Ačkoli i v tomto týdnu mají drtivou většinu v našem televizním výběru snímky zapomenuté a hodně málo známé, dostane se i na jednu poměrně zajímavou premiéru. Tou je v kinech nedávno uvedené drsné akční krimi Rozhněvaný muž.
Tiché místo na venkově (
Un tranquillo posto di campagna) (pátek 7. 10., ČT art, 22.50 - 00.35)
© CG Entertainment
Italsko-francouzské drama z druhé poloviny šedesátých let je žánrově dost nevyhraněné a divácky náročnější, což může být i důvod toho, proč u nás není tolik známé. Režisér a spoluscenárista
Elio Petri v něm spoléhá především na hodně hutnou a klaustrofobní atmosféru odlehlé chaty a příběh, v němž není jasné, co je skutečnost a co děsivé vize hlavního hrdiny. Výrazně si pomáhá i vizuální stránkou, která je hypnotická a velmi dobře simuluje šílenství, do něhož se postavy pomalu propadají. Po celou dobu tak osciluje mezi psychologickým dramatem a hororem, aniž by něco z toho převládalo, což snímku dodává zvláštní kouzlo a i díky tomu pak působí zneklidňujícím dojmem. K tomu přispívá i tradičně fantastická hudba
Ennia Morriconeho. Titulní role si zahráli výteční
Franco Nero a
Vanessa Redgrave, jejichž kooperace je fenomenální. Jen škoda zbytečně pomalého tempa a překombinovaného a lacině artového vyvrcholení, které nedává moc smysl. Zapomenutá záležitost na konec pracovního týdne.
Zajímavost: Tvůrce do hlavní role usiloval o
Jacka Nicholsona, nebyl ale úspěšný.
Oficiální trailer filmu Tiché místo na venkově / Un tranquillo posto di campagna
Quo Vadis (
Quo Vadis) (sobota 8. 10., ČT2, 20.00 - 22.20)
© CSFD
Před jedenadvaceti lety vzniklo ambiciózní polské drama, které bylo svého času nejdražším filmovým projektem v historii našich sousedů. Svou kariéru s ním uzavřel režisér a scenárista
Jerzy Kawalerowicz, který v něm pochopitelně adaptoval naprostou literární klasiku z pera
Henryka Sienkiewicze. A výsledek je poněkud rozpačitý, protože extrémně vysoký rozpočet na něm moc vidět není a výprava i kulisy paradoxně působí dost lacině a spíše divadelně. Moc nepomáhá ani velké množství dialogů, z nichž některé jsou zbytečné a extrémně zdlouhavé. Také stopáž mohla být výrazně kratší, a to i při vědomí, že v tuzemsku byla uvedena zkrácená verze. Na lehký nadprůměr tak snímek vytáhnou síla samotné literární předlohy a atraktivní příběh, solidní kostýmy, příjemná dobová atmosféra a slušný soundtrack. Titulní role si zahráli obstojní
Pawel Delag a
Magdalena Mielcarz, kteří ale mnohdy nemají co hrát, mnohem výraznější pak je třeba
Boguslaw Linda. Tip, který vyžaduje značnou diváckou toleranci.
Zajímavost: Premiéry ve Vatikánu se kromě důležitých členů štábu zúčastnil i papež Jan Pavel II.
Ukázka hudby z filmu Quo Vadis / Quo Vadis
Starci na chmelu (sobota 8. 10., ČT art, 20.15 - 21.45)
© Facebook tvůrce
Legendární československý muzikál z první poloviny šedesátých let je výbornou generační výpovědí, která ale mladším divákům asi moc neřekne. Režisér a spoluscenárista
Ladislav Rychman v něm moc neřešil příběh, který je velmi prostinký a z dnešního pohledu je nejzajímavější tím, že skrývá mnoho jinotajů a svým způsobem odvážných metafor, které ale v současnosti opět působí nevinně a možná trochu naivně. Opíral se tak především o výrazně barevnou stylizaci, chytlavé a postupem let zlidovělé songy, nápadité choreografie jednotlivých hudebních čísel a velmi obstojnou výpravu. Potěší i svižné tempo a velmi střídmá stopáž, v níž je vskutku čas jen na to nejpodstatnější. Hlavní role ztvárnili
Vladimír Pucholt a
Ivana Pavlová, mezi nimiž probíhá výborná chemie, dále se pak objeví třeba
Irena Kačírková,
Josef Kemr nebo
Libuše Havelková. Naprostá klasika, která je ale pevně ukotvená ve své době.
Zajímavost: Finanční rozpočet i natáčecí plán byly překročeny takovým způsobem, že vedení Barrandova přestalo proplácet prémie.
Trailer restaurované verze filmu Starci na chmelu
Táta nebo máma (
Papa ou maman) (sobota 8. 10., Televize Seznam, 22.30 - 00.15 / středa 12. 10., 12.05 - 13.50)
© IMDb
Sedm let stará francouzská komedie je v našich končinách absolutně neznámá a oficiální cestou nesehnatelná. Debutující režisér
Martin Bourboulon v ní mnohé překvapí na žánr poměrně propracovaným příběhem a dost nekorektním humorem, který je místy extrémně černý a nebere si moc servítky, čímž může někoho odradit. Vše oživuje dynamickou kamerou, která by ale někdy potřebovala zklidnit a působí až moc chaoticky. Stopáž je ale naštěstí dost střídmá a není v ní prostor na zásadní dějovou vatu a tempo je dost svižné. Ústřední role si zahráli
Laurent Lafitte a
Marina Fois, jejichž vzájemné špičkování patří k naprostým vrcholům celého snímku. Další neznámý tip, který se dá velice snadno přehlédnout.
Zajímavost: Snímek se později dočkal německého, italského i španělského remaku.
Originální trailer filmu Táta nebo máma / Papa ou maman
Tichá revoluce (
Das schweigende Klassenzimmer) (neděle 9. 10., Nova Cinema, 17.40 - 20.00 / pondělí 10. 10., 11.00 - 13.20 / čtvrtek 13. 10., 09.10 - 11.25)
© Crew United
Čtyři roky staré německé drama není v tuzemsku, na rozdíl od mnoha pochybných tamních komedií, moc známé, což je obrovská škoda. Režisér a scenárista
Lars Kraume v něm totiž natočil hodně silný počin, který se sice špatně propaguje a zdánlivě nemá nač lákat, jeho dopad je ale zdrcující. Od počátku vytváří paranoidní a stísněnou atmosféru totalitního režimu, jehož praktiky až chirurgicky přesně popisuje. Je tak jasné, že nikam nespěchá a v pomalejším tempu výborně pracuje s psychologií jednotlivých postav, které jsou v teenagerském věku a mají tedy právo na nějakou nevyhraněnost, čímž je vše efektnější. Za zmínku pak stojí i nenápadná, ale výtečná vizuální stránka, v níž sedí každý detail a každý záběr v ní má své místo. K určitým autentickým dojmům přispívá i obsazení neznámými tvářemi, v nichž lehce hrají prim
Leonard Scheicher a
Tom Gramenz. Vrcholem pak budiž fantastická pointa, která rezonuje hodně dlouho a donutí k zamyšlení. Neznámý a nepříliš nápadný tip.
Zajímavost: Příběh vychází ze skutečné události.
Originální trailer filmu Tichá revoluce / Das schweigende Klassenzimmer
Neskutečný život Bustera Keatona (
The Buster Keaton Story) (neděle 9. 10., ČT art, 21.35 - 23.05 / úterý 10. 10., 23.35 - 01.05)
© IMDb
Životopisné drama z druhé poloviny padesátých let upadlo v zapomnění a dnes ho zná jen málokdo. Ono se není co divit, protože režisér a spoluscenárista
Sidney Sheldon se v něm životem
slavného komika spíše inspiroval a poměrně dost zásadních etap z jeho života vynechal, což je v případě, že jeho jméno je i v názvu celého filmu, poměrně problém. Nejvíce tak snímek funguje hned v úvodu, který má úžasnou atmosféru, lehkost a jakési kouzlo a je nesmírně působivý a láká k dalšímu sledování. Nejsilnější pak je při inscenaci jednotlivých komických scének a gagů, které jsou vtipné i v této podobě. Postupem nepříliš dlouhé stopáže ale vše dost upadá a proměňuje se v klasický a předvídatelný biopic plný klišé, který se nevyhýbá nudě a není ničím výrazný. Právě v těchto chvílích vše stojí a padá na titulním
Donaldu O'Connorovi, který svůj předobraz neimituje ani nenapodobuje, ale svým způsobem mu vzdává poctu, což může někomu přijít zvláštní. V dalších úlohách se pak objeví třeba
Ann Blyth,
Rhonda Fleming nebo
Jackie Coogan. Netradiční biografie.
Zajímavost: Za peníze získané z prodeje práv na zfilmování svého života si
Keaton koupil nemovitost v jižní Kalifornii, kde žil až do smrti.
Ukázka z filmu Neskutečný život Bustera Keatona / The Buster Keaton Story
Zahradnictví: Nápadník (úterý 11. 10., ČT1, 20.10 - 21.59)
© Facebook tvůrce
Závěrečný díl tuzemské trilogie je hodnocen poměrně solidně, což ale nemění nic na tom, že celkový pocit z ní je trochu rozpačitý. Oproti dvěma předchozím má nicméně výhodu, že ho režírující
Jan Hřebejk pojal více komediálně, čili divácky vděčněji a svou zkušeností a zručností ho svým způsobem dokázal prodat. Příběh je totiž opět značně epizodický a přes všechnu snahu vesměs povrchní, což ale tentokrát až tolik nevadí, protože dobová atmosféra, krásná kamera, svižné tempo i některé velmi dobře zrealizované humorné scény to do značné míry zastíní. Jak už to tak u tvůrce bývá, herecké obsazení je výtečné a jednoznačně v něm vyniká
Martin Finger, nijak se ale neztratí ani
Anna Fialová, ty pak doplňují třeba
Aňa Geislerová,
Klára Melíšková,
Gabriela Míčová,
David Novotný nebo
Karel Dobrý. Dá se tak říci, že jestli některý z dílů ságy má onu "pelíškovskou" náladu, je to právě tento. Tip, o němž se více dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Snímek je věnován spisovateli
Petru Šabachovi.
Oficiální trailer filmu Zahradnictví: Nápadník
Rozhněvaný muž (
Wrath of Man) (úterý 11. 10., Prima Max, 22.10 - 00.25 / čtvrtek 13. 10., 01.15 - 03.45)
© Vertical Entertainment
Překvapivě už rok a tři měsíce po premiéře v kinech se do televizí dostává akční krimi, které je v dnešní době trochu zjevením. Režisér a spoluscenárista
Guy Ritchie v něm na sebe trochu netradičně rezignoval na zběsilý střih a černý humor, místo kterých se soustředil na hutnou a temnou atmosféru. K té pak přidává i drsnou a téměř realistickou akci, která je svou seriózností mnohdy až nepříjemná a nešetří se v ní krví a brutalitou. Vesměs jednoduchý příběh ozvláštňuje nelineárním vyprávěním, což je snad jediná vada, protože ten pak vypadá zbytečně překombinovaně a divák si tak nemůže vychutnat onu syrovost, neboť si musí skládat jednotlivé střípky. V hlavní roli exceluje potřebně kamenný a drsný
Jason Statham, vedle něhož stojí za zmínku už jen solidní
Scott Eastwood. Jen škoda, že výtečnou a nekompromisní akční scénu hned z úvodu už tvůrce nedokáže překonat, byť i závěrečná přestřelka je výborná. Tip týdne, který jako by vypadl ze sedmdesátých let.
Zajímavost: Jedná se o teprve druhý film režiséra, který se odehrává v USA.
Oficiální český trailer filmu Rozhněvaný muž / Wrath of Man
Dvě já (
Deux moi) (čtvrtek 13. 10., Nova Cinema, 15.50 - 18.05)
© CSFD
Pod alternativním českým názvem
Samotáři v Paříži se do programu dostalo v tuzemsku jen minimálně známé francouzské drama, které připomíná ty lepší zámořské indie snímky. Režisér a spoluscenárista
Cédric Klapisch v něm tedy nijak nepřekvapí příběhem, který pojal více psychologicky než komicky, což vůbec nevadilo, protože rozvíjející se vztah mezi titulními hrdiny je zpracován hodně citlivě a humor v něm nechybí, i když nehraje úplně prim. Hodně příjemná je i celková atmosféra, která je vesměs pohodová a je z ní znát decentní nadhled. Snímek by pochopitelně nefungoval bez dobře vybraných herců, těmi klíčovými byli v tomto případě
François Civil a
Ana Girardot, mezi nimiž probíhá potřebná chemie. Kdyby občas tempo o něco zrychlilo a stopáž byla o pár minutek kratší, byly by dojmy ještě o chloupek lepší. Další nenápadný tip.
Zajímavost: Světovou premiéru měl snímek 21. srpna 2019.
Oficiální trailer filmu Dvě já / Deux moi
Charing Cross Road č. 84 (
84 Charing Cross Road) (čtvrtek 13. 10., ČT art, 20.15 - 21.50)
© Cinema Clock
Romantické drama z druhé poloviny osmdesátých let je znovu v tuzemsku absolutně neznámé, což je i tentokrát velká škoda. Důvodem je ale rozhodně to, že režírující
David Hugh Jones ho celé pojal jako film v dopisech, což zní možná nudně, opak je ovšem pravdou. Divadelní původ je na něm znát především v celkové komornosti a velkém množství dialogů, které jsou ale velmi dobře napsané. Naprosto výjimečná je ovšem těžce uchopitelná atmosféra pomíjivosti života a s ní související zajímavé, avšak obtížně přenositelné poselství silného příběhu. Klíčové bylo obsazení, v němž zcela excelují
Anthony Hopkins a
Anne Bancroft, kteří se skvěle doplňují, vedle nich pak stojí za zmínku i začínající
Judi Dench, která má ale jen minimum prostoru. Ve druhé polovině pak snímek trochu zvolní a ani bourání čtvrté stěny, které se objevuje vesměs nahodile, už nemá takový účinek, to ale dojmy kazí jen málo. Zapomenutý klenot.
Zajímavost: Snímek vychází z knižní předlohy
Helene Hanff, kterou posléze do divadelní podoby převedl
James Roose-Evans.
Originální trailer filmu Charing Cross Road č. 84 / 84 Charing Cross Road