Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Bonjour Tristesse

Stroj času: Bonjour Tristesse

Vydáno: 20.10.2011 20:24 v sekci Recenze | Stroj času - Leoš Medřický | foto: facebook tvůrce

Adaptaci románu Françoise Sagan Dobrý den, smutku sice provázely zákulisní kontroverze režiséra Otto Premingera s herečkou Jean Seberg, výsledek ale nabízí mimo jiné znamenitou kreaci Deborah Kerr v prvním z pěti setkání se svým nejčastějším filmovým partnerem Davidem Nivenem.

Bonjour tristesseRecenzoval/a Leoš Medřický dne 20.10.2011 20:24. Adaptaci románu Françoise Sagan Dobrý den, smutku sice provázely zákulisní kontroverze režiséra Otto Premingera s herečkou Jean Seberg, výsledek ale nabízí mimo jiné znamenitou kreaci Deborah Kerr v prvním z pěti setkání se svým nejčastějším filmovým partnerem Davidem Nivenem. Hodnocení: 0
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Za celou svou režijní dráhu se Otto Preminger nesetkal s tak jednoznačně negativním přijetím svého filmu jako po premiéře historického dramatu Saint Joan. Selhání adaptace hry G. B. Shawa o soudním procesu s Johankou z Arku podle scénáře Grahama Greenea bylo všeobecně přičítáno na vrub chybnému obsazení titulní role. Prkenná debutantka Jean Seberg, šestnáctiletá dívka z Iowy bez jediné zkušenosti s herectvím, nicméně dostala příležitost očistit své jméno dalším filmem. Tentokrát jí Preminger svěřil hlavní roli ve své adaptaci francouzského románu Dobrý den, smutku.
Kniha Françoise Sagan vyšla v roce 1954 a z tehdy devatenáctileté autorky udělala novou literární celebritu. Vypráví příběh amorální Cecile, sedmnáctileté dcery ovdovělého pařížského playboye Raymonda. Po smrti matky se otec i dcera protloukají životem bez jasného cíle a zaplňují jeho prázdnotu okázalým veselím na večírcích. Cecile zvolna převzala roli hlavy rodiny a s otcem manipuluje, jak se jí právě hodí. Nežárlí na jeho nesčetné přítelkyně, protože ví, že přicházejí a odcházejí, aniž by si nárokovaly právo na její výhodnou pozici. Situace se ale změní, když Cecile, Raymonda a jeho momentální společnici Elsu navštíví v jejich letním bytě na francouzské Riviéře Anne. Dávná rodinná přítelkyně a Cecilina kmotra představuje nečekané nebezpečí, protože začne otci připomínat jeho pokročilý věk a dceři její nedospělost. Když vyjde najevo, že Raymond se s Anne chystá oženit, Cecile je připravena jejich vztah zničit.
Preminger koupil práva na adaptaci této látky okamžitě po prvním vydání knihy. Líbila se mu amorálnost příběhu a původně měl v úmyslu představit svou verzi nejprve na jevišti. Protože role Cecile se mu jevila jako stvořená pro jeho novou múzu, dostalo nakonec přednost filmové zpracování. Producenti filmu se snažili režiséra přesvědčit, že by dosáhl lepšího výsledku, kdyby do hlavní role obsadil Audrey Hepburn, a v roli Raymonda by se jim líbil Cary Grant. Preminger však trval na svém. Filmovým otcem Jean Seberg se měl stát David Niven, který s režisérem pracoval už na starším filmu Měsíc je modrý. V komické vedlejší roli Elsy zazářila francouzská herečka Mylène Demongeot, českým divákům známá hlavně jako přítelkyně novináře Fandora z Fantomase a jeho pokračování, a stěžejní role Anne se ujala Deborah Kerr.
Scenárista Arthur Laurents neskrýval své pochybnosti. "Chystáte se točit bytostně francouzskou látku na francouzské Riviéře s Francouzi ve vedlejších rolích," domlouval režisérovi. "Vážně musejí hrát hlavní role dva Angličani a Miss Iowa?" V jistém smyslu měli pochybovači pravdu. Francouzské prostředí působí až na několik zadních projekcí tak autenticky, že britský přízvuk, jehož se Kerr a Niven nezbavili ani po mnohaletém působení v Hollywoodu, podivně kontrastuje se snaživou frankoangličtinou domorodců, o mluvě Jean Seberg, zjevně retušované při postsynchronech, ani nemluvě. Člověk si klade otázku, zda by nebylo lepší udělat z hlavní trojice Američany nebo Angličany, kteří ve Francii pouze tráví prázdniny.
