Scenárista a režisér Damien Chazelle se konečně dočkal a do kin dostal svůj vysněný projekt v podobě monumentální fresky Babylon. Ten v zámoří ovšem finančně propadl a kritickou obec rozdělil. Jak to s ním tedy nakonec je?
Mladý režisér
Damien Chazelle se do diváckého povědomí dostal fenomenálním psychologickým dramatem
Whiplash a následně si odnesl režijního Oscara za neméně výborný muzikál
La La Land. Díky tomu si posléze mohl natočit skvělé, byť nedivácké, hodně pomalé a náročnější drama
První člověk, které v pokladnách kin zase tolik neuspělo. Přesto dostal důvěru a mohl zrealizovat svůj vysněný projekt
Babylon, kterým skládá poctu dřevním dobám kinematografie a pracoval na něm s přestávkami čtrnáct let.
© Los Angeles Times
Ten se odehrává ve dvacátých letech minulého století a jeho hlavními hrdiny jsou začínající herečka Nellie LaRoy, která se zcela náhodou díky indispozici zkušené kolegyně stane přes noc obrovskou hvězdou, a herec Jack Conrad, který už je obrovskou hvězdou dávno a dělá vše pro to, aby svůj status ještě nějakou dobu udržel. Tyto dva pak spojuje mexický imigrant Manny Torres, naprostý filmový nadšenec, který ve filmových studiích pracuje jako "holka pro všechno" a plní i ta nejbizarnější přání producentů. V rámci své práce se stará právě o servis Conradovi a je přímo u toho, když kariéra LaRoy nabere strmý vzestup. Všem ale udělá čáru přes rozpočet, když se ve filmu začne mluvit.
Babylon vstupuje do tuzemských kin s předzvěstí obrovského zámořského propadáku, který dost možná slibně rozjetou kariéru
Chazelleho přibrzdí, protože od průšvihu ho nezachrání ani potenciální oscarový úspěch. Rozhodně je to škoda, protože mu nelze upřít dvě věci, které jsou na něm vidět nejvíc - štědrý rozpočet a autorova láska k filmařině. Jenomže jeho vysněný projekt se mu zároveň rozpadl pod rukama, což je asi tím největším důvodem diváckého neúspěchu.
© Netflix Life
Jde totiž o film mnoha dokonale zrežírovaných a fantastických scén (hned úvodní sekvence na party, scéna na snobském večírku, celá pasáž setkání s gangsterem), které když si pustíte samostatně, jsou naprosto opojné, dokonalé a vypadají jako vynikající dlouhý videoklip. Problém ale je, že jako celek absolutně nefungují a nedrží pohromadě. K dobru se ale tvůrci musí přidat opojná a fenomenální dekadentní atmosféra, která je báječná a v kombinaci s výtečnou hudbou
Justina Hurwitze, opulentní výpravou a celkovou barevností je strhující a je moc dobře, že autor se v ní ničeho nebojí a ukazuje i krátké explicitní erotické scény, které do kontextu nálady přesně zapadají.
Moc výhrad nelze mít ani k tempu, které je po většinu času poměrně svižné a momentů, které by vysloveně nudily, je tu hodně málo. Naprosto v pořádku je i obsazení, jehož hlavními tvářemi jsou výborný
Brad Pitt a neméně výborná
Margot Robbie, která naplno využívá svůj specifický sexappeal (a ano, na vteřinu ukáže bradavku). Velkým objevem je ovšem zcela přirozený
Diego Calva, který s oběma drží krok a rozhodně za nimi nikterak nezaostává. Na plakátu se objevuje i
Tobey Maguire (mimochodem jeden z producentů), který se ale dostane na řadu až před koncem a má tu spíše větší cameo, nicméně svou roli gangstera si vysloveně užívá, ačkoli úděsně a asi zcela záměrně přehrává.
© Variety
Samotný příběh ale v mnoha chvílích zoufale drhne, některé epizody jsou vysloveně zbytečné a objevuje se v nich řada motivů, z nichž absolutně nic nevyplývá (zářným příkladem budiž scéna s půjčováním kamery) a plno scén je dost rozpačitých. Nejzásadnějším zádrhelem je ale monstrózní a těžko obhajitelná stopáž, která o skoro patnáct minut přesahuje tři hodiny a místy je dost těžké vše usledovat a udržet plnou pozornost.
Výsledku tak jako by chyběla dramaturgie, protože chvílemi se opravdu zdá, že
Chazelle zařadil do konečné verze úplně všechno, co ho napadlo, aniž by to mělo pro diváky nějaké větší opodstatnění. Opravdu to zamrzí, protože osudy důležitých postav jsou relativně zajímavé a jejich tragičnost by byla o dost působivější, kdyby divákovy smysly nebyly neustále odváděny někam jinam a autor neřešil tolik témat. Ve výsledku tak je
Babylon poměrně rozpačitý počin a velký producentský risk, který dle tržeb bohužel nevyšel, ačkoliv měl velký potenciál, v němž se ale jeho tvůrce sám ztratil a své nadšení pro tematiku nedokázal úplně krotit.
Oficiální český trailer filmu Babylon / Babylon