Vrána

Recenze: Komiksová Vrána zahazuje do koše všechny silné stránky své předlohy

Vydáno: 30.08.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Impawards

Podle komiksu Vrána, jenž vypráví o žalu za ztracenou lásku a o spravedlivé odplatě, byl natočen stejnojmenný film už v roce 1994. Nová adaptace se dopouští řady změn a ve všech případech jde bohužel o změny k horšímu.

VránaRecenzoval/a Jan Varga dne 30.08.2024 12:30. Podle komiksu Vrána, jenž vypráví o žalu za ztracenou lásku a o spravedlivé odplatě, byl natočen stejnojmenný film už v roce 1994. Nová adaptace se dopouští řady změn a ve všech případech jde bohužel o změny k horšímu. Hodnocení: 1.5

Vrána

The Crow
Fantazie / Akční / Krimi
USA, 2024 , 111 min.

Režie: Rupert Sanders
Scénář: James O'Barr, Zach Baylin, William Josef Schneider
Kamera: Steve Annis
Hudba: Volker Bertelmann
Herci: Bill Skarsgård, FKA Twigs, Danny Huston, Josette Simon, Laura Birn, Sami Bouajila, Karel Dobrý, Jordan Bolger, Sebastian Orozco, David Bowles, Trigga, Samba Goldin, Isabella Wei, Jordan Haj, Dukagjin Podrimaj

Česká premiéra: 29.08.2024

Distributor: Vertical Ent.

Vrána hodnocení na Kinobox.cz: 30.87 %
„Vrána“ je původně undergroundový temný komiks z konce 80. let pojednávající o obyčejném muži jménem Eric, jenž je zabit i se svou snoubenkou Shelly členy zločineckého gangu. Eric však přesně rok po své smrti vstane z hrobu a stane se nezničitelným vykonavatelem pomsty, jenž postupně zlikviduje všechny členy onoho gangu, a nakonec i jeho vůdce. Autor komiksu James O'Barr jej nakreslil, aby se snáz vyrovnal se smrtí své skutečné snoubenky, která tehdy zemřela při střetu s opilým řidičem.

FKA Twigs, Bill Skarsgård ve filmu Vrána / The Crow
© Vertical Entertainment
Jeho dílo bylo poprvé zfilmováno v roce 1994, kdy film Vrána režíroval Alex Proyas (který později natočil Smrtihlava nebo Já, robot). Jeho dodnes kultovní počin se proslavil zejména díky dvěma aspektům – prvním byla jeho specifická, ponuře gotická atmosféra, a druhým byla tragická smrt protagonisty hlavní role, herce Brandona Lee, během natáčení. Na filmu se později svezlo několik pokračování, které definovala strmě klesající tendence kvality a neschopnost navázat na úspěch a pověst prvního snímku.

Myšlenka natočit zcela novou adaptaci původního komiksu se zrodila již v roce 2008, takže projekt nové a modernější Vrány se postupně rodil víc jak patnáct let. Během tohoto období si jej přehazovala řada režisérů jako horký brambor a s hbitou kadencí se střídaly i nápady, kdo by měl ztvárnit hlavní roli. Scénář ve finále skončil u filmaře Ruperta Sanderse, jenž natočil film Sněhurka a lovec a později i americkou verzi Ghost in the Shell, což byla také adaptace komiksu se starším a kultovním filmovým zpracováním v zádech. Jeho filmy se z hlediska příběhu příliš pozitivním ohlasům nikdy netěšily, ale když nic jiného, tak byly alespoň stylové, zábavné a audiovizuálně působivé.