Proroctví defétistů ohledně hereckých limitů Jean Seberg se naneštěstí vyplnila a náročný Otto Preminger začal v průběhu natáčení litovat, že ji obsadil. Přál si zachovat ich formu románu a sledovat vyprávění důsledně z cynického subjektivního pohledu Cecile, což mimo jiné znamenalo, že Seberg takzvaně "nesleze z plátna". Bohužel se ukázalo, že dívka přes upřímnou snahu nedokáže vždy plnit režisérovo zadání a že zcela nerozumí motivaci postavy. O mnoho let později sice Preminger připustil, že chyba byla na jeho straně a na zcela nezkušenou herečku kladl vyšší nároky, než by byla schopna kterákoli dívka jejího věku splnit, v době natáčení ale obviňoval nešťastnou Jean a ponižoval ji před štábem ukřičenými výstupy. "Otto je osobně moc milý člověk, ale během režírování je jako posedlý nějakým démonem," nechala se slyšet Deborah Kerr a vyjádřila mladší kolegyni uznání za to, co musí snášet.
Ať už o hereckých kvalitách protagonistky panují jakékoli pochybnosti, kreace Deborah Kerr zůstává nezpochybnitelným trumfem filmu. Anne jako by spojila oba typy žen, jaké herečka během své kariéry nejčastěji představovala. Zatímco Cecile vidí potenciální macechu jako všetečnou vychovatelku s očima věčně na stopkách (tedy zdánlivě podobný charakter, jaký Kerr ztvárnila příkladně v horroru Neviňátka), v Raymondových očích je Anne kultivovanou a empatickou partnerkou pro praktický život (a mohla by tedy být imaginární sestrou Terry z Nezapomenutelné lásky). Bylo by jistě velmi pohodlné interpretovat Anne jako nevinnou oběť Ceciliny manipulace; ženu, která zaplatí nespravedlivě vysokou cenu za prosté přání získat kus osobního štěstí. Deborah Kerr ale svou postavu takto neidealizuje a hraje ji jako ženu zcela odpovědnou za každé své rozhodnutí. I ona má své metody, jak Raymondem i jeho dcerou manipulovat, a v souboji o otěže rodiny je Cecile přinejmenším rovnocennou partnerkou.
Nevděčným dědictvím předlohy zůstala pasivita obou mužských postav. Mladík Philippe (Geoffrey Horne), s nímž mladší hrdinka flirtuje, i její otec Raymond jsou zcela v područí Cecile, respektive Anne. Hodnota kreace Davida Nivena je proto spíše v nezvyklém přesazení herce z jeho domovského komediálního žánru do dramatu. Raymond se na první pohled příliš neliší od postav, jaké Niven ztvárňoval v jiných filmech. Je to tentýž šarmantní a galantní stárnoucí gentleman jako obvykle, připravený okouzlovat ženy duchaplnými bonmoty a jemnými způsoby. Rozdíl není v charakteru, ale v kontextu, který z něj dělá nešťastného muže, jemuž jsou všechny ty chichotající se společnice náplastí či narkózou proti vnitřní bolesti. Bonjour Tristesse je také první z pěti společných filmů Nivena a Deborah Kerr. Ve stejném roce spolu stihli natočit i další melodrama Oddělené stoly, později si zahráli partnerské role v hororu Ďáblovo oko a v komediích Casino Royale a Mnoho opatrnosti pro nic.
Výsledný film rozhodně nelze považovat za stejné fiasko jako Saint Joan. Kritika se podle očekávání shodla, že "Otto Preminger ani napodruhé neuspěl v přesvědčování diváků, že slečna Jean Seberg je herečka," jak jízlivě napsal Arthur Knight v Saturday Review, výkony ostatních herců ale byly hodnoceny vesměs kladně a kvalita adaptace románu rovněž.
Úspěch filmu u domácího publika nebyl nijak bouřlivý, zato ve Francii se snímku dostalo velice kladného přijetí. Líbil se zejména kritikům časopisu Cahiers du Cinema Françoisi Truffautovi a Jeanu-Lucu Godardovi. Truffaut později Bonjour Tristesse uváděl mezi snímky, jež ho inspirovaly k ambici točit osobní filmy, vyprávěné ze subjektivního pohledu hlavního hrdiny (jakým byl hned jeho debut Nikdo mne nemá rád), Godard obsadil těžce zkoušenou Jean Seberg do své prvotiny U konce s dechem a nadepsal tak novou kapitolu její herecké kariéry.

