© CinemArt
Ústředním tématem filmu zasazeného do léta roku 1968 je vztah desetiletého Tondy (Vojtěch Veverka) a jeho dědečka (Miroslav Krobot), kteří se ocitnou v situaci, kdy spolu tráví prázdniny na chalupě v horách sami. Tondovi rodiče (Daniel Fischer a Magdaléna Borová) i jeho starší sourozenec totiž vyrazili na návštěvu za dědovým odcizeným bratrem do Paříže a Tondu vzít nemohli, jelikož je náchylný na průdušky a musí se léčit na horském vzduchu. Jenže v srpnu dojde na invazi vojsk Varšavské smlouvy, rodiče se z Paříže nemohou/nechtějí vrátit a dědovi se dočasné hlídání vnuka poněkud protáhne. Tondovi se po rodičích stýská a rád by se vydal za nimi, což ale není úplně jednoduché, a dědeček se navíc myšlenkám na cestování a unikání pryč ze země brání.
© CinemArt
Srpnové události roku 1968 hrají v Konci světa jen malou roli (v cca třech scénách se mihnou vojáci a v Praze dědeček díky znalosti ruštiny zachrání postřeleného chlapce). Významnější je pro film to, jakým způsobem se okupace promítne do vzájemného soužití v podhůrské venkovské komunitě, kam jezdí Tonda s dědečkem na chalupu. Majiteli okolních stavení jsou totiž mimo jiné rodina Pražáků, manželský pár německých starousedlíků, zarytý český komunista a konečně i Krobotův dědeček, jenž je pro změnu potomkem ruských šlechticů. Názorové rozmíšky mezi nimi jsou ale veskrze minimální, a když už si tu někdo dá s někým po hubě, tak je to kvůli ženské, nikoli kvůli národní příslušnosti nebo politickému přesvědčení (tak jako v Krajině ve stínu, která nebyla o ničem jiném).
© CinemArt
Ve výsledku ale ani jedna z těchto rovin není příliš nosná, pročež se snímek rozpadá do pásma nepříliš provázaných epizodek, z nichž některé působí čistě výplňově a jiné zas repetitivně. Filmu veskrze chybí nějaká silnější zápletka, protože ty nabízené nejsou ani v jednom případě dostatečně uspokojivé. Dědova opatrná romance s prodavačkou je velmi mělká a prakticky k ničemu nevede. Konflikty mezi lidmi vyvolané vojenskou invazí se omezují na psaní nápisů po zdech nebo po vstupních dveřích. Především ale ústřední vztah mezi dědečkem a jeho vnukem neprojde za celý film skoro žádným vývojem.
© CinemArt
V několika pasážích se navíc z filmu vytrácí navzdory jednoduchosti příběhu jasná orientace v motivacích postav. V jednu chvíli Tonda obdrží telegram od rodičů, že je vyzvedne smluvené auto a odveze je za nimi do Paříže. Tonda s dědou balí kufry a čekají na příjezd vozu, který se skutečně objeví. Následný sled událostí je ale odvyprávěn tak nepřehledně, že není patrné, jestli došlo k nějakému nedorozumění (jak a proč?), nebo zdali to celé nebyl jen nějaký podvod na Tondu iniciovaný dědou (čeho tím chtěl docílit?). V jiné scéně dostane Tonda záchvat kašle s podezřením na zápal plic (který už měl ten rok vícekrát), takže děda zburcuje sousedy, aby jej dostal do nemocnice. U doktora je ale naznačeno, že Tonda kašel jen předstíral, aby si z dědy vystřelil. Jisté to není, protože z toho není nic vyvozeno a nikdo se už o tom ve filmu znovu nezmíní.
© CinemArt
Pozitiva tím pádem tvoří převážně herecké výkony většiny dospělých protagonistů (zejména Krobot, Mauréry a také Michal Isteník jako podruhé ženatý sklář), náladotvorná kamera Diviše Marka, hudba Jakuba Kudláče, dobová stylizace a některé izolované scény, které mají své osobité kouzlo. Film funguje nejlépe jako pestrá nostalgická paleta mikro-příběhů, jako dětské vzpomínky na jedno léto převedené do filmové podoby. Schází mu ale pevnější a poutavější dějové sevření a očištění od řady nadbytečných prvků, které by jej učinily významně kratším a celkově dynamičtějším.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]