Bill Skarsgård ve filmu Vrána / The Crow
© Vertical Entertainment
Film Vrána však v Sandersově pojetí není ani zábavný, ani stylový, a dokonce ani vizuálně zajímavý. Výjimkou je jediná akční sekvence ke konci filmu, která přichází po hodině a půl předchozího marasmu skoro jako útěšné zadostiučinění a tvoří jedinou nadprůměrnou pasáž v celém filmu (ale zas není kdovíjak skvělá, aby stálo za to film vidět jen kvůli ní). Příběh, jeho postavy i postup vyprávění se dočkal řady změn a ve všech případech jde kvůli jalovým dialogům, nevýrazné režii a celkově rutinní realizaci o změny k horšímu. Jediné, co nová adaptace přidává a co by se dalo brát jako pozitivum, jsou brutálnější a explicitnější gore efekty, díky nimž si alespoň přijdou na své ti, kteří v příběhu o pomstě nutně potřebují vidět krvavá jatka.

Eric (Bill Skarsgård) a Shelly (britská zpěvačka Tahliah Debrett Barnett známá jako FKA Twigs) ve filmu nejsou snoubenci a k jejich skonu dojde sotva pár týdnů poté, co se seznámí. Nejsou to nevinní bezúhonní lidé, do jejichž životů zničehonic vstoupí násilí – naopak jsou oba s určitými formami násilí od dětství pevně spjati. Za jejich smrtí nestojí žádná skupina pouličních kriminálníků, nýbrž jakýsi bohatý podnikatel (Danny Huston), jenž je spolu se svými pohůnky z nějakého důvodu Shelly na stopě, a který disponuje nadpřirozeným hlasem, jímž umí lidi zhypnotizovat k dělání zlých činů (a nevysvětlí se, jak k němu přišel). Zpět mezi živé se Eric vrátí prakticky okamžitě, nikoli až po roční pauze. Láska a vztek navíc není to hlavní, co jej vede k pomstě – scénář mu totiž ukládá ještě jednu motivaci navrch. Když svou pomstu dokoná a jeho láska nepovadne, tak přivede Shelly zpět k životu (což nedává smysl ani na papíře a ani ve filmu samotném).

© Collider
Paradoxní je, že předchozí Vrána ani její komiksová předloha nepotřebovaly romanci obou hrdinů příliš zveličovat. Eric zkrátka miloval svou partnerku a byla to láska, kvůli které jeho duši stálo za to vrátit se na svět. Pár informací o Shelly jsme se dozvěděli skrze drobné vzpomínkové flashbacky. Tvůrci nové Vrány ale měli patrně potřebu nám podrobně ukázat, jak ona láska mezi Ericem a Shelly vlastně vznikla, a úporně nás o její síle zdlouhavě přesvědčují – bohužel marně, jelikož na plátně vidíme jen dvojici netečně se tvářících herců, mezi nimiž to zas tolik nejiskří, a kteří podávají nepříliš věrohodné výkony a vedou spolu ploché a povrchní řeči typu „Co se ti na mně nejvíc líbilo, když jsi mě poprvé viděl?“ nebo „Kdybych teď skočila z mostu, skočil bys za mnou?“ a podobně.

Romancí ústředního páru každopádně snímek zcela zbytečně pálí úvodních zhruba 40 minut. Pokud bylo záměrem docílit toho, aby divákům obě postavy přirostly k srdci a jejich vzájemná oddanost je dojímala, tak se tato snaha poněkud minula účinkem. Nejde totiž o kdovíjak sympatickou dvojici – oba jsou potetovaní flákači a delikventi, kteří se potkají v nápravném ústavu, odkud spolu uprchnou (aniž by se jejich zmizením následně kdokoli zabýval) a pak žijí ve vypůjčeném bytě z peněz, které v něm najdou, přičemž za celou dobu neudělají prakticky nic produktivního a jen si spolu užívají drogy, diskotéky a válení u jezera.

© Vertical Entertainment
Jakmile se do děje vloží akční rvačky a přestřelky, tak se úroveň snímku trochu zlepší, ale ne o moc – choreografie soubojů je skoro ve všech případech málo nápaditá a jednotlivým scénám schází osobitější styl či hravější ztvárnění. Zmíněná závěrečná sekvence, která se odehrává v předsálí divadla a je prokládána souběžně probíhajícím operním představením, mezi nimi jednoznačně vyniká jako jediný světlý bod, jenž se dokonce zmohl i na několik vynalézavých způsobů zabití. Snímek může prostřednictvím Billa Skarsgårda evokovat jiný letošní film o krvavé pomstě, taktéž podprůměrnou řezničinu Boy Kills World (které ale invence na rozdíl od Vrány upřít nešla), nebo může skrze generickou vizuální stránku a šablonovité záporáky připomínat i všelijaké nepodařené superhrdinské filmy o anti-hrdinech (např. Morbiuse). Bonus pro české diváky spočívá v přítomnosti několika známých pražských lokací a minimálně dvou slavných českých herců, kteří se dokonce dočkají legračně brutálních skonů.

Nová Vrána se tak až překvapivě vzdálila podstatě své komiksové předlohy, jejíž na pohled přímočarý příběh o spravedlivé odplatě není schopna odvyprávět čistě a bez ustavičného nešikovného škobrtání. Její scenáristickou i dramaturgickou rozklíženost ilustruje třeba i přítomnost vedlejší postavy jakési mladičké chráněnky hlavního padoucha, talentované pianistky, která je představena divákům coby potenciálně důležitá osoba, jejíž role v příběhu bude časem nejspíš klíčová. Poté se objeví ještě v několika scénách, je mimo jiné svědkyní úmrtí jiné vedlejší postavy, a vy celou dobu čekáte, co se s ní nakonec stane. A ono se nestane nic, protože tato dívka z děje najednou zmizí, zapomene se na ni a její existence a smysl v příběhu se již nijak nevysvětlí ani neospravedlní. Že by se Vrána dokázala vyrovnat klasice Alexe Proyase z 90. let, to asi čekal jen málokdo. Ale že to bude až takový průšvih, to je překvapení vskutku nemilé.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer filmu Vrána

3/10
0,0

TV tipy: 13. 9. 2024 - 19. 9. 2024
TV tipy: Mizerové prochází hedvábnou stezku, účastní se svatby a brání návratu Casanovy Největším tahákem aktuálního televizního týdne, v němž se zdá, že podzim udeřil v plné síle a definitivně převzal vládu, je premiéra třetího dílu akční série Mizerové. Na programu je ovšem také drama Vyšší moc Rubena... čtěte zde
Vydáno: 13.09.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
3
Kinopremiéry: 37. týden
Kinopremiéry: Influencerky rozsvítily petrolejové lampy a podstoupily hypnózu Tento týden by měli zbystřit hlavně filmoví fajnšmekři, protože v kinech startují dvě žánrovky, které by náročnější publikum mohly uspokojit. První je zámořský remake severského thrilleru, druhou pak novinka Yorgose Lanthimose. čtěte zde
Vydáno: 11.09.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
1
Top 20 ČR: 36. týden
Top 20 ČR: Beetlejuice na Vlny nestačil Jedinou premiérou, která mohla ohrozit český snímek Vlny, byl komediálně laděný Beetlejuice Beetlejuice. Nakonec ale na úspěšný divácký hit Jiřího Mádla nestačil. čtěte zde
Vydáno: 10.09.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
2
Box office: 36. víkend
Box office: Beetlejuice Beetlejuice se raduje Beetlejuice Beetlejuice je hit. Z trůnu sesadil Deadpoola s Wolverinem a při začátku září jde o opožděný letní blockbuster s tomu odpovídajícími tržbami. čtěte zde
Vydáno: 09.09.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
2
TV tipy: 6. 9. 2024 - 12. 9. 2024
TV tipy: Posedlý Gauguin prožívá své peklo I když se prázdniny opět ocitly v propadlišti dějin, televizní nabídka filmů to nijak neakceptuje a pokračuje spíš v líném stylu spoléhajícím na osvědčené reprízy. Pouhé pětici tipů tak dominuje méně známý počin Rubena... čtěte zde
Vydáno: 06.09.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
2