbytných dialogů, povinnou akční scénu a poté na dlouhou dobu zmizí. Objeví se zase až na pár minut na konci. Pokud skutečnost jeho přehnaných požadavků donutila tvůrce k vymyšlení zápletky s návratem v čase, dokázali z toho udělat z nouze ctnost.
Ona celá linie ze šedesátých let je totiž tím nejlepším, co snímek nabízí.
Sonnenfeld vytvořil velice slušnou retro atmosféru, která diváka bez problému přesvědčí o tom, že se odehrává tam, kde se odehrávat má. Rozhodně ovšem není plně využitá, což ale vlastně vůbec nevadí, protože to dokáže poměrně umně zamaskovat. Jestli je přemrštěný rozpočet někde znát, je to právě na celkové výpravě.
Humor, který by měl být hlavní devízou celé série, však funguje tak nějak střídavě. Na jeden téměř geniální vtip (třeba ten s Andym Warholem) připadají tak dva tři průměrné a jeden slabý. Trapný se tu naštěstí neobjeví nikdy. Ani situační vtípky a slovní výměny mezi hlavními hrdiny nemůžou nikoho urazit, ač nemají tu správnou šťávu. Když je nejhůř, pořád se dá bavit vyvedenou vizuální a trikovou stránkou, která je opravdu špičková.
Na
Sonnenfeldově režii je přeci jen poznat jeho kameramanská minulost, neboť nabízí několik efektních průletů a netradičních náklonů kamery, přesto je však někdy až příliš sebestředná. Jako by režisérovi chyběl oponent, který by ho dokázal upozornit, kdy je něčeho moc a kdy by bylo potřeba trošku zvolnit. Takhle si sice můžete myslet, že má ještě dost nápadů, působí to ale spíše kontraproduktivně.
Obrovským problémem se však ukazuje být scénář, který neobstojí ani v definici oddechového letního bijáku (taková
Bitevní loď také nebyla nijak extra chytrá, přesto svým způsobem fungovala). Jakmile nad ním začnete byť jen minimálně přemýšlet, najdete v něm tolik logických děr a nesmyslů, až to bolí.
Zápletka s cestováním v čase je ošidná sama o sobě a v tomto případě je na ní poznat, že se vystřídalo několik scenáristů. Časové paradoxy se tu moc neřeší a stojí na hodně vratkých základech. Zkrátka se mění podle toho, jak je zrovna potřeba, což není úplně nejlepší řešení. Navíc mě zarazilo i to, že každý cestování v čase věří a až příliš snadno se jím nechá přesvědčit.
Nejvíc je autorská zoufalost poznat na nedotaženém a vyloženě slaboučkém konci, v němž si pro jakés takés uzavření příběhu museli tvůrci vymyslet vševědoucí postavu, jež tu ale nemá větší opodstatnění a zastává spíše pověstnou funkci "deus ex machina". O někdy až hloupém jednání všech postav už se raději ani nezmiňuji.
Podobně nevyrovnaní jsou i herci.
Will Smith neztratil ze své zajímavosti vůbec nic a právě on se snaží táhnout film i ve slabých momentech a prodat i ty nejslabší fórky, za což mu patří dík, nicméně to sám nedokáže. Osvěžením je slušný
Josh Brolin jako mladší agent K, který se mu snaží pomáhat, co to jde. Chemie mezi nimi naštěstí funguje, takže si není na co stěžovat.
Dále už je to spíše bída - o znuděném
Jonesovi už byla řeč, naprosto bizarní kreaci tu předvádí i držitelka Oscara
Emma Thompson, jejíž výstup na pohřbu je tak trapný, až mi za ni bylo stydno. A také záporák v podání
Jemainea Clementa je nevýrazný.
Pokud by
Muži v černém 3 nevznikli, pravděpodobně by nikomu nechyběli a svět by se nezbořil. Jelikož ale byli realizováni, dojmy jsou v podstatě podobné. Žádný zázrak se nekoná, svět se točí dál. Na druhou stranu nikoho vyloženě neznechutí a na to, že jde o třetí část, je kvalita obstojná. Nic víc, nic méně.
P. S.: 3D není špatné, ale opět nepříliš využité, český dabing je poslouchatelný.
Český trailer filmu Muži v černém 3