Oscaři za technické kategorie sice nejsou častým předmětem živých diskuzí filmových fanoušků a nikdy si zřejmě nevydobudou tolik pozornosti jako kategorie jiné, přesto si zaslouží přinejmenším naše uznání, protože kvalitní kamera, zvuk, střih, výprava, masky či vizuální efekty jsou často pilíři kvalitního filmu a těžko tomu někdy bude jinak. Pojďme se proto nyní podívat, o kterých filmech si Akademie myslí, že mají ony "pilíře" nejlepší.
KAMERA
Prostředník mezi herci a diváky, vynález klíčový pro vznik filmu. To, jak obratně s ní dovede kameraman zacházet, velkou měrou určuje prožitek z filmu a také se mu za to musí dostat náležitého ocenění. Letos je výběr nominovaných vskutku pestrý. Je tu Guillaume Schiffman za (téměř) němý film The Artist, který svým umem přispěl ke stvoření vynikajícího výletu do dvacátých a třicátých let. Za snímáním Fincherových Mužů, kteří nenávidí ženy stojí Jeff Cronenweth, který také odvedl vynikající práci. Chladné skandinávské pláně a drsná severská atmosféra by jistě nebyly tak vizuálně poutavé, nebýt schopného člověka za kamerou. Toho měl samozřejmě k dispozici i Martin Scorsese u svého Huga. Byl jím Robert Richardson, který se své úlohy zhostil profesionálně, což dokazuje přinejmenším jeho nominace. Strom života Terrence Malicka je jistě velmi zvláštním film, už jen pro režisérovy trademarkové dlouhé záběry na postavy, jejich obličeje, ale i na obyčejné výjevy z přírody, zvířata apod. Kamera Emmanuela Lubezkiho je živá, dynamická a přesně se k těžko uchopitelné látce hodí. Ve Spielbergově Válečném koni, který je mozaikou kontrastů mezi idylou a válkou, se blýskl Janusz Kamiński, jenž dokázal výtečně podat obě roviny a především zachytit nespoutanost a krásu koně coby ušlechtilého zvířete.
Šance podle Filmserveru:
30% The Artist
20% Strom života
20% Hugo a jeho velký objev
20% Válečný kůň
10% Muži, kteří nenávidí ženy
STŘIH
Mocná zbraň všech filmařů, která je strůjcem gradace a napětí nebo naopak pozvolně plynoucího děje. Někdy může dokonce ve střižně změnit podobu celý film (viz například Tenká červená linie). Nominaci si zde vysloužil The Artist, u něhož si kvalita střihu v nejmenším nezadá s jeho ostatními přednostmi. Dále tu máme rodinné drama Děti moje, které pro nutné konverzace a konfrontace rozhodně dobrý střih potřebuje. Opět jsou tu též Muži, kteří nenávidí ženy, kteří se mohou chlubit velmi kvalitně vygradovanou akcí - a nejen jí. Velebený Hugo ani tentokrát nezklamal a nakonec ještě sportovní drama Moneyball, které má své pečlivě vystavěné konverzace i sportovní momenty a ty fungují také díky dobré práci střihačů.
Šance podle Filmserveru:
30% Hugo a jeho velký objev
20% Muži, kteří nenávidí ženy
20% Děti moje
20% The Artist
10% Moneyball
KOSTÝMY
Žádná historická podívaná by nebyla historickou podívanou bez kvalitních dobových kostýmů (to samozřejmě platí třeba i pro sci-fi, ovšem tento žánr letos mezi nominovanými nenajdeme). Kostýmy pomáhají divákovi v časové orientaci a navozují nutnou atmosféru, ať už se jedná o klasické klobouky ze 30. let či vydělané kůže pravěkých lovců. Správné kostýmy by také neměly působit rušivě a zbytečně strhávat pozornost, pokud to není záměr filmu, a rovněž by neměly obsahovat dobové nepřesnosti. Mezi letošními nominovanými se nám sešly kostýmy z různých dob, máme tu 20. a 30. léta minulého století a zabrousíme i dále do minulosti - do století 19. a na přelom 16. a 17. Velkou pozornost na sebe jistě i jako v jiných kategoriích strhne The Artist, kterému se skvěle podařilo navodit atmosféru 20. let němého filmu, na čemž měly velkou zásluhu právě kostýmy Marka Bridgese. Nebudu přehánět, když napíšu, že Jean Dujardin ve svém luxusním smokingu může leckoho klidně nechat na pochybách, zda vůbec je dnešní a nevypadl náhodou z let dvacátých. Právě on je tak naším největším favoritem na sošku za kostýmy. Velmi dobře oděnými herci ovšem disponuje i nová Jana Eyrová, která se nehonosí ničím extravagantním, naopak koncept Michaela O'Connora je umírněný, stejně jako samotné 19. století. Naproti tomu v Emmerichově Anonymu předvádí Lisy Christi světu bohaté kostýmy z dob Shakespearova věhlasu a je jasné, že na nich se rozhodně nešetřilo. Zpět do minulého století, konkrétně do Paříže třicátých let, nás pak zavede všudypřítomný Hugo, na jehož kostýmech pracovala Sandy Powell, a v tom samém čase se také ocitneme s režijním debutem Madonny W.E., o němž se zatím moc nemluvilo, ale kostýmy Arianne Phillips na fotkách vyhlížejí slušně.
Šance podle Filmserveru:
35% The Artist
25% Jana Eyrová
20% Hugo a jeho velký objev
10% Anonym
10% W.E.
VÝPRAVA A DEKORACE
Co bylo řečeno o kostýmech, platí o výpravě a dekoracích dvojnásob. Jsou hlavními strůjci dobového dojmu a uvěřitelného prostředí. Mezi nominovanými nás čeká několik starých známých i úplně nové tváře. Opět je tu Hugo se svými pitoreskními výjevy, za nimiž stojí Dante Ferretti & Francesca Lo Schiavo. Stuart Craig & Stephenie McMillan mají zase na svědomí druhou část posledního Harryho Pottera (nominováni byli už loni za část první). Jejich úkolem bylo vytvořit svět kouzelníků tak, aby převeden z knihy na plátno neztratil nic ze své magičnosti. Lze jen říct, že odvedli velmi dobrou práci. Černobílý The Artist může vděčit za svou autentičnost Laurenci Bennettovi & Robertu Gouldovi, kteří mu umně vdechli kouzlo "dvacítek". Velký výkon pak odvedli ještě Rick Carter & Lee Sandales ve Válečném koni, kde najdeme velmi rozmanité prostředí, které se navíc ještě poměrně rychle střídá. A nakonec tu máme Woodyho Allena a jeho Půlnoc v Paříži, kde se cestuje časem, a zručná ruka dekoratérova je zde tudíž velmi žádána. Poděkujme Anne Seibel & Hélène Dubreuil.
Šance podle Filmserveru:
30% Válečný kůň
30% The Artist
20% Hugo a jeho velký objev
10% Harry Potter a Relikvie smrti - část 2
10% Půlnoc v Paříži
MASKY
Ačkoliv loni byl souboj masek poměrně jasný a dle očekávání v něm zvítězil Vlkodlak, letos kandidát na sošku zas až tak jasný není. Z trojice Albert Nobbs, Železná lady a Harry Potter se pravděpodobným vítězem jeví právě brýlatý kouzelník, ovšem zdání může často klamat. V Albertu Nobbsovi museli Martial Corneville, Lynn Johnston a Matthew W. Mungle zařídit, aby Glenn Close skutečně vypadala jako muž, a práce se jim rozhodně vyvedla, protože je z ní vskutku vážený pán jako vyšitý. To Železná lady je zase jasná žena, silná a nekompromisní. Mark Coulier & J. Roy Helland si dali práci s proměnou Meryl Streep v Margaret Thatcherovou a dílo je to podařené, historikové nechť je velebí. A nakonec pan Potter, který si na maskách poměrně zakládá, jelikož těch loňských vlkodlaků obsahuje hromadu a vůbec všechny kouzelné proměny a podoby jsou základem pro vytvoření oné fanoušky zbožňované magie díla J. K. Rowling.
