© Warner Bros.
Slavný sci-fi román amerického spisovatele Franka Herberta „Duna“ byl poprvé převeden na stříbrné plátno v roce 1984 pod taktovkou
Davida Lynche, nyní se o její nejnovější adaptaci, rozdělenou na dva díly, postaral kanadský režisér
Denis Villeneuve (
Příchozí,
Blade Runner 2049). První část pojal jako rozsáhlou expozici, která divákovi představí jednotlivé postavy i zákonitosti propracovaného světa řízeného představiteli galaktického impéria, v němž zuří mocenské boje ohledně nadvlády nad pouštní planetou Arrakis. V čele těchto bojů je čestný rod Atreidů – vévoda Leto (
Oscar Isaac), jeho družka Jessica (
Rebecca Ferguson) a jejich syn Paul (
Timothée Chalamet).
Villeneuve se příběhově věrně drží předlohy, snaží se nic zásadního neopomenout a pravidla Herbertova fascinujícího fikčního světa postupně odkrývá a popisuje jak v dialozích, tak v obrazech, přičemž i na celkem komplexní motivy si mnohdy vystačí třeba jen s jediným dobře zvoleným dialogem či perfektně výstižným záběrem. Struktura vyprávění je promyšlená do detailu, požaduje od diváků značnou soustředěnost a zakládá si na šponování fatální osudovosti a smrtelné vážnosti – jakýkoli nadhled nebo humor ve filmu zcela absentuje. V každém záběru je cítit naléhavost a intenzita, s níž Villeneuve striktně naplňuje vlastní a potažmo též Herbertovu uměleckou autorskou vizi, která svou seriózností snímek odlišuje od současných žánrově spřízněných blockbusterů, koncipovaných jako šablonovité nablýskané sebeironické přehlídky atrakcí.
© Warner Bros.
Duna je monumentální z hlediska svého obsahu a rozsahu, epochální výpravy a některých konkrétních výjevů, v jiných ohledech (neokázalé herecké výkony, minimum akce, omezená barevná paleta, střídmá symbolika…) je zas naopak překvapivě komorní a téměř až minimalisticky účelová. Velkou devizou je pochopitelně vizuální stránka filmu, která z něj činí pastvu pro oči, a také jeho technické zpracování, jenž je na špičkové úrovni (čím větší plátno, tím lépe). Dokonalost formální stránky na jedné straně se nicméně nepotkává s emocionálním uspokojením na straně druhé – film totiž emoce svých postav (hlavně v případě až příliš rezervovaně hrajícího Timothéeho Chalameta) často tlumí, a navíc pochopitelně nenabízí žádnou katarzi, protože si ji spolu s vyvrcholením schovává na později.
Svou pověst nadmíru zručného vypravěče Denis Villeneuve potvrdil i tváří v tvář komplikované předloze, jejímuž filmovému zpracování vštěpil unikátní vzezření. Netriviální děj, z nějž sálá příjemná starosvětská literární poctivost a autorská brilance, učinil dostatečně srozumitelným i pro nečtenáře a celkově si počínal asi nejlépe, jak mohl.
Duna je díky němu až překvapivě dynamickým a navzdory délce svižným nadějným příslibem, navnazujícím na své nutné dokončení.
© Magic Box
Blu-Ray:
Film
Duna vyšel na DVD (jednodiskovém a s výrazně omezenými bonusy), na Blu-Ray (též jednodiskovém) a ve verzi UHD (dvoudiskovém s filmem v rozlišení 4K). Menu je sice v angličtině, avšak je poměrně intuitivní a jednotlivé bonusové materiály již podporu českých titulků mají. Celkově se na Blu-Ray nachází více než hodina dokumentárních záznamů, záběrů ze zákulisí a filmů o filmu, přičemž absentují klasické obligátní doprovodné bonusy, jako třeba zkažené či vystřižené scény a upoutávky na film.
Hned z úvodního menu si můžete pustit vybranou trojici videí, další se pak objeví po rozkliknutí kompletní bonusové nabídky. Podstatné je hned to první, nazvané
The Royal Houses, v němž jsou představeny jednotlivé královské rody, které v
Duně figurují. Jejich popisem se kromě režiséra zabývají i herci, kteří zástupce těchto rodů ztvárnili, a jejich vyprávění je prokládáno záběry z natáčení. Následující dvě videa,
The Spice Melange (pojednávající o koření a o jeho vlastnostech a účincích) a
The Sardaukar Battle (rozbor postavy Duncana Idaha a jeho způsobu boje, soubojové choreografie a tréninku jeho hereckého představitele Jasona Momoy) jsou zároveň přítomna i v dalších bonusových sekcích, kde jsou zopakovaná.
© Warner Bros.
V bonusovém menu tvoří první záložku sekce „Filmbooks“, nabízející celkem pět krátkých dokumentů, v nichž jsou postupně popisovány rody Atreidů a Harkonnenů, Fremeni, klan Bene Gesserit a také koření (tato část figurovala už v úvodním menu). Další tři dokumenty, v nichž se mísí záběry z filmu a z natáčení, se nacházejí pod záložkou „Inside Dune“. První z nich,
The Training Room, je věnovaný sálu, v němž se Paul účastní studia boje a soubojových strategií. Druhý, nazvaný
The Spice Harvester, se točí kolem obřích strojů, které na planetě Arrakis těží koření. A třetí,
The Sardaukar Battle, je opět zopakovaný již z úvodního menu.
Několik následujících krátkých (v průměru pětiminutových) dokumentů tvoří v zásadě film o filmu, rozdělený na několik samostatných sekcí. První v pořadí je
Building the Ancient Future, kde je popisován proces, během něhož byl na základě knižní předlohy vytvářen svět filmu, a to zejména z hlediska lokací, dekorací a příprav na samotné natáčení. Na něj navazuje dokument
My Desert, My Dune, v němž je pozornost zaměřena na tvorbu grafických návrhů pro film a také na celkové vizuální pojení snímku. Dalším pokračováním je video
Constructing the Ornithopters, nahlížející na design a tvorbu speciálních helikoptér inspirovaných okřídleným hmyzem (zejména vážkami), a to od prvních grafických návrhů až po jejich výslednou podobu ve filmu.
© Vanity Fair
V podobném duchu, tentokrát však o výtvarné koncepci ikonických písečných červů, vypráví segment
Designing the Sandworm. Pozoruhodný je dokument
Beware the Baron, pojednávající o postavě barona Harkonnena, kterého popisují jak režisér Denis Villeneuve, tak herec
Stellan Skarsgård, jemuž byla tato role svěřena. Součástí videa je i zachycení Skarsgårdovy složité a časově náročné přeměny v obtloustlé monstrum, kvůli níž musel podstupovat aplikaci výrazného make-upu a speciální masky. Ve videu s názvem
Wardrobe from Another World se pro změnu rozebírají kostýmy, jichž vzniklo speciálně pro
Dunu zhruba 200 různých. A poslední dokument
A New Soundscape je věnovaný filmovému zvuku (a také tvorbě Hlasu, speciální hlasové techniky využívané klanem Bene Gesserit) a filmové hudbě
Hanse Zimmera.
Celkově zabírají tyto jednotlivé sekce, tvořící pohromadě film o filmu, bezmála tři čtvrtě hodiny, a v doprovodu dalších výše zmíněných materiálů tvoří vyčerpávající podklady pro nahlédnutí do zákulisí vzniku filmu a do světa jeho komplexní mytologie.
Technické specifikace (Blu-ray):
Zvukové formáty: Dolby Atmos-TrueHD anglicky, Dolby Digital 5.1 česky, anglicky, francouzsky, hindsky, maďarsky, portugalsky, španělsky a Dolby Digital 5.1 polský komentář
Titulky: české, anglické pro neslyšící, bulharské, francouzské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, španělské
Obrazové formáty: 16:9 LB / 2,39:1
V prodeji od 19. 1. 2022
USA, 2021, 155 minut
Český trailer k filmu Duna