Recenze: Proměna vyrazí dech dokonalou animací a roztomilostí, s příběhem se ale drží při zemi

Vydáno: 11.03.2022 12:30 - Lukáš Frank | foto: Impawards

Studio Pixar přichází se svým dalším původním snímkem, ve kterém se stává z podivínské puberťačky obří panda červená. Čeká Proměnu stejný úspěch jako předchozí snímky tohoto studia?

ProměnaRecenzoval/a Lukáš Frank dne 11.03.2022 12:30. Studio Pixar přichází se svým dalším původním snímkem, ve kterém se stává z podivínské puberťačky obří panda červená. Čeká Proměnu stejný úspěch jako předchozí snímky tohoto studia? Hodnocení: 3
Proměna
Turning Red
Komedie / Fantazie / Rodinný / Dobrodružný
Kanada, 2022 , 100 min.

Režie: Domee Shi
Scénář: Domee Shi, Julia Cho, Sarah Streicher, Julia Cho, Domee Shi
Kamera: Mahyar Abousaeedi, Jonathan Pytko
Hudba: Ludwig Göransson
Herci: Rosalie Chiang, Sandra Oh, Ava Morse, Hyein Park, Maitreyi Ramakrishnan, Orion Lee, Wai Ching Ho, Tristan Allerick Chen, Lori Tan Chinn, Mia Tagano, Sherry Cola, Lillian Lim, James Hong, Jordan Fisher, Finneas O'Connell

Česká premiéra: 10.03.2022

Proměna hodnocení na Kinobox.cz: 65.64 %
Pixarovky obvykle bývají zárukou kvality. O tom svědčí i 11 Oscarů, které si filmy toho studia odnesly. V minulosti se čas od času stávalo, že studio pod vládou Disneyho impéria klopýtlo, jako tomu bylo třeba v případě pokračování Aut nebo nudného Hodného dinosaura. To už je ale naštěstí zapomenuto. Loňský Luca sice díky probíhající pandemii kasovním trhákem nebyl, ale zaujal krásným italským prostředím. Zmínit je třeba i takovou Duši, která získala Oscara za nejlepší animovaný film a v naší recenzi nejvyšší bodové hodnocení. Letos se pokusí zabojovat o přízeň nejen diváků animák Proměna, který se už podle trailerů může pyšnit zajímavým námětem a nadprůměrně kvalitním zpracováním. Na to jsme ale už u Pixaru zvyklí. A extrémně roztomilou obrovskou chlupatou červenou pandou k pomazlení!

Fotografie z filmu Proměna / Turning Red
© Falcon
Příběh je zasazen do Toronta roku 2002. Mei Lee je třináct let, takže s ní puberta solidně lomcuje. Oproti jejím vrstevníkům ale ctí své rodiče a hrdě se k tomu hlásí už od úvodních minut. V této nelehké době se u ní objeví jistý červený problém. I když snímek naznačuje, že by mohlo jít o běžný problém dospívajících dívek, jde o něco zcela jiného. Puberťačky se přece samovolně neproměňují v obří červenou pandu pokaždé, když jsou rozrušené. Mei ale ano. Rodinné prokletí už staletí sedá na každou ženu rodiny Lee. Mei, která bojuje s hormony, dospíváním a s příliš starostlivou matkou Ming, nastává těžké období, ve kterém se musí rozhodnout, jak se svým chlupatým problémem naloží.

Frčíme, V hlavě, Duše. Pixarovské filmy, které vytvářely zcela nové světy, v nichž příběhy nesly silné poselství. Už z trailerů na Proměnu je patrné, že snímek touto cestou tak úplně nepůjde. Je to v první řadě film o dospívání a pubertě a tomu odpovídá i celý koncept filmu. Je tak trošku rozpolcený, bláznivý, náladový - přesně jako když s puberťákem cloumají hormony. Nemusíte se ale bát, že by šlo o hloupou taškařici, ve které je jediným zdrojem humoru narážení kohokoliv do zdí, hromadné pitvoření a nesmyslné tlachání. I Proměna má to své vlastní poselství, které tentokrát tkví v rodině, síle hlavní hrdinky, vyrovnání se se sebou samým a pevném přátelském poutu. Vše naservírované decentně a zcela snesitelně a bez patosu.

© Falcon
Režie se ujala držitelka Oscara za nejlepší krátkometrážní film z roku 2018 (Bao) Domee Shi. Možná si vzpomenete na stárnoucí čínskou maminku, jejíž děti už odešly z domova, a tak si uplácala nové dítě, které mělo podobu obživlého knedlíčku. Ač se Proměna odehrává v kanadském Torontu, tak i přesto do ní Domee Shi přinesla něco ze své asijské kultury, což filmu sluší. A nejen z ní. Děj je časován do roku 2002, tedy do roku, kdy samotné režisérce (a také spoluautorce scénáře) bylo třináct let, tedy stejně jako hlavní hrdince Mei.

A tak se můžeme ve filmu opět setkat s hračkou tamagoči nebo celosvětově slavnými boybandy, při jejichž zpěvu fanynky omdlévají. Takové jemné a nenásilné retro je příjemné sledovat a ocení ho zejména ti, kteří si tuhle dobu v tomto věku také zažili. Velice vtipnou složkou je skupina kamarádek kolem Mei, které jsou každá úplně jiná, každá ve své povaze vykreslená do extrému a je zábavné sledovat jejich reakce na různé situace, které jim scénář hází do ruky. Občas jsem si říkal, že by mě zajímaly jednotlivé emoce v hlavách slečen, které byly perfektně zobrazeny v sedm let starém V hlavě.

© Falcon
Proměna je zábavná, vtipná, líbivá, roztomilá, má spád, umí se trefit divákovi do noty a krásně se na ni kouká. Bohužel tyhle aspekty má dnes spousta animáků, které jsou zařazovány mezi ty průměrnější. Proměna není hloupá a není ani průměrná, i když balancuje na její hranici. Pixar nasadil svými předchozími počiny laťku hodně vysoko, a proto jsou očekávání vždy velká. Proto zamrzí občasná nelogičnost v ději (kámošky se vyrovnají s proměnami Mei během několika vteřin) nebo úspora originality v ději. Pixar uměl propojit svět dětí a dospělých a dokázal pobavit obě strany. Tady se to stoprocentně nepovedlo a nadšené bude spíše mladší osazenstvo, ale ani dospělý se nudit nebude. Je to film o dospívání, přiučit se mohou tedy obě strany.

Body nahoru táhne animace, která je zase o level lepší než při posledním filmu. Obzvlášť doporučuji zaměřit se na ni při jedné kulinářské scéně. Realita a animace je v tu chvíli jedno a totéž. Proměna ale určitě stojí za vidění. Pořád převyšuje své animované kolegy o pandí hlavu. Hoďte všechny starosti za hlavu a vyražte do kina! Připravte se ale na to, že děti budou škemrat o to, abyste jim podobnou pandu také pořídili. Je totiž tááááák heboučká :)

Český trailer filmu Proměna