Šance podle filmserveru:
40% Harry Potter a Relikvie smrti - část 2
30% Albert Nobbs
30% Železná lady
VIZUÁLNÍ EFEKTY
Postupují stále kupředu, každý rok přijde něco, co tu ještě nebylo, ale zároveň není nouze ani o velká "vizuální zklamání". Zde v nominovaných samozřejmě najdeme jen to nejlepší, jak jinak. Co nás čeká a nemine, je jistě "souboj dvou soubojů obřích robotů". Že to zní nesmyslně? To ano, ale je to tak. Proti sobě letos budou stát Transformers 3 a Ocelová pěst. V nových Transformerech nám tým vedený Scottem Farrarem, Scottem Benzou, Matthewem Butlerem a Johnem Frazierem přichystal další nášup velkolepých soubojů z nebe spadlých robotů, kteří se kromě toho, že jsou obrovští a umějí jeden druhému pořádně nařezat, ještě dokážou měnit v různé stroje, dopravní prostředky a techniku vůbec. Už v prvních Transformers byly triky na skvělé úrovni a zde je tomu nejinak. To Ocelová pěst nabízí souboje mnohem prozaičtější. Dva roboti a jeden ring - vyhraje ten, kdo se nejdéle udrží na nohou (popřípadě mu zbude více končetin). Erik Nash, John Rosengrant, Dan Taylor, Swen Gillberg a jejich tým počítačových mágů museli vytvořit uvěřitelné prostředí zápasících robotů, a přitom jim (a především tomu jednomu) vdechnout život a učinit je divácky přitažlivými, sympatickými. A zadařilo se, jelikož na jejich dílo se opravdu skvěle dívá. S velkými roboty bude letos soupeřit ještě Harry Potter, jehož kouzelný svět ožil po rukama Tima Burke, Davida Vickeryho, Grega Butlera a Johna Richardsona. Podobně magickou a tajemnou atmosférou se může pochlubit Hugo a tvůrci jeho efektů Rob Legato, Joss Williams, Ben Grossman & Alex Henning, kteří mu vtiskli kouzelnost a přitažlivost. Ovšem to nejlepší nakonec. Asi málokdo by letos nefavorizoval Zrození Planety opic, které bylo jednak překvapením léta a jednak samozřejmě velkolepou trikovou podívanou. Animace opic je na špičkové úrovni a Joe Letteri, Dan Lemmon, R. Christopher White & Daniel Barrett z WETA Digital rozhodně nebudou troufalí, když si budou pomýšlet na zlatou sošku, jelikož to, co se svým týmem stvořili, je obdivuhodné. P. S.: Oscara by jistě spousta lidí přála i Andymu Serkisovi, který se již podruhé stal předlohou hlavního opa a má lví podíl na jeho autenticitě. Snad příště, Andy.
Šance podle Filmserveru:
50% Zrození Planety opic
15% Transformers 3
15% Ocelová pěst
15% Harry Potter a Relikvie smrti - část 2
5% Hugo a jeho velký objev
STŘIH ZVUKU & STŘIH ZVUKOVÝCH EFEKTŮ
O revoluci způsobené nástupem zvuku vás velmi dobře zpraví The Artist, který se na ni zaměřil z pohledu zneuznaného němého herce a v dnešním světě, kdy je mluvený film naprostou samozřejmostí, leckomu připomněl, že tomu tak nebylo vždy. Co je ovšem také nutné si uvědomit - zvukařina je umění. Nekonečná nahrávání, vrstvení a stříhání zvuků a práce s nimi, aby byl film dokonalý... Letos se v obou zvukových kategoriích už celkem tradičně sešly skoro stejné filmy. Máme tu drsné Muže, kteří nenávidí ženy, univerzálního Huga, dojemného Válečného koně a nadupané Transformers 3. Dále se probojoval ještě sympatický Moneyball nominovaný "pouze" za střih zvuku a v kategorii střih zvukových efektů ho vystřídal opomíjený Drive.
Šance podle Filmserveru - Střih zvuku:
30% Muži, kteří nenávidí ženy
20% Válečný kůň
20% Transformers 3
20% Hugo a jeho velký objev
10% Moneyball
Šance podle Filmserveru - Střih zvukových efektů:
30% Válečný kůň
25% Transformers 3
20% Muži, kteří nenávidí ženy
15% Hugo a jeho velký objev
10% Drive