Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Nevěstinec

Recenze: Nevěstinec

Vydáno: 02.12.2011 15:38 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: 2011 Artcam

Ani luxusní nevěstinec, nabízející dívky schopné se vybraně chovat, jim nebyl schopen zajistit ohledy či dokonce respekt. Nejen to vypráví a zachycuje snímek Nevěstinec, o který se postaral v pozici režiséra a scenáristy Bertrand Bonello.

NevěstinecRecenzoval/a Jan Jaroš dne 02.12.2011 15:38. Ani luxusní nevěstinec, nabízející dívky schopné se vybraně chovat, jim nebyl schopen zajistit ohledy či dokonce respekt. Nejen to vypráví a zachycuje snímek Nevěstinec, o který se postaral v pozici režiséra a scenáristy Bertrand Bonello. Hodnocení: 3.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V domech veřejných čili vykřičených, trochu zlidověle nazývaných bordely, se odehrávala řada filmů. Některé zkoumaly příčiny, proč zpravidla chudobným děvčatům nakonec nezbylo nic jiného než se živit nabízením svého těla, ať již si chtěly jen přivydělat, nebo tak řešily jinak bezvýchodnou životní situaci. Jiné se zabývaly tíživou situací žen, které po zrušení takových míst ztratily své zázemí a ocitly se na ulici. Vyskytly se i případy, kdy takové prostředí skýtalo dráždivou kulisu pro více či méně rozmarné historky. A také nalezneme počestný zástup filmových adaptací zakladatelského díla o ušlechtilé prostitutce, jakým je Dumasova hra Dáma s kaméliemi, následovaná operním zpracováním téže látky v La Traviatě.
Francouzský snímek Nevěstinec uplatňuje jiný přístup. Podnícen dějepiseckým hnutím hledajícím v minulosti nikoli zásadní a určující skutky, nýbrž toliko všední tvář každodennosti se pokouší přiblížit mentalitu dob či vrstev, o nichž se dochovalo méně dokladů, protože se neocitly v centru soudobé společnosti. Mezi takové náměty zajisté patří i prostituce: pokud se jí někdo zabýval, tak to bylo buď pro mravnostní rozhořčení, nebo naopak ze soucitu k ženám, které - často nezaviněně - klesly až na pomyslné dno společenské prestiže.
Režisér Bertrand Bonello si trochu možná výlučně zvolil přepychový pařížský nevěstinec na přelomu 19. a 20. století, aby postihl poměry v něm a fungování celého osazenstva s "bordelmamá" v čele. Víceméně stálá klientela bohatých i vážených mužů, aristokratů i úspěšných podnikatelů, tam nacházela nejen povyražení a únik z nudného, konvencemi sešněrovaného soukromého i veřejného života, ale někdy také citovou příchylnost, jakkoli sny o výhodném provdání zůstávaly zpravidla právě jen těmi nenaplněnými sny. Dlužno ovšem podotknout, že mužské postavy jsou rozkresleny daleko povrchněji, nahlíženy jakoby zpovzdálí, nežli ženské osazenstvo.
Bonello rezignoval na ucelenější příběh, přináší vlastně jen průhledy do světa začínajících i stárnoucích prostitutek, někdy již rezignujících na jakékoli očekávání. Film přibližuje běžné, již zmechanizované úkony, třeba pravidelnou osobní hygienu, spatříme vedení účtů maminkovsky laskavou i přísnou "bordelmamá", vychovávající zde i své malé děti. Dovolil bych si vytknout jediné, a sice že v přiblížení intimit nešel dost daleko, když se třeba vyhnul praktikám, které souvisely se zabráněním nebo přerušením nežádoucího těhotenství, nemluvě o případných potomcích. Neznámé tváře (ne)herců přitom umocňují autenticitu pohledu.
Režisér zachycuje leckdy roztodivné libůstky zákazníků (když dívka musí předvádět mechanickou loutku nebo snést zaujaté prohlížení svého pohlaví, asi se zjevným odkazem na Courbetův "vaginální" obraz Počátek světa). Jejich chování někdy poznamenávají úchylné či patologické tužby, jak prozradí několikrát se vracející drastický zážitek jedné z žen, jež skončila s rozříznutými koutky úst. Film dokládá, jak se protagonistky smířily se svým postavením, s tím, že jsou pouhou hříčkou v rukou mužů (i když novému zákazníku je diskrétně nabídnut i případný chlapec), že musely zapomenout na jakoukoli vlastní důstojnost a přijímat svůj osud nikoli jen odevzdaně, ale navíc se vstřícným úsměvem. Dívka s jizvou po rozříznutých ústech strpí, že se proměnila v bezprávný objekt okukovaný na večírku lepší společnosti.
Snímek sice potlačil výraznější dějové zakotvení, aniž by hledal jakékoli pikantnosti, plochu obrazu místy rozděluje do několika samostatných segmentů, které souběžně sledují obdobné dění. Také hudební podkres tvoří většinou právě poslouchané skladby, jen občas zazní rozvrzaný zvuk zvonění. Avšak příběh, naklonivší se k odosobněnému sociologizujícímu přístupu, není přitom zbaven napínavosti. Jednotlivé hrdinky se musejí vyrovnávat s doléhajícími stresy (pravidelná lékařská prohlídka, sama o sobě ponižující, zjistí u jedné dívky pohlavní chorobu, vedoucí až k tragickému rozuzlení; přidat mohu i již zmíněné zmrzačení obličeje). Přesto v nevěstinci vládne jakási domácká atmosféra, ba laskavost, jak si povšimneme třeba při společném výletu do přírody.
Bonello, jenž si dal velkou práci i s postižením tehdejších světelných podmínek, jakoby zšeřených a zbavených ostrého jasu, neboť veškeré osvětlení zajišťovaly svíce nebo zdobené petrolejové lampy, postihuje své hrdinky hlavně jako citlivé, zranitelné bytosti, i když se snaží emoce ovládat - výmluvná je scéna, kdy se jedna z dívek rozpláče nad rádoby vědeckým spiskem, který tvrdí, že prostitutky stejně jako kriminálnice mají menší hlavu, a tudíž i mozek, puzeny k primitivnímu chování, ne-li přímo debilitě.
Režisér prostředí nevěstince pojímá jako svého druhu svět sám pro sebe, který se řídí vlastními pravidly a rituály (děvčata ani sama nesmějí dům opustit, vázány k němu i narůstajícími dluhy). Uvidíme sotva šestnáctiletou dívku, prý dobře vychovanou a žádoucích způsobů znalou, která sama, nejspíš i na doporučení rodičů, žádá o přijetí. Ale také uhlídáme, jak se za zdánlivým přepychem skrývají existenční nesnáze celého podniku, nutící provozovatelku k jeho uzavření. A není větší hrozby než skončit kdesi na zahnívajícím slamníku v nějakém zapadlém pajzlu...
Český trailer filmu Nevěstinec
Bertrand Bonello se dívá střízlivě a bez mravního pohoršování; své hrdinky si nijak neidealizuje, nicméně je pozoruje s patrným melancholickým zaujetím, se špetkou nostalgie, že s nastupujícím stoletím končí ledasjaké dosavadní jistoty - a není to jen záhy odložená kosticová šněrovačka, stahující tělo natolik, až omezuje dýchání. Zachycuje dávno odváté časy (které přesto mohou mít přímé vazby na současnost, jak ukazuje aktualizovaný závěr zasazený do současného velkoměsta). Ačkoli u Bonella rozpoznáme stejnou pečlivost i výmluvnost v rekonstrukci doby, přirovnatelnou dokonce k pamětihodnému Stromu na dřeváky (kde je ovšem takto oživena celá vesnická pospolitost), přece jen se omezuje na dosti výlučný výsek společenské reality zbavený významových přesahů.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 47. týden
Kinopremiéry: Heretik strávil ve vedlejším pokoji víkend v Taipei Zhruba měsíc před Vánoci nehledejte mezi novinkami v kinech žádný velký hit, že by ale bylo úplně mrtvo, se také říct nedá. Startují třeba zajímavě vypadající horor Heretik s Hughem Grantem nebo anglický debut Pedra Almodóvara.... čtěte zde
Vydáno: 20.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 46. týden
Top 20 ČR: Gladiátor vtrhnul do kin Na prvním místě domácího žebříčku tržeb stanul strhující akční historický epos Gladiátor II, který přitáhl do kin téměř sedmdesát dva tisíc filmových fanoušků. čtěte zde
Vydáno: 19.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Gladiátor II 8/10
Recenze: Gladiátor II zdárně navazuje na první díl Ridley Scott se po 24 letech vrací ke svému oscarovému filmu Gladiátor s pokračováním, kterým zdatně navazuje na legendární snímek a dokazuje, že ještě neřekl své poslední slovo. čtěte zde
Vydáno: 18.11.2024 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 46. víkend
Box office: Red One střídá Venoma Ve vedení se mění pozice. Na vrcholu amerického žebříčku tržeb stanula vánoční akční komedie s Dwayne Johnsonem Red One, která už je i v českých kinech. čtěte zde
Vydáno: 18.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 15. 11. 2024 - 21. 11. 2024
TV tipy: Víly z Inisherinu překonávají mosty na Toko-Ri a hledají kouzelné světlo V následujícím týdnu zaslouží v televizích pozornost vícero snímků, které jsou mnohdy pozapomenuté, největší potenciál ale skýtají dvě premiéry. Tou první je herní adaptace Uncharted, druhou pak oceňované drama Víly z... čtěte zde
Vydáno: 15.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2018 opustily (26.12.2018 13:23 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Neznámá dívka utíká z kruhu a míří do zahradnictví (26.04.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Ona je na mol v mém nejmilejším baru a nemá nadějné vyhlídky (15.07.2016 07:18 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Burácivý Saint Laurent hledá brazilský odpad (01.01.2015 10:00 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: TOP 10 nejočekávanějších filmů v Cannes (28.04.2014 18:00 v Články | Publicistika)
- Festivalové ozvěny: Kdo bude soutěžit o Zlatou palmu v Cannes? (17.04.2014 18:54 v Články | Festivaly)
- Recenze: Bez doteku (31.03.2013 20:19 v Recenze | Premiéry)
- Francouzským filmem roku je The Artist (15.01.2012 18:20 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: 48. týden (01.12.2011 15:12 v Radar | Kinopremiéry)
- Festivalové ozvěny: 47. týden (22.11.2011 19:00 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 38. týden (21.09.2011 10:00 v Články | Festivaly)

PREMIÉRA TÝDNE   47/2024

Gladiátor II
8/10

Ridley Scott se po 24 letech vrací ke svému oscarovému filmu Gladiátor s pokračováním, kterým zdatně navazuje na legendární snímek a dokazuje, že ještě neřekl své poslední slovo.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe