Black Panther: Wakanda nechť žije

Recenze: Film Black Panther: Wakanda nechť žije reaguje na úmrtí hlavního hrdiny

Vydáno: 14.11.2022 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Flicks

Království Wakanda je ve filmu ohrožováno světovými mocnostmi i novým podmořským národem. Snímek rozšiřuje mytologii superhrdinského světa Marvelu, představuje nové postavy a připravuje živnou půdu pro další díly.

Black Panther: Wakanda nechť žijeRecenzoval/a Jan Varga dne 14.11.2022 12:30. Království Wakanda je ve filmu ohrožováno světovými mocnostmi i novým podmořským národem. Snímek rozšiřuje mytologii superhrdinského světa Marvelu, představuje nové postavy a připravuje živnou půdu pro další díly. Hodnocení: 3.5
Fotografie z filmu Black Panther: Wakanda nechť žije / Black Panther: Wakanda Forever
© Marvel
Pokračování filmu Black Panther z roku 2018 se ve svém úvodu nese v duchu truchlení. V roce 2020 totiž zemřel herec Chadwick Boseman, představitel hlavní role válečníka TChally alias superhrdiny Black Panthera, jenž byl nadlidským ochráncem dlouhá léta skrytého afrického království Wakandy a jeho lidu. Tato postava zemřela spolu s ním, s čímž se musí v novém filmu vyrovnat nejen královna a TChallova matka Ramonda (Angela Bassett) spolu s jeho sestrou, princeznou Shuri (Letitia Wright), ale i znenadání zranitelná Wakanda jako taková.

Ta se totiž od doby, co dala světu vědět o své existenci, technologické vyspělosti a nerostném bohatství stala potenciálním terčem pro hladové mocnosti, toužící po přístupu k jejím vzácným surovinám a efektivním zbraním. Snaha velmocí opatřit si tyto zdroje odjinud zároveň ohrozí jiný doposud neznámý (tentokrát podmořský) národ, jenž se stane následně hrozbou pro Wakandu i pro zbytek světa.

© Falcon
Po vzoru svého předchůdce vyniká i film Black Panther: Wakanda nechť žije osobitými tematickými a vizuálními motivy reflektujícími domorodé kořeny a kulturní tradice, které vycházejí z historie afrického umění, oblékání a folkloru. K nim se nyní ovšem přidávají i obdobné motivy a ornamenty převzaté z kultury mayských kmenů žijících v oblastech Střední Ameriky.

Přesně tam má totiž svou historii výše zmíněný podmořský národ, což dokládá zejména vzhled oblečení a doplňků jeho válečníků. Velí mu král Namor (Tenoch Huerta), vladař obdařený nadpřirozenými schopnostmi a dlouhověkostí, zpodobněný jako létající polobůh s křidélky u kotníků, z něhož se vyklube charismatický záporák, pro nějž je prioritou ochrana vlastního lidu. Pojítkem mezi oběma kulturami je mimo jiné i historická zkušenost s útlakem kolonizátorů, kterou snímek do příběhu nezapomněl zakomponovat.

Tenoch Huerta ve filmu Black Panther: Wakanda nechť žije / Black Panther: Wakanda Forever
© Marvel
Nicméně navzdory podobnostem mezi Wakandou a podmořským mayským národem, který za ní se svými bojovými možnostmi nijak nezaostává, je těžištěm příběhu konflikt mezi nimi. Ten se projevuje nejen v akčních sekvencích, ať už jde o předvedení ničivé síly ve scéně invaze nebo o finální bitevní střet dvou stejně schopných armád, které tvoří dvojici akčních vrcholů celého filmu, ale i v ideologicky rozporných hovorech mezi vedoucími představiteli obou soupeřících stran. Na rozdíl od mnoha jiných superhrdinských filmů si však zde kladní hrdinové nekladou za cíl nevyhnutelnou likvidaci protivníka, nýbrž snahu o uzavření příměří a vzájemné spolupráce.

Zároveň ale trochu zamrzí banalita toho, na čem je onen konflikt vystaven – hraje se totiž především o osud jedné okrajové postavy, kvůli jejímuž přežití Wakanda neváhá podstoupit značné hmotné škody i ztráty na civilním obyvatelstvu, aby se pak v závěru vše vyřešilo způsobem, který by všem těm třaskavým potyčkám zabránil, kdyby k němu došlo hned na počátku.

Danai Jekesai Gurira ve filmu Black Panther: Wakanda nechť žije / Black Panther: Wakanda Forever
© Marvel
Smyslem celého příběhu snímku Black Panther: Wakanda nechť žije v kontextu marvelovského univerza je tudíž v první řadě představit nové postavy, s nimiž se patrně budeme shledávat v nadcházejících filmech zasazených do téhož světa, a rozšířit přitom celou superhrdinskou mytologii o další prvky. Kromě nově příchozích (v čele s Namorem a mladou, až zázračně talentovanou vynálezkyní Riri v podání Dominique Thorne) ale film pracuje i se stávajícími postavami, z nichž některým dává větší prostor než minule a některé přivádí nazpět dokonce trochu nadbytečně.

Kupříkladu vedlejší postava agenta CIA (Martin Freeman) se sice otírá o možnost obohatit film o žánr politického thrilleru, ve výsledku jde ale spíš jen o málo využitou slepou uličku, což tím pádem činí jeho účast veskrze postradatelnou. Stejně tak by se snímek obešel i bez dalších vedlejších postav, na něž se zdá být kladen důraz víceméně pro nic za nic, jelikož do příběhu filmu přispějí jen minimálně, pokud vůbec.

© Falcon
Celý příběh filmu tak slouží zejména jako katalyzátor pro několikanásobnou expozici, východisko pro jiné navazující příběhy, jichž se dočkáme v budoucnu. Nejde však říct, že by tento příběh neobstál i sám o sobě – dramaticky je vystavěn sice jednoduše, leč komplexně napsané postavy a jejich netriviální dialogy i silně prožívané emoce mu dodávají hloubku a vážnost. Režisér Ryan Coogler, který natočil předchozího Black Panthera a boxerské drama Creed, pojímá film seriózně až do té míry, že i zdařilá akce v něm navzdory povrchní efektnosti vyznívá tragicky a posmutněle, jelikož v zásadě zobrazuje zbytečné válečné násilí, jemuž se dalo vyhnout.

Tím spíš se pak ale do filmu už nehodí sporadické humorné vsuvky, které se hlásí o slovo hlavně v jeho první polovině. Co se naopak Cooglerovi daří, je práce s motivem truchlení nad ztrátou bližních, stejně jako elegantní začlenění dvou ztišených pietních okamžiků, které dohromady skládají dojemnou a nijak přehnaně vtíravou minutu ticha za Chadwicka Bosemana.

© Marvel
V řadě ohledů film Black Panther: Wakanda nechť žije čerpá ze svého předchůdce, v mnohém jej však i překonává. Jeho technické stránce nelze nic vytknout, stejně tak ani hercům a především herečkám, a navzdory přehnaně štědré stopáži (161 minut) snímek zvládá upoutat a konzistentně bavit od začátku do konce. Nepředstavuje sice v žádném ohledu nic revolučního a do značné míry slouží jen jako pojítko starého s novým a jako živná půda pro nadcházející další pokračování, zároveň je ale solidně zpracovaným žánrovým příspěvkem, který se řadí k tomu lepšímu, co přinesla čtvrtá (veskrze dost slabá) fáze Marvelu. Ta byla ostatně celá převážně překlenovací a uvozovací, jelikož seznamovala diváky s novými možnostmi, postavami a světy, takže symbolicky dává smysl, že ji zakončuje právě tento film.

Český trailer k filmu Black Panther: Wakanda nechť žije

7/10
0,0

Fabelmanovi 8/10
Recenze: Rodinné drama Fabelmanovi je nejosobnějším filmem Stevena Spielberga Ve snímku Fabelmanovi, natočeném lehkou rukou a s poctivou dávkou hravosti, jemnosti, upřímnosti a citu, se Steven Spielberg ohlíží za svým dětstvím a dospíváním a za zážitky, které jej formovaly jako filmaře. čtěte zde
Vydáno: 30.11.2022 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 48. týden
Kinopremiéry: Když srdce dubu promluvilo, přišla láska Poslední měsíc roku začíná v kinech sedmičkou premiér, z nichž největší divácký potenciál má tuzemská pohádka Největší dar. Její konkurenci pak tvoří počiny méně nápadné a určené specifickému publiku. čtěte zde
Vydáno: 30.11.2022 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 47. týden
Top 20 ČR: Vánoční příběh v kinech zaujal Domácí novinka Vánoční příběh v kinech zaujala. Na premiéru nové české komedie se v posledním listopadovém víkendu vydalo přes čtyřicet tisíc diváků. čtěte zde
Vydáno: 29.11.2022 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 47. víkend
Box office: Den díkuvzdání ve znamení Black Panthera Americký svátek Den díkuvzdání byl ve znamení marvelovky Black Panther: Wakanda nechť žije, která bez problému odrazila nápor novinek, z nichž nejhůře dopadla disneyovka Divnosvět. čtěte zde
Vydáno: 28.11.2022 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 10: čeští režiséři po roce 1989
Téma: Top 10: čeští režiséři po roce 1989 V tomto článku si představíme desítku domácích režisérů, kteří představují tvář současného českého filmu a jejich tvorba spadá do období po roce 1989 do současnosti. čtěte zde
Vydáno: 26.11.2022 14:30 v sekci Články | Publicistika
3