V adventním období na diváky v televizích čeká překvapivě docela pestrá nabídka a několik atraktivních premiér. Největší pozornost v tomto týdnu určitě vzbudí uvedení oceňovaného tuzemského snímku Přišla v noci.
Krása na zabití (
Drop Dead Gorgeous) (pátek 6. 12., Paramount Network, 20.00 - 22.05)
© IMDb
Komedie z konce devadesátých let u nás není tolik známá jako v zámoří, což je ale veliká škoda. Tehdy debutující režisér
Michael Patrick Jann si v ní vskutku nebral servítky a natočil velmi drzou, nekorektní a těžce černohumornou podívanou, která sice není úplně vyrovnaná, ale pobaví parádně. Její největší devízou je ovšem satirická linie, která nešetří nic a nikoho a na paškál si bere zejména středostavovský život v USA a až přehnaný kult soutěží o královnu krásy. Tvůrce měl práci částečně ulehčenou velmi dobře vymyšleným příběhem a velkým množstvím fungujícího humoru, který střílí zcela mimo jen minimálně. Jemu pak stačilo dodat odlehčenou atmosféru, svižné tempo a vypointovat jednotlivé humorné momenty. Ve výtečném obsazení se navíc sešly
Amy Adams,
Ellen Barkin,
Kirsten Dunst,
Denise Richards,
Brittany Murphy,
Allison Janney nebo
Kirstie Alley. Škoda jen, že snímek nedrží víc u sebe a nevyvaruje se několika hluchým místům. Lehce zapomenutý tip.
Zajímavost: Scenáristka filmu
Lona Williams se kdysi zúčastnila místní soutěže krásy.
Originální trailer filmu Krása na zabití / Drop Dead GorgeousPolda (
Cop) (pátek 6. 12., ČT2, 21.55 - 23.45)
© Facebook tvůrce
V tuzemsku málo známý thriller z konce osmdesátých let je příjemně staromilskou záležitostí, která přesně evokuje dobu svého vzniku. Režisér a scenárista
James B. Harris v něm adaptoval literární předlohu
Jamese Ellroye a prakticky nejvíc se spoléhal právě na příběh, který je přímočarý a bez větších odboček, možná lehce klišovitý a tuctový, ale svůj účel bez problémů splní. Důraz je tak kladen na vyšetřování případu, pomalejší tempo, naprosté minimum triků, potemnělou atmosféru a drsné akční scény, kterých tedy není až tolik. Titulní roli navíc ztvárnil zcela přesný
James Woods, vedle něhož zaujme především hodně výrazná
Lesley Ann Warren. Body navíc pak přidává i poměrně nekompromisní závěr, který se z dnešního pohledu může jevit až odvážně. To pak ani nevadí, že celkový režijní vklad je víceméně nulový a celou dobu jede na jistotu. Ideální tip na páteční večer.
Zajímavost: Předloha snímku v originále vyšla pod názvem Blood on the Moon.
Originální trailer filmu Polda / CopŽivot Davida Galea (
The Life of David Gale) (pátek 6. 12., Paramount Network, 22.05 - 00:45)
© Impawards
Více než dvě dekády starý kriminální thriller rozhodně není nijak výrazný a nápadný, patří ale k těm, na něž se po zhlédnutí moc nezapomíná. Režírující
Alan Parker v něm znovu prokázal svou řemeslnou zručnost, protože dokáže diváka strhnout několika plíživými emocemi, hutnou až klaustrofobní atmosférou, zajímavou střihovou skladbou, která je stejně tak svižná jako přehledná a nikterak zběsilá. Jak už je u jeho snímků zvykem, i v tomto nelze opomenout výraznou hudební složku, která je do děje zakomponována zcela dokonale a promyšleně. V titulních rolích naprosto exceluje trojice
Kevin Spacey,
Kate Winslet a
Laura Linney, která snímek drží nad vodou v několika málo slabších momentech. K těm patří především malinko předvídatelný příběh a přílišná politická agitka, která v závěru vystupuje opravdu hodně. Kdyby to celé bylo o pár desítek minut kratší, taky by se asi zlobil málokdo. Emočně silný tip.
Zajímavost: K filmu nahráli hudbu oba režisérovi synové.
Oficiální trailer filmu Život Davida Galea / The Life of David GaleJennifer 8 (
Jennifer Eight) (sobota 7. 12., ČT2, 22.20 - 00.20)
© Impawards
Taktéž kriminální drama z první poloviny devadesátých let patří v tuzemsku k těm zapomenutým, minimálně reprízovaným a těžko sehnatelným. A v tomto případě to lze pochopit, protože režisér a scenárista
Bruce Robinson se v něm nikterak neodklonil od zavedené žánrové šablony a natočil poctivý, leč nepřekvapivý a nevýrazný thriller. Nemá tedy problém s atmosférou, která je příjemně potemnělá, s tempem, které plyne rychle dopředu, zároveň ale není přehnaně překotné a vypomáhá si úchvatnou obrazovou stránkou, za níž je do značné míry zodpovědný legendární kameraman
Conrad L. Hall. Podařilo se mu i skvostné obsazení, v němž asi nejvíc upoutá tehdy začínající, ale už vynikající
Uma Thurman, vedle které se objeví především
Andy Garcia, za zmínku ale rozhodně stojí i
Lance Henriksen a
John Malkovich, jehož menší úloha patří k těm nezapomenutelným. Jestli ale něco výsledek sráží, je to samotný příběh, v němž je až moc logických děr, prvoplánových zvratů a chybí v něm alespoň jeden výrazný a překvapivý moment. Další ideální tip na víkend.
Zajímavost: Hlavní roli měl původně hrát
Al Pacino.
Oficiální trailer filmu Jennifer 8 / Jennifer EightPřišla v noci (neděle 8. 12., ČT1, 20.15 - 21.45)
© CSFD
Prakticky rok po premiéře v kinech se televizního uvedení dočkal jeden z nejlepších snímků loňského roku, který záměrně trochu klame tělem. Českým lvem oceněná režijní dvojice
Jan Vejnar a
Tomáš Pavlíček, která také napsala scénář, v něm totiž láká na klasickou komedii, která vychází z jednoduché, leč stále působivé premisy, která navíc evokuje začátek mnoha otřepaných anekdot. Hned po pár minutách ale uhne trochu jiným směrem a bezstarostnou zábavu umně nakombinuje s precizní charakterovou studií, která se čas od času mění v mrazivý horor s odposlouchanými dialogy a naprosto realistickými situacemi, které tedy dovádí do poněkud absurdních rozměrů. Tím pádem se divák leckdy dočká příjemně překvapivých a nečekaně řešených podzápletek. Potěší pak hlavně to, že přechody od vážných scén, k těm černohumorně vtipným jsou hladké a naprosto bezproblémové. Výsledek by byl ale poloviční bez dokonalé, zcela přesné a svým způsobem děsivé a Českým lvem oceněné
Simony Pekové, jíž zdatně sekundují taktéž na Lvy nominovaní
Jiří Rendl a
Annette Nesvadbová. Škoda jen lehce návodné hudby. Pro někoho tip týdne, což by mohla potvrdit i naše
recenze.
Zajímavost: Natáčení zabralo sedmnáct dní.
Originální trailer filmu Přišla v nociHilary a Jackie (
Hilary and Jackie) (neděle 8. 12., Paramount Network, 14.55 - 17.30)
© IMDb
Britské drama z konce devadesátých let je tak trochu zvláštní a i u něj platí, že v tuzemsku se zas takové popularitě netěší. Režírující
Anand Tucker v něm hlavně zpočátku láká na klasický biopic, který se odvíjí vesměs čekaným směrem, aby ale někde ve čtvrtině připravil malinký zvrat, který je sice kontroverzní, asi ne úplně důvěryhodný a vyvolá dost diskuzí, nicméně posune snímek na trochu jinou úroveň. Rázem tak divák sleduje citlivé melodrama s občasnými nepříjemnými prvky červené knihovny, ale mnoha emočně silnými scénami, které nejsou prvoplánové a umně balancují na hraně kýče. Tvůrce upoutá i výborným hudebním doprovodem, který je v tomto případě důležitý, zmínit se musí i perfektní vizuální stránka a zejména nasvícení některých koncertních scén, za nímž stojí kameraman
David Johnson. Výsledek ale do značné míry stojí na perfektním obsazení, které táhnou vpřed na Oscara nominované
Emily Watson a
Rachel Griffiths. Nenápadná záležitost, která by zasloužila o něco lepší vysílací čas.
Zajímavost: Watson se učila na violoncello od dětství, proto měla pro svou roli značné předpoklady.
Oficiální trailer filmu Hilary a Jackie / Hilary and JackieSeveřan (
The Northman) (neděle 8. 12., Prima, 21.45 - 00.35 / čtvrtek 12. 12., Prima Max, 21.50 - 00.30)
© fidiko
Dva roky staré dobrodružné drama je rozhodně zajímavou záležitostí, která ale rozhodně neuspokojí každého. Vzývaný režisér a spoluscenárista
Robert Eggers v něm totiž natočil svůj divácky asi nejpřístupnější a nejmainstreamovější počin, přesto publiku nejde úplně naproti a neodpustí si několik svých tradičních prvků. Zaujme především až mýtickou a drsnou atmosférou chladného severu a určitým nadpozemským nádechem, z něhož je jasné, že vycházel z původní lidově tradované pověsti. Nevyhýbal se ani několika perfektním záběrům, v nichž je kladen důraz na každý detail a nechybí pochopitelně ani akční scény, které jsou očekávaně brutální a syrové. Tomu pak odpovídá i obsazení, v němž důležitou hlavní roli ztvárnil chlapský a místy animální
Alexander Skarsgård, kterého doplňují mimo jiné
Ethan Hawke,
Nicole Kidman,
Anya Taylor-Joy nebo
Willem Dafoe. Jestli ale něco snímku výrazně chybí, jsou to silnější emoce, což je znát především na milostné linii, která tak úplně nefunguje. A nejlepší to není ani s vyprávěním příběhu, v němž se tvůrce uchyluje k náhodným motivacím a některým zvratům, které nedávají velký smysl. Je tedy určitě lepší soustředit se na vizuál a specificky "chlapácké" pojetí než na cokoliv jiného.
Zajímavost: Snímek se odehrává v období tzv. landnámsöld, tedy věku zabírání půdy, který je spojen s počátky osidlování Islandu.
Oficiální český trailer filmu Seveřan / The NorthmanZemě nomádů (
Nomadland) (pondělí 9. 12., Prima Max, 21.55 - 00.05 / úterý 10. 12., 23.50 - 02.00)
© Impawards
Čtyři roky staré road movie je určeno náročnějšímu publiku. Oscarem oceněná režisérka a nominovaná scenáristka
Chloe Zhao v něm nikam nespěchá a zejména v první třetině si pohrává s diváckou trpělivostí a tolerancí, protože tempo je extrémně pomalé a nic moc se v něm neděje. Postupem času se tu ale začínají objevovat po všech stránkách zajímavé postavy a autorka si pomáhá i nádhernou a po zásluze oscarovou nominací poctěnou kamerou, která sice zabírá trochu moc západů slunce, ale je naprosto uchvacující. Po celou dobu také funguje specificky melancholická atmosféra, kterou dotváří zcela přesně zvolený soundtrack, který se nenápadně vkrádá divákovi pod kůži. Titulní roli ztvárnila naprosto civilní a oscarová
Frances McDormand, která kooperuje většinou s autentickými neherci, kteří jsou vybráni citlivě a velmi dobře, protože nikdo z nich vysloveně neruší a nepůsobí "uměle". Další nenápadný tip, který vám doporučí i naše
recenze.
Zajímavost: Zhao se stala první nebělošskou držitelkou režijního Oscara a historicky teprve druhou ženou, které se něco podobného povedlo.
Oficiální český trailer filmu Země nomádů / NomadlandDotek medúzy (
The Medusa Touch) (středa 11. 12.,ČT2, 21.55 - 23.40)
© Every 70s Movie
V našich končinách kdysi hodně slavný thriller z druhé poloviny sedmdesátých let je typickou ukázkou dnes již staromilského pojetí řemesla a žánru jako takového. Režírující
Jack Gold v něm adaptoval předlohu
Petera Van Greenawaye a natočil svůj suverénně nejvýraznější počin. Od úvodních minut si diváka získá klaustrofobickou a velmi neklidnou atmosférou, kterou prohlubuje intenzivním soundtrackem
Michaela J. Lewise. Podařilo se mu také vyvážit přechody mezi současnou linií a minulostí, z čehož pak rezultují dva nejvýraznější a emočně nejsilnější momenty. V hlavních rolích se sešli excelentní
Richard Burton a
Lino Ventura, kteří spolu paradoxně nemají jedinou společnou scénu. Moc za nimi nezaostává ani
Lee Remick, která ale nedostala tolik prostoru. Kdyby tvůrce v závěru neuhnul k ryze akčnímu filmu, mohly být dojmy ještě o něco lepší.
Zajímavost: Venturovi připadala jeho role směšná a nikdy poté už v podobném mysteriózním thrilleru nehrál, ač měl řady nabídek.
Originální trailer filmu Dotek Medúzy / The Medusa Touch