Stroj času: Městečko Twin Peaks

Vydáno: 30.09.2023 15:30 - Václav Limberk | foto: Pinterest

Ve speciálním článku věnovaném původnímu seriálu Městečko Twin Peaks z let 1990-91 si seřadíme šest částí režírovaných Davidem Lynchem od brilantní po tu nejbrilantnější.

Městečko Twin PeaksRecenzoval/a Václav Limberk dne 30.09.2023 15:30. Ve speciálním článku věnovaném původnímu seriálu Městečko Twin Peaks z let 1990-91 si seřadíme šest částí režírovaných Davidem Lynchem od brilantní po tu nejbrilantnější. Hodnocení: 5
(Obsahuje spoilery)

Sheryl Lee, Michael J. Anderson ve filmu Beyond Life and Death /
© IMDb
Je to překvapivé, ale z třiceti dílů původního seriálu Městečko Twin Peaks jich jeho duchovní otec David Lynch režíroval pouze šest. Jeho spolupracovník Mark Frost, primárně scenárista a spisovatel, pak režíroval pouze jednu epizodu. Zbylých 23 epizod natočili mimo jiné například Duwayne DunhamTina RathborneTim HunterLeslie Linka Glatter nebo Caleb Deschanel. Lynch samotný režíroval pilot první série o celovečerní délce zhruba hodiny a půl a třetí epizodu o zhruba poloviční délce. Dále pak pilot druhé série opět o celovečerní délce hodiny a půl, následující díl desátý znovu o poloviční délce, díl patnáctý a konečně díl poslední, třicátý. 

6. May the Giant Be with You (Obr nechť tě provází) - 9. díl

Hank Worden ve filmu May the Giant Be with You /
© IMDb
Je to druhý pilotní díl s celovečerní délkou zhruba hodiny a půl, který zahajuje druhou sérii po zhruba čtyřměsíční pauze po osmé epizodě, kterou končila v květnu 1990 první série. Dějově navazuje přesně tam, kde předchozí díl skončil. Cooper leží postřelený na podlaze svého pokoje číslo 315 v hotelu Great Northern. Leží tam poté, co byl postřelen neznámou osobou. Až později se dozvíme, že to byla Josie (Joan Chen). Do pokoje vstoupí starý číšník (Hank Worden), který nese Cooperovi mléko. Není to nikdo jiný než obr (Carel Struycken), který se mu snaží pomoci v pátrání a jako důkaz mu poskytne tři indicie a sebere mu prsten, který mu vrátí, až mu Cooper začne věřit. Zatímco se Cooper léčí v nemocnici, kde kromě něj skončí i Shelley (Mädchen Amick), poté co ji její manžel Leo (Eric Da Re) spoutal v pile, kterou zapálil na příkaz místního hlavouna Benjamina Hornea (Richard Beymer). Na poslední chvíli ji zachránila Catherine Martellová (Piper Laurie), která se posléze stala nezvěstnou (než se v dalších dílech ukázalo, že se po několik epizod skrývala v přestrojení jako japonský obchodník). V nemocnici je také doktor Jacoby (Russ Tamblyn), který se stal obětí maskovaného útočníka. Vyšetřování a hledání vraha Laury Palmer (Sheryl Lee) dále pokračuje. Mezitím Audrey Horneová (Sherilyn Fenn) je stále na své tajné misi v luxusním podniku Jendooký Jack, kde zjistí, že jeho majitelem je její otec. Lelandovi Palmerovi (Ray Wise) přes noc zbělají vlasy a má stále chuť zpívat a tančit.
Obr 

Mädchen Amick, Dana Ashbrook ve filmu May the Giant Be with You /
© IMDb
U Palmerů na návštěvě je Lauřina sestřenice Maddy (Sheryl Lee s tmavou parukou). Major Briggs (Don S. Davis) má filozofickou rozpravu se svým synem Bobbym (Dana Ashbrook), která ho dojme k slzám. Během rodinné večeře, kde jsou Leland, jeho manželka Sarah (Grace Zabriskie), Maddy, Donna (Lara Flynn Boyle), Harriet (Jessica Wallenfels) a Gersten Haywardovi (Alicia Witt) a doktor Hayward (Warren Frost), Leland nejdříve zpívá píseň "Get Happy" a posléze zkolabuje. Cooper má druhé vidění obra a Ronette Pulaski (Phoebe Augustine) se na chvíli probere z kómatu a vidí Boba (Frank Silva).

Sen Ronette Pulaskiové

Devátý díl je spolu s prvním jediným, v němž je vidět Donnina sestra Harriet, která se ze záhadných důvodů v žádném jiném díle už neobjevuje. Poprvé zde také vidíme třetí Haywordovic sestru Gersten, kterou už v žádném dalším díle neuvidíme. (Gersten se pak krátce objeví až v Městečko Twin Peaks - The Return jako přítelkyně Stevena (Caleb Landry Jones).) Celá tato druhá pilotní epizoda se nese převážně v lehčím duchu a je plná typického lynchovského absurdního humoru, jehož nositelem je kromě Coopera i nemotorný šerifův zástupce Andy (Harry Goaz). Typická je pro něj i přítomnost několika netwinpeaksovských písní zpívaných Lelandem. 
Leland zpívá

5. Lonely Souls (Osamělé duše) - 15. díl

Fotografie z filmu Lonely Souls /
© IMDb
Je to díl, v němž je poprvé definitivně odhalena identita Boba, který v už v dětství posedl Lelanda Palmera, který pod Bobovým vedením léta sexuálně zneužíval a nakonec zavraždil svou dceru Lauru Palmer. V tomto díle Bob (Leland) zavraždí Lauřinu sestřenici Maddy a její vraždou patnáctý díl vrcholí. Bohužel v momentě, kdy je už vrahova identita nám divákům známa, ztrácí celý seriál ono tajemství a napětí a nejistotu, v níž nás do té doby úspěšně držel. Speciální agent FBI Dale Cooper a šerif Twin Peaks Harry Truman (Michael Ontkean) prozatím dále neúspěšně pátrají po vrahovi a mylně podezřívají Bena Hornea, který před Lauřinou vraždou s ní chvíli udržoval intimní styk v místním luxusním bordelu Jednooký Jack, který Horne vlastní. Právě v tomto díle Cooper s Trumanem Hornea zatknou. Kromě vraždy Maddy, která je vlastně reprízou vraždy Laury, jejíž zabití v seriálu Lynch nikdy neukázal (to si nechal až na filmový prequel Twin Peaks: Ohni se mnou pojď), nabízí patnáctá epizoda také objevení mrtvého těla Lauřina tajného přítele Harolda (Lenny Von Dohlen), jemuž před svou smrtí svěřila svůj tajný deník. Po vraždě Maddy se Cooperovi opět zjeví obr, který má rovněž i podobu starého číšníka z devátého dílu.   
Posedlý Leland

4. Coma (Kóma) - 10. díl

Sheryl Lee, Lara Flynn Boyle, James Marshall ve filmu Coma /
© IMDb
Jde o druhý díl druhé série, který začíná Cooperovou rozpravou s agentem FBI Albertem Rosenfieldem (Miguel Ferrer), který přijel do Twin Peaks svého kolegu varovat před uprchlým bývalým agentem a Cooperovým mentorem Windomem Earlem (Kenneth Welsh). Tomu pak bude patřit závěrečných zhruba pět šest epizod seriálu a zde je pouze zmíněn a naznačen jeho pozdější příchod. Jednou z nejlepších scén tohoto dílu je návštěva Donny Haywardové u staré paní Tremondové (Frances Bay) žijící se svým vnukem (Austin Jack Lynch). Tato zdánlivě nenápadná scéna má jinak pro svět Twin Peaks velký význam, který dále rozšíří filmový prequel a konečně i Městečko Twin Peaks - The Return. Prozatím jde jen o malý náznak toho, co teprve přijde. Právě paní Tremondová upozorní Donnu na svého souseda Harolda Smithe, který Lauru znal. Lauřina kamarádka Ronette Pulaski (Phoebe Augustine), která na rozdíl od Laury přežila útok Boba, se probudí z kómatu. V tomto díle také poprvé zazní jedna z kultovních TP hlášek o tom, že "Sovy nejsou tím, čím se zdají být" a také tu motorkář James Hurley (James Marshall) zpívá zamilovaný song "Just You", u něhož mu publikum dělají Donna a Maddy a zatímco Donna tajně žárlí na Maddy, která se podobá Lauře, s níž měl James milostný poměr, Maddy má vidinu Boba, která ji k smrti vyděsí.
Just You and I

3. Zen, or the Skill to Catch a Killer (Zen, aneb umění chytit vraha) - 3. díl

Kyle MacLachlan, Michael Ontkean, Miguel Ferrer ve filmu Zen, or the Skill to Catch a Killer /
© IMDb
Třetí epizoda začíná napjatou stísněnou atmosférou rodinné večeře Horneových, kde jsou přítomni hlava rodiny - Ben, jeho žena Sylvie (Jan D'Arcy), jejich dcera Audrey (Sherilyn Fenn) a její mentálně zaostalý bratr Johnny (Robert Bauer). Vše v Městečku Twin Peaks se nejdříve jeví na první pohled jako idylické, ale je tomu právě naopak. Vztahy všech postav ve filmu mají do idyličnosti hodně daleko a nejinak je tomu i Horneů doma. Nenadálý příjezd Benova bratra Jerryho (David Patrick Kelly) uvítá především Ben, pro něhož je to vhodná příležitost jak opustit nehostinný rodinný kruh a vydat se za mnohem zábavnějšími neřestmi svého podniku Jednooký Jack. Lauřin bývalý přítel Bobby Brigs (Dana Ashbrook) a jeho nejlepší kámoš Mike (Gary Hershberger) mají v lese tajnou schůzku s řidičem kamionu Leem Johnsonem (Eric Da Re), který se svým kumpánem Jacquesem Renaultem (Walter Olkewicz) pašuje přes hranice kokain. Leo je zároveň manželem krásné servírky Shelley (Mädchen Amick), která má poměr s Bobbym. Dale Cooper na druhý den shromáždí osazenstvo stanice, kde je kromě Harryho také Andy (Harry Goaz), recepční Lucy (Kimmy Robertson) a Hawk (Michael Horse), kteří Cooperovi asistují při jeho intuitivní metodě, která má určit, který z podezřelých s iniciály začínajícími písmenem J bude tím "pravým" podezřelým.
Tibet
Kyle MacLachlan, Sheryl Lee, Michael J. Anderson ve filmu Zen, or the Skill to Catch a Killer /
© IMDb
Do Twin Peaks poprvé přijíždí i Cooperův kolega Albert, který se kvůli svému pragmatickému přístupu dostane ihned do křížku s doktorem Haywardem (Warren Frost) a šerifem Harrym. Bývalý Lauřin přítel James se stále více sbližuje s Lauřinou nejlepší kamarádkou Donnou. Díl pak vrcholí Cooperovým snem z červeného pokoje, v němž se poprvé objeví tančící trpaslík (Michael J. Anderson). Je v něm také dívka, která vypadá jako Laura ("Ruce se mi někdy ohýbají doazdu") a jednoruký muž, který říká, že se jmenuje Mike a jako vraha identifikuje Boba, který slibuje, že zabije znovu. "A ve vzduchu je vždycky krásná hudba." Pak se Cooper probudí a volá Harrymu, že zná vraha Laury Palmer, ale řekne mu to až druhý den ráno. Na rozdíl od pochmurné a vážné atmosféry pilotu se třetí epizoda nese v rozverném až žertovném duchu. Cooper je místy vyloženě komická figura a svérázný absurdní humor je tím, co TP odlišuje od "normálního" krimi seriálu. Specifickou atmosféru seriálu, který se nepodobá ničemu předtím ani potom, pak dokresluje hudba Angela Badalamentiho, bez níž by byl Lynchův svět nemyslitelný. Zvláštní prostor zde dostane Audrey a její tanec v bistru RR, který Audrey komentuje slovy, která přesně vystihují pocity všech diváků, když řekne: "Není ta hudba božská?". Ano, je a Lynch jí dává stejnou důležitost jako čemukoliv jinému: kostýmům, zvuku, hercům a obrazům. Audřin tanec se objeví znovu i v Returnu. Lynch a Badalamenti byla nedělitelná dvojice a jejich spolupráce zde dosáhla absolutní nadčasovosti. 
Dream Scene

2. Pilot - 1. díl

Michael Ontkean, Warren Frost ve filmu Pilot /
© IMDb
Televizní revoluce odstartovala 8. dubna 1990, kdy měl na televizní stanici ABC premiéru pilotní, celovečerní díl seriálu Městečko Twin Peaks. Lynch s Frostem už na něm začali spolupracovat v roce 1988 a jejich plánem bylo zkřížit policejní vyšetřování s prinicipem soap opery (telenovely). Výsledkem byl revoluční počin, který navždy změnil to, jak se začaly chápat a pojímat televizní sériály a minisérie, které od té doby prošly výraznou proměnou. Lynch byl do té doby známý pouze jako filmař, který měl za sebou několik celovečerních filmů experimentálního ladění (Mazací hlavaModrý samet) a jeden velkonákladový propadák (Duna). Celé tajemství jeho debutového televizního projektu, na němž s ním spolupracoval Mark Frost, který už měl nějaké zkušenosti s televizí (seriál Poldové z Hill Street), spočívalo v tom, že k němu přistoupil jako by točil klasický film. Tím, že ho točil jako celovečerní film se vším, co k tomu patří, povýšil standardy televizní práce, pro níž je typická levnost a rychlost. Pilot Twin Peaks působí přesně opačně a vyniká typicky filmovými prostředky a kvalitami: obsahuje kvalitní herecké výkony, kvalitní výpravu, kostýmy, kameru, typicky filmový střih a neopakovatelné hudební motivy.
Cooper přijíždí

Kyle MacLachlan ve filmu Pilot /
© IMDb
Pilot Twin Peaks by klidně obstál i jako samostatný Lynchův film, premiéru měl ostatně na festivalu v Telluride na podzim 1989. Děj pilotu nemá cenu rekapitulovat, neboť ho každý zná. V zásadě jde pouze o to, že zde byla zabita místní studentka střední školy a její vraždu přijíždí vyšetřit agent FBI. Seznamujeme se tu s prostředím i s hlavními postavami. Jsou zde typicky lynchovské absurdity točící se kolem upadlých jeleních hlav, koblih, černé kávy, třešňových koláčů a čokoládových zajíčků. Jsou to detaily, které seriálu vtiskují život stejně jako Cooperův smysl pro povinnost a zároveň jeho komičnost. Cooper není typický vyšetřovatel, jaký by byl k vidění kdekoliv jinde. Jde o typicky lynchovskou postavu, která pronáší věci, "které říkám i já" (Lynch). Pro případ, že by pilot nebyl dále rozvinut do podoby seriálu, natočil Lynch pro mezinárodní verzi ještě alternativní konec, který obsahuje snové pasáže z rudého pokoje a také odhaluje vraha. Tato verze se vysílala v některých evropských zemích a některé záběry z ní pak Lynch použil ve třetím díle, ve snové sekvenci. 
Vidina Sarah Palmer

1. Beyond Life and Death  (Za hranice života a smrti) - 30. díl

Wendy Robie, Gary Hershberger ve filmu Beyond Life and Death /
© IMDb
Od doby, kdy Lynch režíroval poslední epizodu (tu s číslem 15), uplynul nějaký čas a seriál se začal ubírat směrem, se kterým nebyl moc spokojený. Lynch původně ani nechtěl odhalit identitu vraha Laury Palmer, nicméně "k tomu byl donucen" a tak se seriál začal soustředit na jiné věci, které nebyly Lynchovu srdci tolik blízké. Třicátý, závěrečný díl, který se vysílal 10. června 1991, vzal Lynch opět do svých rukou a nabídl jím dosud svou nejradikálnější vizi. Zatímco některé předchozí díly Městečka Twin Peaks už pomalu ztrácely drajv, poslední zhruba dvě tři epizody ho začaly opět nabírat. Vše vyvrcholilo volbou královny krásy Twin Peaks, kterou se překvapivě stala Normina sestra Annie Blackburn (Heather Graham), která do Twin Peaks teprve nedávno přijela. I za tu krátkou dobu se mezi ní a Cooperem stačil rozvinout silný citový vztah. Bohužel pro ně se šílený Windom Earl rozhodl královnu unést a propašovat ji do Černého vigvamu, místa mezi životem a smrtí. Aby Cooper Annie zachránil, musí též vstoupit na místo, které zná ze svých snů. Místo, kde se znovu potkává s tančícím trpaslíkem, zavražděnou Laurou a mrtvým Lelandem a také s Bobem, který Coopera posedne a z vigvamu se zpátky vrátí místo něj. Celý seriál pak končí legendární scénou, která dává jasně najevo, že ten, kdo se dostal z rudého pokoje ven, je Bob. Pohled na šíleně se smějícího Coopera s rozbitým čelem a slovy: "Jak je Annie?", kterým se třicátý díl uzavírá, musel tehdejšímu publiku způsobit skutečný šok.
Laura řve


Kyle MacLachlan, Heather Graham ve filmu Beyond Life and Death /
© IMDb
Celých 25 let, respektive 26, trvalo, než se diváci dočkali pokračování v podobě třetí série The Return z roku 2017. Těch zhruba 15 až 20 minut, které se odehrávají v Černém vigvamu (rudém pokoji), jsou nicméně tím nejlepším, co celý seriál mohl nabídnout. Lynch natočil asi nejbizarnější dlouhou sekvenci, jakou kdy televizní obrazovka spatřila. Výrazně se také liší tón tohoto dílu od všech předchozích. Lynchův absurdní humor sice zůstal přítomen, ale veškerá rozvernost a optimistický duch zmizely. Kromě tragického osudu Annie a Coopera došlo ještě k několika dramatickým změnám. Nadine (Wendy Robie), která se po pokusu o sebevraždu z osmé části mentálně změnila ve školačku, se "promění zpět", následkem čehož skončí její milostný poměr s Mikem a tím i plány Eda (Everett McGill) a Normy (Peggy Lipton) na společné štěstí. Dalším, kdo neskončí příliiš dobře, je Audrey, jejíž osud byl až do Returnu nejasný. Audrey sice výbuch v bance přežila, ale s následky, které nemohly znamenat nic dobrého. Naopak výbuch zcela jistě nepřežil Pete Martell (Jack Nance). Špatně také dopadly snahy Bena Hornea o nápravu a o sblížení s rodinou Haywardových. V šokujícím rozuzlení vyjde najevo, že Donna je ve skutečnosti Benovou dcerou. V hádce doktor Hayward Bena udeří a ten se udeří hlavou o římsu krbu a upadne na zem a až do Returnu nebylo jasné, zda nebyl tímto úderem a pádem usmrcen. Třicátý díl ukončil sentimentální a nasládlou atmosféru, která zvláště v druhé sérii převládala a nahradil ji něčím daleko temnějším a hrozivějším. Lynch už tu náladou předznamenal podstatně méně divácky přívětivý filmový prequel vracející se k událostem, které předcházely seriálu. 
Finální scéna


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • nevim no... (jiri korecko, 02.10.2023 17:39) Reagovat

    jako nedavno sem po dlouhych letech shledl opet ten celovecerni pilot...a musim rict ze to bylo nad moje sily skoro...to byla takova blbost...ac se mi to driv jako pubertaku libilo...ze bych to oznacil za vyplod studentu famu v prvaku v devadesatkach...sokovat spatnym hranim hercu...divne necitelne pohnutky postav...uchylna kamera jak od ozralyho kameramana od chytilovy...a to cele v kabatku kvalitniho profi filmu...udesny...to bylo naposled co sem na to koukal...!!...TP never more...(;...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY