Luc Besson pojal adaptaci klasického románu Brama Stokera po svém a natočil ho jako milostný příběh pod názvem Dracula: Příběh lásky. Stojí ale za vidění?

© Bioscop
Dracula Brama Stokera patří spolu s Frankensteinem Mary Shelleyové k nejčastěji adaptovaným hororovo-gotickým látkám. Vzpomeňme na klasické verze obou filmů z 30. let (
Dracula,
Frankenstein) nebo na devadesátkové, zmodernizované verze (
Drákula,
Frankenstein). Po zhruba třiceti letech od nich tu máme opět další nové a ještě zmodernizovanější verze obou. Zatímco
Frankensteina natočil
Guillermo del Toro pro Netflix, snímek
Dracula: Příběh lásky natočil
Luc Besson pro kina.
Besson, podobně jako před ním
Francis Ford Coppola, natočil Drákulu po svém a více než jeho hororové prvky, které například nedávno zvýraznil
Robert Eggers (
Nosferatu), akcentoval, podobně jako Coppola před ním, více romantické prvky a natočil svého Drákulu jako velký milostný příběh, k čemuž ostatně odkazuje už i český překlad názvu.

© Bioscop
Příběh začíná v roce 1480, kdy valašský kníže Vlad (
Caleb Landry Jones) musí odrážet útoky osmanských nájezdníků, ačkoliv by mnohem radši svůj čas trávil milostnými hrami se svojí životní láskou Elisabetou (
Zoë Bleu). Jenže zatímco Vlad se svým vojskem kosí nepřátele, jeho milovanou Elisabetu přepadnou a ač se k ní Vlad ještě stihne dostat téměř včas, přesto mu umře v náručí. Vlad kvůli tomu prokleje Boha a dalších 400 let tráví tím, že se snaží svou milovanou, v jejíž reinkarnaci doufá, najít. Přitom se stane upírem a rozsévá kolem sebe zkázu. O 400 let později se na jeho hrad v Karpatech vydá mladá právník Harker (
Ewens Abid), jehož snoubenka Mína je nápadně podobná Elisabetě. Zatímco Vlad se vydá na cestu do Paříže, v patách má kněze (
Christoph Waltz), který chce Drákulu dostat na cestu pokání.
Dracula: Příběh lásky se rozjíždí slibně. Celá úvodní pasáž z minulosti, v níž Vlad ve skvělém podání Caleba Landryho Jonese nejdříve miluje a pak bojuje, je výtečná a má spád a drajv. Naopak jakmile se dostaneme do roviny "současné" (konec 19. století), ztratí snímek dynamiku a tempo nastolené na začátku. Chvíli trvá, než si zvykneme na Drákulovo vzezření, které až nápadně připomíná vzezření
Garyho Oldmana z Coppolova filmu. Zatímco tam hrál Harkera sličný
Keanu Reeves, zde ho hraje záměrně vybraný nevýrazný a neznámý herec, aby náhodou nezastínil hlavní hvězdu filmu, kterou je Landry Jones. Besson tím dává jasně najevo, že ho zajímá pouze hlavní protagonista a jeho příběh, zatímco všechny ostatní postavy jsou upozaděné a mají sloužit jen hlavní dějové lince. To je trochu škoda, protože s lepším a zvučnějším obsazením mohl být Dracula poněkud více pamětihodnější.

© Bioscop
Občas se z Draculy stává až fraška, a těžko říct, zda to byl Bessonův záměr, nebo ne, ale místy působí nechtěně komicky. Nevadí, že se téměř vůbec nejedná o horor, a že jde vlastně o červenou knihovnu, ale Besson z něj udělal místy až přehlcený a přeplácaný produkt, v němž je těch rušivých elementů a zbytečností až prespříliš. Vizuálně jde sice o působivý zážitek, ale chybí mu střídmost a jasný cíl. Ačkoliv má jít o osudovou love story, jde v podstatě o nafouklý kýč, který je místy až k smíchu. Besson je zkrátka pořád stejný megaloman, jakým se stal už od dob jeho přeci jen klasičtějších kousků, jako jsou
Pátý element nebo
Johanka z Arku. Její je Dracula: Příběh lásky mladší duchovní bratr.
Takže podtrženo sečteno: Dracula: Příběh lásky je zajímavá verze, ale ve výsledku až příliš přesycená a bombastická. Za vidění sice stojí, ale ve srovnání s Coppolovým Drákulou, který byl ve své době také označován jako "velký milostný příběh", prohrává na všech frontách.
Český trailer filmu Dracula: Příběh lásky