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 5. týden
Kinopremiéry: Paddington a jeho společník Černák doplatili na pachovou stopu Většina premiér, které tento týden obohatí zdejší kina, má společného to, že jsou vesměs nadějnými debuty. Tím asi nejatraktivnějším je třetí díl příhod plyšového medvídka Paddingtona, uvedení se dočká i slovenský... čtěte zde
Vydáno: 29.01.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 4. týden
Top 20 ČR: Češi byli Na plech Nová česká komedie Na plech našla své publikum a opanovala víkend. Vcelku dobře si vedla také nová česká pohádka Zlatovláska. čtěte zde
Vydáno: 28.01.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 4.víkend
Box Office: Byl to Flight Risk Do čela amerického žebříčku tržeb se vyšvihla novinka s plešatým Markem Wahlbergem v hlavní roli akčního thrilleru Flight Risk. čtěte zde
Vydáno: 27.01.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Zlatovláska 6/10
Recenze: Nová Zlatovláska dala sbohem písničkám, je výpravnější a modernější Nová filmová verze pohádky Zlatovláska z pera Karla Jaromíra Erbena se ubírá jinou cestou než známá televizní hudební adaptace z roku 1973. Děj obohacuje novými postavami i zápletkami a mluvícím psem. čtěte zde
Vydáno: 26.01.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Na plech 6/10
Recenze: Drsná černá komedie Na plech testuje limity bránice i žaludku Největším trumfem nové hrubozrnné a provokativní české komedie režiséra a scenáristy Martyho Pohla je proslulý vařič pervitinu Grundza, jenž zde konečně dostal spoustu prostoru na vyniknutí. čtěte zde
Vydáno: 24.01.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Bídníci utekli do Berlína, kde prožili exodus (03.01.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Milovaný bezbožník prošel bitvou u La Plata (01.11.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Bezva polda je půlnoční muž k sežrání (26.07.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Sněhurka provedla poslední loupež a žije šťastně až na věky (09.02.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Portrét: Jane Fonda - jen hrát nestačí (16.12.2023 14:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Muž na laně a skřítek si připíjí na zvrácenost strachu (20.10.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Policejní inspektorka miluje souseda svého a řeší operaci Spodnička (06.10.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Emma žije psí život v prohnilé zemi (28.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Pan Nepolapitelný hledá odhalenou stopu devadesátek (19.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 1. část (18.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- Zemřel Burt Bacharach (09.02.2023 18:30 v Novinky | Zprávy)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2022 opustily (26.12.2022 12:30 v Novinky | Zprávy)
- Zemřela Mylène Demongeot (02.12.2022 09:15 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   00/2025

Nosferatu
7/10

Americký horor Nosferatu je předělávkou německého němého snímku z roku 1922, jenž vznikl na motivy románu Brama Stokera „Dracula“. Novou verzi natočil režisér a scenárista Robert Eggers coby velkou poctu milované klasice.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe