Na konci dubna nejspíš přitáhnou diváky k televizním obrazovkám dvě velké premiéry. První z nich je oscarové válečné drama 1917, druhou pak chytrá žánrová hříčka Na nože. Ani zbytek nabídky ale rozhodně není k zahození.
Všechny velké a malé bytosti (
All Creatures Great and Small) (sobota 23. 4., ČT2, 14.15 - 15.45)
© IMDb
Na televizní životopisné drama z poloviny sedmdesátých let se zcela zapomnělo a připomíná se jen velmi minimálně. Režírující
Claude Whatham v něm adaptoval literární předlohu
Jamesa Herriota a beze zbytku se mu povedlo zachytit její neopakovatelnou a velmi příjemnou atmosféru typicky anglického městečka, o něco horší pak to je se specifickým humorem, který přenesl jen zčásti a jeho jemnost a sofistikovanost se trochu vytratila. Možnosti malé obrazovky ale využil na maximum, neboť důraz logicky kladl na dialogy, které mají spád a jsou poměrně dobře vypointované. Znalci předlohy asi nebudou úplně spokojeni s celkovým příběhem, který není tak strhující jako na stránkách knihy a tříští se v jednotlivých epizodách, nicméně dává smysl a jednotlivé příběhy jsou relativně zajímavé. V těch slabších momentech drží snímek nad vodou obsazení, v němž je nejznámější tváří spolehlivý
Anthony Hopkins, dále se pak objeví třeba
Simon Ward,
Lisa Harrow,
Brenda Bruce,
Freddie Jones,
John Nettleton nebo
T. P. McKenna. Zbytečně nevýrazný tip na sobotní odpoledne.
Zajímavost: Autor předlohy se ve skutečnosti jmenoval James Alfred Wright, pseudonym si vzal podle jména fotbalového brankáře Birminghamu.
Ukázka z filmu Všechny velké a malé bytosti / All Creatures Great and Small
Pokus o vraždu (sobota 23. 4., ČT1, 14.25 - 16.10 / neděle 24. 4., 06.25 - 08.10)
© Terryhoponozky
Ačkoli název československého normalizačního snímku z první poloviny sedmdesátých let evokuje kriminálku a je tak i částečně prezentován, ve skutečnosti jde o poctivé psychologické drama. Režírující
Jiří Sequens v něm vycházel z knižní předlohy
Zdeňka Bláhy s velmi jednoduchou premisou a soustředil se především na hutnou atmosféru, která se postupně mění v ryze paranoidní a je bezvýchodnější a bezvýchodnější. Komorní prostředí funguje výborně, velmi dobře napsané dialogy jen prohlubují zoufalost hlavní postavy a tvůrce také výborně pracuje s napětím, které šponuje až k závěrečné pointě, která možná není tak úderná, jak by se dalo očekávat, výtky k ní ale mít nelze. Vše ještě dotváří tradičně výborná hudba
Zdeňka Lišky, z níž se vyjímá trochu otravná ústřední píseň. Ve chvílích, kdy je vše zbytečně pomalé a postrádá větší zajímavost, se projevuje fantastické obsazení, jemuž dominuje fenomenální
Karel Höger, vedle kterého se objeví ještě
Slávka Budínová,
Jana Brejchová,
Martin Růžek,
Zdeněk Řehoř nebo
Josef Abrhám. Jen škoda, že tu chybí silný protihráč ústředního hrdiny, protože policista v podání
Jaromíra Hanzlíka je nevýrazný a naprosto necharismatický. Další zapomenutý tip.
Zajímavost: Za
Brejchovou ve filmu zpívá Hana Buštíková.
Televizní spot filmu Pokus o vraždu
1917 (
1917) (sobota 23. 4., Nova Cinema, 20.00 - 22.25 / pondělí 25. 4., 23.40 - 01.55)
© Vertical Entertainment
Tři roky staré válečné drama je tak trochu antižánrové, protože vizuálně je naprosto opojné a nádherné. Na Oscara nominovaný režisér a spoluscenárista
Sam Mendes v něm spolehl na zdánlivě bezstřihovou metodu a vše točí jako by na jeden záběr, paradoxně se mu ale nedaří vytvořit dojem časové kontinuity, což ale ve výsledku nevadí. Oscarem oceněná kamera
Rogera Deakinse je malebná a tvoří vskutku monumentální obrazy, stejně tak bere dech i opulentní a na Oscara nominovaná výprava a dokonalé načasování všech jednotlivých scén. Formální stránka pak zcela zastíní banální příběh, který se rozpadá ve sled epizod, v nichž je bohužel až mnoho náhod a zcela postrádají napětí. V titulních rolích si zahráli velmi dobří
George MacKay a
Dean-Charles Chapman, v těch menších se doslova mihnou
Colin Firth,
Benedict Cumberbatch nebo
Mark Strong. Dojem trochu kazí zbytečně epická hudba, která ke komorní atmosféře moc nesedí, snímek zároveň postrádá emoce a po celou dobu si drží zvláštní odstup. Jeden z tipů týdne, o němž se více píše v naší
recenzi.
Zajímavost: Film je částečně inspirován příběhem, který režisérovi vyprávěl jeho dědeček.
Oficiální český trailer filmu 1917 / 1917
Dokonalý student (
Luce) (sobota 23. 4., Nova Cinema, 22.25 - 00.35 / pondělí 25. 4., 01.10 - 04.45)
© Moviemeter
Tři roky staré drama je v tuzemsku absolutně neznámé a v televizním programu lze velmi snadno přehlédnout. A svým způsobem je to škoda, protože režisér a scenárista
Julius Onah v něm vychází z původní divadelní hry
J.C. Leeho, což znamená, že prim v něm hrají dialogy a silný příběh. Ten se sice v úvodu jeví jako typicky americký o rasismu, postupem času ale přebírá vládu téma manipulace a snímek se ubírá trochu jiným směrem. A je to jedině dobře, protože atmosféra sice je potřebně hutná, dialogy jsou velmi dobře napsané a mají svou sílu, tvůrce ale nikdy nedokáže diváka strhnout a stoprocentně zaujmout. Pomáhá si ale vynikajícím soundtrackem a skvělým obsazením, v němž se sešli
Naomi Watts,
Tim Roth nebo
Octavia Spencer, titulní roli pak ztvárnil výborný
Kelvin Harrison Jr. Výsledku pak výrazně pomáhá nedořečený a záměrně otevřený konec, který ponechává prostor pro různé interpretace. Nenápadný a trochu nedotažený, přesto opomíjený tip.
Zajímavost: V kostýmech nejsou zcela záměrně používány červená barva ani žádné teplé odstíny.
Oficiální trailer filmu Dokonalý student / Luce
Příšerky z vesmíru (
Luis and His Friends from Outer Space) (neděle 24. 4., ČT :D, 09.20 - 10.45)
© Facebook tvůrce
Před čtyřmi lety se německo-lucembursko-dánský animák mihl i v tuzemských kinech, velkou stopu v nich ale nezanechal. A je to logické, protože není tak výrazný a vesměs těží jen z popularity žánru. Režijní a scenáristické duo
Christoph Lauenstein a
Wolfgang Lauenstein, kterému s režií pomohl ještě
Sean McCormack, v něm toho moc neřešilo a dobře vědělo, že kvůli nižšímu rozpočtu neohromí vizuální stránkou, která rozhodně není špatná a je na solidní úrovni, technické nedostatky a počítačový původ jsou na animaci ale přece jen znát. I z toho důvodu se spolehlo na příběh, který rozhodně není nijak objevný ani originální, je ale plný dostatečně bláznivých postav a nenáročného a leckdy i infantilního humoru, že minimálně ti nejmenší se u něj nudit nebudou. Svižné tempo a střídmá stopáž už jsou samozřejmostí, nechybí ani potřebné morální poselství, které je naštěstí podáno vkusně. Dospělí tu toho sice moc nenajdou, na ty se ale stejně necílí. Tip na příjemné nedělní probouzení.
Zajímavost: Premiéra snímku proběhla na festivalu v Lucemburku.
Český trailer filmu Příšerky z vesmíru / Luis and His Friends from Outer Space
Byl jednou jeden lotr (
There Was a Crooked Man...) (neděle 24. 4., ČT2, 20.00 - 22.05)
© IMDb
Western z raných sedmdesátých let je v tuzemsku známý jen minimálně a oficiální cestou nejde sehnat. Dáno to bude jednoznačně tím, že se z klasické podoby žánru vymyká, na což také lehce doplácí. Režírující
Joseph L. Mankiewicz v něm po celou dobu osciluje mezi westernem, dramatem a satirickou komedií, aniž by ale vše fungovalo jako celek. Atmosféra je tedy velmi dobrá a ona komediální a trochu podvratně společensko-satirická linie funguje vesměs na výbornou, jen je v pár momentech znát, že by zasloužila trošku přitlačit na pilu a mohla být ještě nekompromisnější. Jako vězeňské drama ale ztrácí na zajímavosti a je zoufale nevýrazné a rozvleklé, spád naopak nabírá při akci, které tedy není tolik, je ovšem obstojná a má potřebný spád. Potěší i řada skvěle napsaných postav a charakterů, které brilantně vystihují několik lidských vlastností. Hlavní role si zahráli
Kirk Douglas a
Henry Fonda, těm pak zdatně sekundují například
Warren Oates,
Hume Cronyn,
Burgess Meredith nebo
John Randolph. Nebýt trochu přepálené stopáže, mohly být dojmy ještě o něco lepší. Méně známý počin.
Zajímavost: Většina snímku se natáčela v oblasti Joshua Tree National Monument v Kalifornii, kde bylo do tehdejší doby jakékoliv filmování zakázáno.
Originální trailer filmu Byl jednou jeden lotr / There Was a Crooked Man...
Na nože (
Knives Out) (neděle 24. 4., Prima Max, 20.00 - 22.45 / úterý 26. 4., 00.35 - 03.15)
© Facebook tvůrce
Kriminální komedie je brilantní žánrovou hříčkou, jakých se dnes už moc nevidí. Režisér a scenárista
Rian Johnson měl jasnou vizi, kterou od úvodních minut naplnil a komorní prostředí jednoho domu mu stačí k vytvoření potřebné atmosféry a nastolení svižného tempa, které nezpomalí i přesto, že většinu stopáže tvoří dialogy. Největší devízou je nicméně chytře vystavěný příběh, který výborně pracuje s všemožnými klišé a i zdánlivou předvídatelnost naruší nečekaným zvratem, který děj posune na jinou kolej. K tomu se přidává i nádherná kamera, která tvoří zajímavé kompozice, za zmínku pak stojí také výprava, která z výsledku dělá něco, co se odehrává mimo jakýkoli čas a prostor. Vrcholem zůstává hvězdné obsazení, v němž hlavní roli sehrál vynikající
Daniel Craig, vedle kterého vyčnívají především
Ana de Armas a
Chris Evans, tolik prostoru už nemají
Jamie Lee Curtis,
Michael Shannon,
Toni Collette nebo
Christopher Plummer, přesto se neztratí. Škoda jen trochu přetažené minutáže, několika nevysvětlených věcí a trochu očekávaného závěru. Druhý tip týdne, o kterém je možné si více počíst v naší
recenzi.
Zajímavost: Na filmu pracovali hned tři bratranci režiséra (jeden složil hudbu, druhý vytvořil typografický design pro titulní název a třetí namaloval miniportréty herců ze závěrečných titulků).
Oficiální český trailer filmu Na nože / Knives Out
Hvězda (neděle 24. 4., ČT art, 20.15 - 21.45)
© Filmový přehled
Neprávem zapomenuté československé komediální drama z konce šedesátých let reflektuje jednu ztracenou éru a skládá poctu prvorepublikové filmařině a tehdejším hvězdám. Režisér a spoluscenárista
Jiří Hanibal v něm spolehl především na nostalgickou a trochu melancholickou atmosféru doby, která se už nikdy nevrátí, pomalejší tempo a relativně zajímavý příběh, který není jen částečnou obžalobou totalitního režimu, který odstavil jednu celou tvůrčí generaci, ale také obrazem stárnutí a uvadající slávy. Příběh samotný nemá smysl řešit, protože ten je velmi jednoduchý a slouží spíše jako proud různých dialogů, monologů a situací, které všem postavám připomínají uplynulé roky. V titulní roli exceluje
Jiřina Štěpničková, která tu hraje de facto sama sebe, i když se její postava jmenuje jinak, dále se pak objeví třeba
Nelly Gaierová,
Zita Kabátová,
Marie Vášová,
Marie Glázrová a další významní herci a herečky z druhé a třetí dekády, jejichž účast je tím divácky nejlákavějším. Tip, který by zasloužil být výraznější.
Zajímavost: Kabátová se tehdy objevila ve filmu po pětadvaceti letech.
Ukázka z filmu není dostupná.
Je těžké ji svést (
Esio Trot) (pondělí 25. 4., Televize Seznam, 13.10 - 15.15 / čtvrtek 28. 4., 23.10 - 01.15)
© FilmAffinity
Britská televizní komedie také patří mezi ty, které se v tuzemsku nevysílají a oficiální cestou nedají sehnat. Režírující
Dearbhla Walsh se v ní spolehla na absolutní jistotu v podobě knižní předlohy
Roalda Dahla, na jejímž převodu se scenáristicky podílel i
Richard Curtis. Ten asi mnohé překvapí tím, že rezignoval na sofistikovanost a vsadil na přímočarý a nenáročný příběh, který má výrazné pohádkové rysy, je lehce naivní, ale dokáže se udržet na hranici kýče a zbytečné přeslazenosti. Nechybí ani optimistická a veskrze pozitivní atmosféra, jemný humor a dobře napsané dialogy. Ústřední role ztvárnili
Dustin Hoffman a
Judi Dench, mezi nimiž funguje výborná chemie, ty pak doplnili třeba
James Corden,
Pixie Davies nebo
Geoffrey McGivern. Zásadním problémem je ovšem extrémně pomalé tempo, které je navzdory krátké stopáži místy až nesnesitelné. Další z nenápadných tipů.
Zajímavost: Ve filmu bylo použito celkem sedmašedesát želv.
Originální trailer filmu Je těžké ji svést / Esio Trot
Já, Earl a holka na umření (
Me and Earl and the Dying Girl) (pondělí 25. 4., Prima Max, 15.10 - 17.25 / úterý 26. 4., 13.20 - 15.35)
© CSFD
Sedm let staré komediální drama je na první pohled typicky nezávislou žánrovkou, na ten druhý tomu tak ale úplně není. Režírující
Alfonso Gomez-Rejon v něm sice vychází z trochu otřepaného námětu a románu
Jesseho Andrewse, který sám napsal scénář, oživuje ho ale svérázným nadšením pro amatérské filmování, které v příběhu hraje zásadní roli. I díky různým filmařským pokusům hlavních hrdinů tu nechybí svébytný humor, vtipné scény a originální momenty, které potřebně zlehčují vážnější podtón tematiky nevyléčitelné nemoci. Tvůrce má naštěstí tolik soudnosti, že se divákům nijak nepodbízí a lacině nedojímá, což si udrží i v samotném závěru. Příjemné je taktéž obsazení, jemuž vévodí
Thomas Mann,
RJ Cyler a
Olivia Cooke, ze známějších tváří se objeví kupříkladu
Jon Bernthal,
Molly Shannon nebo
Nick Offerman, cameo si vystřihl
Hugh Jackman. Divácky vstřícný a nesentimentální tip.
Zajímavost: Cooke si kvůli roli skutečně oholila hlavu.
Oficiální trailer filmu Já, Earl a holka na umření / Me and Earl and the Dying Girl