© CinemArt
Jako předloha posloužil filmu životopis Oppenheimera oceněný v roce 2006 Pulitzerovou cenou, symbolicky nazvaný „American Prometheus“ podle Titána z řecké mytologie, jenž byl potrestán bohem za to, že přinesl lidem oheň. V Nolanově filmovém podání však nejde ani tak o životopisné drama jako spíš o napínavý politický thriller, v němž se střídají perspektivy dvou mužů, z nichž jedním je samotný Oppenheimer (Cillian Murphy) a druhým je obchodník a politik Lewis Strauss (Robert Downey Jr.), jenž se s fyzikem poprvé setká jako předseda americké vládní Komise pro atomovou energii. Film je navíc vyprávěn ve víceru časových liniích, které se mezi sebou proplétají a vzájemně na sebe reagují. Pro přehlednost jsou tak scény natočené ze Straussova pohledu černobílé, zatímco zbytek filmu je barevný. To z Oppenheimera dělá vůbec první film, při jehož natáčení byly použity IMAX kamery s černobílým filmovým pásem.
© CinemArt
Na rozdíl od předchozích Nolanových počinů, povětšinou výrazně efektních spektáklů plných vizuálních atrakcí, v nichž velkolepá akce často tvořila významnou složku, je Oppenheimer spíš komorním filmem postaveném na dialozích. Jeho značná část se odehrává v interiérech školních učeben, laboratoří či kancelářských místností, přičemž největší podíl na jeho ději má politické pletichaření, tajnůstkaření a vzájemné intriky značného množství postav. Od začátku do konce jde o informačně mimořádně nahuštěnou přehlídku chytrých slovních výměn, která téměř nedává prostor k vydechnutí. I ke hbitému přelévání informací mezi postavami totiž Nolan přistupuje s intenzivní filmařskou razancí, jako kdyby stále točil Temného rytíře nebo Počátek. Hrdinové hovoří téměř neustále, dokonce i v posteli během soulože mají potřebu alespoň předčítat nahlas z knihy psané v sanskrtu. Pokaždé ale mluví k věci. Každá věta je v zásadě důležitá, což od diváka vyžaduje zvýšenou soustředěnost.
© CinemArt
Objev rozbití jádra atomu Oppenheimera dovádí k myšlence, že řetězová štěpná reakce by mohla posloužit k výrobě bomby. V důsledku toho je osloven armádním generálem Lesliem (Matt Damon), aby složil tým za účelem vytvoření jaderné zbraně. Kvůli tomu je vybudováno celé městečko uprostřed pouště, kam se vědec se svými spolupracovníky i s celými rodinami na několik let přesouvají. Cílem je vyrobit bombu dřív než nacistické Německo, ihned ji proti němu použít a ukončit tak válku. Německo nicméně do té doby stihne samo kapitulovat, takže je jako nový cíl pro hotovou a připravenou zbraň hromadného ničení vybráno Japonsko, které v tu chvíli se Spojenými státy stále bojuje.
© CinemArt
Ke zmíněnému testu Trinity a k bombardování Japonska dojde ve dvou třetinách filmu, poté se k Oppenheimerovým traumatickým vizím přidává i špatné svědomí z viny nad smrtí desítek tisíců lidí. V závěrečné třetině, koncipované do podoby honu na komunistické čarodějnice a pomstychtivého souboje dvou egoistických a manipulativních mužů, svádí Oppenheimer zároveň i boj o záchranu vlastní duše – a příznačně u toho čte básnickou sbírku Pustá země od T.S. Eliota, která právě s tímto motivem výrazně pracuje.
© CinemArt
Přesto je lepší vyrazit na snímek se sníženým očekáváním, nedoufat předem v Nolanův nejlepší film, v mega-událost roku nebo v monumentální drtivý zážitek, který vás emocionálně rozbije jako atom. S trochou nadsázky jde o dialogový dramatický thriller natočený v několika kancelářích IMAX kamerami, jehož extrémní dialogová zhuštěnost je místy na překážku, byť se o přehlednost mezi postavami a prolínajícími se dějovými rovinami vhodně stará barevné ladění i nápomocný střih. Snímek lze ocenit spíš pro jeho chytrou výstavbu, inteligentní scénář a mistrnou filmařinu než pro emoční dopad jeho příběhu, poselství a hereckých výkonů. Na poli filmů o významných osobnostech světových dějin je však Oppenheimer i tak velkofilmem epického měřítka, jenž se v tomto směru řadí k naprosté špičce. [Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]