Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Červené střevíčky

Recenze: Červené střevíčky

Vydáno: 19.12.2011 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jana Bébarová | foto: General Film Distributors

Restaurovaná verze filmové parafráze Andersenova pohádkového příběhu s tragickým koncem v režii slavné britské dvojice Michael Powell - Emeric Pressburger přichází do českých kin a jen blázen by si jejich projekci nechal uniknout.

Červené střevíčkyRecenzoval/a Jana Bébarová dne 19.12.2011 13:00. Restaurovaná verze filmové parafráze Andersenova pohádkového příběhu s tragickým koncem v režii slavné britské dvojice Michael Powell - Emeric Pressburger přichází do českých kin a jen blázen by si jejich projekci nechal uniknout. Hodnocení: 4.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Po dvou a půl letech, kdy byla restaurovaná verze slavného snímku ze zákulisí baletní společnosti uvedena v sekci "Cannes Classics" na vlivném francouzském festivalu za průvodního slova Martina Scorseseho (jakožto velký obdivovatel díla Michaela Powella a předseda a zakladatel The Film Foundation se o jeho restaurování významně zasloužil), se díky Národnímu filmovému archivu, který ji zakoupil do české distribuce, konečně dostává k širšímu filmovému publiku u nás. Hrstka vyvolených restaurovanou kopii Červených střevíčků ovšem mohla spatřit již na loňském festivalu v Karlových Varech, kde ji v rámci minipřehlídky filmů Michaela Powella a Emerica Pressburgera divákům osobně představila Scorseseho střihačka a vdova po Powellovi Thelma Schoonmaker. Pokud jste tedy toto zásadní dílo světové kinematografie ještě neviděli, rozhodně si nenechte tuto příležitost ujít, až ho bude vaše oblíbené kino promítat.
"Proč chcete tancovat? - Proč vy chcete žít?" Často citované repliky z Červených střevíčků mají hodně co říct k tématu nejznámějšího filmu režisérské dvojice Michael Powell - Emeric Pressburger. Hrdinčinu naprostou oddanost umění vedoucí k sebedestrukci vlastně vystihují zcela přesně. Obdobně jako jeptiška Clodagh z Černého narcisu, předchozího snímku Powella a Pressburgera (více o něm zde), je i talentovaná balerína Vicky Page, která více než slibně rozjela svou kariéru u vlivné společnosti ruského impresária Borise Lermontova, postavena před nesnadno řešitelné životní dilema. Neschopna sladit své touhy, nemůže se rozhodnout mezi láskou k milovanému člověku a oddaností svému povolání.
Scénář k filmu volně vycházejícícho z pohádkového příběhu dánského spisovatele Hanse Christiana Andersena napsal Emeric Pressburger na zakázku pro Alexandera Kordu již v roce 1937. Hlavní roli ve snímku o milostných strastech baleríny měla ztvárnit producentova pozdější manželka Merle Oberon, přičemž v baletních scénách za ni měla zaskočit profesionální tanečnice. K produkci nicméně nakonec nedošlo. Látka však Pressburgerovi stále ležela v hlavě, a proto se k ní po válce rozhodl ve spolupráci s Powellem vrátit. Za dvanáct tisíc liber scénář k Červeným střevíčkům od Kordy odkoupili a razantně jej přepracovali. Posun nastal zejména ve stěžejním zaměření na otázku oddanosti umění a práci uvnitř baletní společnosti. Jelikož baletní sekvence měly být oproti původní verzi zcela integrovány do příběhu, bylo již nevyhnutelné, aby hlavní roli ztvárnila profesionální balerína.
Tehdy jednadvacetiletá Moira Shearer neměla coby nastupující hvězda Sadlers Wells Ballet s filmem žádné zkušenosti, ovšem Powella, pověstného schopností rozpoznat talent, svým vzezřením a hereckými vlohami natolik zaujala, že se rozhodl jí hlavní úlohu svěřit. Moira Shearer, která posléze ztvárnila hlavní roli v dalším snímku režisérské dvojice, adaptaci opery Jacquese Offenbacha Hoffmannovy povídky a rovněž si zahrála v Powellově kontroverzním Peeping Tomovi, se tak stala jednou z řady výrazných zrzek z filmů Powella a Pressburgera (dále jmenujme například herečky Deborah Kerr či Kathleen Byron).
Společně s jejím, potažmo Vickyiným vzestupem u Lermontovy baletní společnosti sledujeme kariérní růst hudebního skladatele Juliana Crastera (Marius Goring), a to nejprve zcela nezávisle na sobě. Síla řady sekvencí snímku spočívá právě v paralelním rozvíjení hned několika osobních dramat. K první, byť letmé konfrontaci Vicky a Juliana ostatně dojde až v dobré polovině filmu. Přes prvotní nezájem se jejich vztah následně vyvíjí v ostré antipatie, aby pokračoval prudkým milostným vzplanutím a nakonec v duchu Andersenovy předlohy skončil zcela tragicky. Stejně jako nešťastná hrdinka z jeho pohádky, jejíž baletní ztvárnění Vicky proslaví, je i ona pohlcena kouzlem červených střevíčků, jež zde fungují jako metafora její spalující touhy tančit a které ji nakonec přivedou ke zkáze.
V souvislosti s postavou charismatického Lermontova (nezapomenutelně ztvárněného Antonem Walbrookem) je často zmiňována inspirace slavným ruským baletním impresáriem Sergejem Ďagilevem a jeho společností Ballets Russes (mimochodem jeden z předních tanečníků jeho společnosti Léonide Massine ve filmu ztvárnil roli choreografa Ljubova). Powell s Pressburgerem ovšem několikrát uvedli, že postavu Lermontova modelovali i podle již zmiňovaného Alexandera Kordy. Tak jak tak, Walbrookův hrdina zcela ovládá plátno v každé scéně, v níž se objeví. Šarmantní, leč krutý a bezcitný strůjce osudu ústředních hrdinů.
Kompaktní masterpiece však není pouze výsledkem úsilí tvůrčí dvojice Powell - Pressburger a přesvědčivých výkonů hereckých představitelů. Kromě choreografické práce Roberta Helpmanna, jenž ve snímku zároveň ztvárnil tanečníka Ivana Boleslawského, a výpravy Heina Heckrotha a Arthura Lawsona, kteří za svou práci byli odměněni Oscarem (stejně jako Brian Easdale za hudbu), byla pro úspěch snímku rovněž určující kamera technicolorového mága Jacka Cardiffa (pro zájemce o bližší poznání jeho práce nemůžu než doporučit dokument Kameraman: Život a dílo Jacka Cardiffa). Díky restaurované verzi si jeho technicolorové obrazy můžete nyní užít až do sytosti - obzvláště pak ty v brilantně nastříhané čtvrthodinové baletní sekvenci, která nadmíru inovativně odráží myšlenky tančící protagonistky.
Dnes je až s podivem, že nejúspěšnější film slavné režisérské dvojice byl producentem J. Arthurem Rankem považován za propadák. Ve snímku, jehož příprava spolkla více peněz, než se plánovalo (původních patnáct natáčecích týdnů se protáhlo na dvacet čtyři), Rank nespatřoval komerční potenciál, a ze strachu před další finanční ztrátou jej proto v Británii uvedl pouze v omezené distribuci. Díky téměř dvouročnímu nepřetržitému promítání v jednom newyorském kině se však jeho věhlas postupně rozšířil, až se nakonec v Americe stal na dlouhou dobu nejúspěšnějím britským filmem. Ne náhodou byl rovněž zásadní pro budoucí režijní dráhy tvůrců Nového Hollywoodu Martina Scorseseho, F. F. Coppoly či Briana De Palmy, kteří se k odkazu britské režisérské dvojice kontinuálně hlásí.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité?
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité? 22. ledna 2026 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2025, které pak budou předány v pondělí 16. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 12. 12. 2025 - 18. 12. 2025
TV tipy: Muž, který vynalezl Vánoce nasadil korzet a předávkoval se Vánoce už klepou na dveře, proto asi nikoho nepřekvapí, že televizní nabídka je plná naprosté klasiky a nikdo se v ní neodváží experimentovat. Z hodně skromného výběru tak vyčnívá pouze trochu náročnější evropské drama... čtěte zde
Vydáno: 12.12.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 50. týden
Kinopremiéry: Král králů čte deník shopaholičky a loví prachovou příšeru Po obřích přídělech premiér z minulých týdnů se v tomto situace vrací do normálu a v kinech odstartuje šest novinek. Mezi nimi tedy chybí jednoznačný divácký tahák, tudíž se pozornost publika rozplyne do všech stran. čtěte zde
Vydáno: 10.12.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 49. týden
Top 20 ČR: Animatronici na Město zvířat nestačili V českých kinech se na špici žebříčku udržela disneyovka Zootropolis: Město zvířat 2, kterou z trůnu nesesadila ani novinka Pět nocí u Freddyho 2. čtěte zde
Vydáno: 09.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 49. víkend
Box office: Animatronici se vrací Film podle populární videohry Pět nocí u Freddyho 2 opět přitáhl do kin masivní množství fanoušků, podobně jako tomu bylo před dvěma roky. čtěte zde
Vydáno: 08.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Pan Popper dává sbohem Kalifornii a padá do tmy (14.11.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Mlátička a podfukář běžící muž probudil princezny (12.11.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Dracula: Příběh lásky (08.11.2025 11:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Bod zvratu v deváté bráně vyvolal velké očekávání (17.10.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Scorsese bude točit horor (21.09.2025 17:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Equalizér rozsvítil plynové lampy (12.09.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Zlaté maliny jsou problémové anticeny (12.04.2025 10:30 v Články | Publicistika)
- Nejhorším filmem roku 2024 je Madam Web (01.03.2025 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Scorsese natočí Mafiány na Havaji (21.02.2025 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Ďábel v Bílém městě (23.01.2025 13:30 v Novinky | Zprávy)
- Beatles '64 (28.11.2024 10:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Milovaný bezbožník prošel bitvou u La Plata (01.11.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Úsměv zapříčinil v Megalopolis výjimečný stav (16.10.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Box office: Rozzum v Divočině přebírá vedení (30.09.2024 07:30 v Komentáře | Box office)
- TV tipy: Američan staví v Paříži dům života a prožívá peklo na zemi (19.07.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Neviditelná Alice už tu nebydlí a podstupuje expedici do džungle (24.05.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Teaser: Megalopolis (14.05.2024 11:30 v Novinky | Trailery)
- Poslední béčko Rogera Cormana (12.05.2024 13:30 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   44/2025

Dracula: Příběh lásky
6/10

Luc Besson pojal adaptaci klasického románu Brama Stokera po svém a natočil ho jako milostný příběh pod názvem Dracula: Příběh lásky. Stojí ale za vidění?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe