© Vertical Entertainment
Todd Phillips se navíc rozhodl film částečně pojmout jako muzikál. Upřímně řečeno, z pěveckých čísel přítomných ve filmu nelze jednoznačně určit, jestli byl tento bizarní nápad marnou snahou o zpestření a ozvláštnění nepříliš dramatického děje zahrnujícího mimo jiné dlouhý soudní proces, nebo jestli se režisér Todd Phillips nechal opít vlastním úspěchem a šel do pokračování s myšlenkou, že mu beztak všechno projde. Výsledkem je každopádně obrovský tvůrčí exces, jenž vůbec nedrží pohromadě. Sledovat ho je úmorné, protože je až překvapivě fádní, myšlenkově plochý a dějově nicotný, což je zejména po prvním výjimečně zdařilém Jokerovi docela studená sprcha.
© Vertical Entertainment
Avšak stejně jako celý film, jenž je dekonstrukcí osobnosti pomateného, chaotického a sebestředného šílence, tak i zdánlivě romantický vztah Arthura a Lee je vylíčen jako dekonstrukce. Lee ve skutečnosti Arthura nemiluje, nicméně je velkou fanynkou Jokera a snaží se Arthura vyprovokovat, aby dal svému temnému nitru volný průchod. Zdárně jím manipuluje a obelhává jej, aby si vysloužila jeho přízeň. On jejím lžím a přetvářce naivně věří a skutečně se do ní zamilovává s představou, že poprvé v životě našel spřízněnou duši. Z Lee Quinzel to dělá dost podivnou postavu s nejasným plánem a obskurními motivacemi, která je po většinu času devalvována do pozice pouhé přísedící v soudní lavici, pokud zrovna není v přímé interakci s Arthurem (třeba když jej navštíví na vězeňské samotce, kam ji údajně „jeden z bachařů pustil“ – což je pouze jeden z mnoha momentů, kdy se lze podivovat tomu, kam dali scenáristé hlavu).
© Vertical Entertainment
Joaquin Phoenix předvádí solidní výkon (a dokonce i pěvecké party zvládá jakžtakž ustát). Lady Gaga pochopitelně zpívá dobře a ani jako herečka se nemusí za nic stydět. Kromě nich ale lze na snímku pochválit v podstatě už jen temně hutnou hudbu a místy i kameru. Vypravěčsky ale snímek nefunguje, je přeplněn hromadou klišé a ani z hlediska myšlenek neříká nic moc nového, co by nezaznělo už v předešlém dílu, jen opakuje a recykluje již řečené. Semi-náhodně roztroušené muzikálové vsuvky dění nijak neobohacují, pouze prodlužují agónii. Je to až fascinující, že po precizně natočeném a psychologicky přesvědčivém Jokerovi přišlo pokračování, které působí jako absurdní fraška, selhává na mnoha úrovních a jeho jednotlivé tvůrčí přístupy se mezi sebou narušují, místo toho, aby se navzájem podporovaly a doplňovaly. Ikonického anti-hrdinu, kterého Todd Phillips před pěti lety vybudoval, nyní tímto pokračováním zas neobratně pohřbil.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]