Přelom ledna a února je letos v televizích spíše ve znamení často neprávem opomíjených, méně vysílaných a známých filmů. Premiérou týdne je ovšem svérázné oscarové drama Birdman, které ale divákům nejde moc naproti.
Jackass 3 (
Jackass 3D) (pátek 28. 1., Paramount Network, 22.10 - 00.10)
© Amazon.com
Třetí díl relativně oblíbené komediální série vznikl před dvanácti lety, nic nového se od něj ale očekávat nedá. Jediná změna je snad jen ta, že režírující
Jeff Tremaine trochu upozadil fekální humor a tělesných tekutin a opravdu obhroublých vtipů je tu o něco méně a naopak povedených zpomalovaček o něco více. Jinak se znovu spolehl na naprosto šílené situace, které jdou do totálního absurdna, pohodovou atmosféru, z níž je znát obrovský nadhled, svižné tempo a střídmou stopáž, která ale i tak v závěru působí malinko přetaženě. O příběhu opět nemá smysl jakkoli polemizovat, protože vše je jen sledem různě bizarních scének, jejichž pointa je mnohdy nečekaná a leckdy zároveň střílí úplně mimo. Pozitivem pro fanoušky budiž to, že se sešla celá parta v čele s
Johnnym Knoxvillem. Těžce nekorektní a ujetá zábava na konec pracovního týdne.
Zajímavost: Při scéně s létajícím dildem si
Knoxville vyrazil zub.
Originální trailer filmu Jackass 3 / Jackass 3D
Nejvyšší pocta (
The Last Full Measure) (sobota 29. 1., Nova Cinema, 20.00 - 22.20)
© smsticket
Před dvěma lety se i do našich kin dostalo trochu nenápadné válečné drama, kterému by to o něco více slušelo na videu. Režisér a scenárista
Todd Robinson v něm nepřináší nic nového a rozhodně nikoho nepřekvapí, protože se soustředí na sice atraktivní, ale značně tuctový a předvídatelný příběh vycházející ze skutečné události. Naštěstí se mohl opřít o solidní atmosféru a slušné akční scény, kterých tedy není moc. Největším trumfem nicméně zůstává obsazení, v němž hlavní roli ztvárnil
Sebastian Stan, kterého ale výrazně zastiňují třeba
Christopher Plummer,
William Hurt,
Ed Harris,
Samuel L. Jackson,
Bradley Whitford nebo
Peter Fonda. Škoda, že dialogové scény jsou místy nezáživné a přespříliš dlouhé a také toho, že se tvůrce nevyhýbá nepříjemnému patosu a v závěru se uchyluje k prvoplánovému dojímání. Nevýrazná žánrovka na víkendový večer.
Zajímavost: Bitva o Xa Cam My je považována za jednu z nejkatastrofičtějších ve vietnamské válce.
Český trailer filmu Nejvyšší pocta / The Last Full Measure
Birdman (
Birdman or (the Unexpected Virtue of Ignorance)) (sobota 29. 1., Paramount Network, 20.00 - 22.20 / neděle 30. 1., 22.00 - 00.20)
© Facebook tvůrce
Osm let staré komediální drama je dost svérázné a rozhodně není pro každého. Oscarem oceněný režisér a spoluscenárista
Alejandro González Iñárritu v něm tak trochu ironizuje současnou masovou kulturu a směřování Hollywoodu, navíc má všechno dokonale promyšlené. Zvolil při tom formu zdánlivě jednoho dlouhého záběru, která prohlubuje celkový dojem, naprosto dokonale propojuje divadelní svět s tím filmovým a přechody mezi jednotlivými prostředími jsou zcela přirozené a nápadité. Tomu pomáhá i nádherná a oscarová kamera
Emmanuela Lubezkého, kterému se podařilo zachytit komornost divadelního prostředí, jemuž ale dodal filmový rozměr. Vysloveně potěšující je kousavá satira a ironický humor, jichž tu ale mohlo být o něco víc. V titulní roli exceluje na Oscara nominovaný
Michael Keaton, jenž tu naráží na svou vlastní kariéru, vedle něj se pak objeví taktéž nominovaní
Edward Norton a
Emma Stone, nechybí ale ani
Naomi Watts nebo
Zach Galifianakis. Poměrně originální počin, jemuž je ale potřeba jít trochu naproti, což potvrdí i naše
recenze.
Zajímavost: Za celou stopáž je viditelných jen šestnáct střihů, skutečný počet ale tvůrci nikdy neprozradili.
Oficiální český trailer filmu Birdman / Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
Jubilee (
Jubilee) (sobota 29. 1., ČT art, 22.15 - 23.55)
© The Movie Database
Britské hudební drama z druhé poloviny sedmdesátých let je v tuzemsku takřka neznámé a je dost možné, že si odbude svou televizní premiéru. A ono se není co divit, protože režisér a scenárista
Derek Jarman v něm natočil hodně bizarní, nedivácký a náročný počin, který vyžaduje znalého, nebo alespoň tolerantního diváka. Spoléhal v něm jen a pouze na oslavu punku a snaží se šokovat určitou mírou záměrné ošklivosti, sarkasmu a porušování všech pravidel, zároveň se ale nebojí kritizovat samotný punk a jeho proměnu v komerční subžánr. O celistvém příběhu tedy nemůže být řeč, protože snímek je sestaven z několika epizod, které propojují jen syrová punková hudba a různé bizarní výjevy. V zajímavém obsazení se sešli třeba
Jordan,
Ian Charleson,
Jenny Runacre,
Nell Campbell,
Adam Ant nebo
Toyah Willcox. Extrémně divný tip, který jedny pobaví a potěší, druhé ale naprosto znechutí.
Zajímavost: Módní navrhářka
Vivienne Westwood se proti snímku hlasitě ohradila a tvrdila, že je nudný a zcela dezinterpretuje celkovou punkovou komunitu.
Originální trailer filmu Jubilee / Jubilee
Climax (
Climax) (sobota 29. 1., Paramount Network, 22.20 - 00.25 / pondělí 31. 1., 00.20 - 02.30)
© Facebook tvůrce
Taktéž francouzské drama, které se před čtyřmi lety objevilo i ve zdejších klubových kinech, není pro každého a potřebuje diváka otevřeného všemu a nejlépe i toho, který má zkušenost s jeho tvůrcem. Tím je režisér a scenárista
Gaspar Noé, který mnohé naznačí už úvodní taneční scénou, která má výtečnou choreografii, je perfektně zvládnutá, zároveň ale dost hypnotická a působivá, až je to nepříjemné. To se ostatně dá říct o celém filmu, který testuje diváckou výdrž, exhibuje fantastickou kamerou, zvláštním epileptickým střihem, specifickým hudebním doprovodem a záměrně rezignuje na děj, který neexistuje. Vizuálně vše ladí do roztodivných barev a velmi snadno tak navozuje pocit drogové extáze a nekonečného tripu, který nedává smysl. V obsazení, které v tomto případě není až tak důležité, je jedinou povědomější tváří
Sofia Boutella. O tipu pro všechny, kterým nevadí experimentální a tak trochu do sebe zahleděné filmy, se více dozvíte z naší
recenze.
Zajímavost: Film se natáčel pouhých pět dní a dostříhán byl den před premiérou.
Český trailer filmu Climax / Climax
Flám (neděle 30. 1., ČT art, 20.15 - 21.35)
© Terryhoponozky
Československá komedie z druhé poloviny šedesátých let je dnes skoro zapomenutá a moc se nepřipomíná. Režírující
Miroslav Hubáček se v ní pokouší vézt na vlně tehdy probíhající Československé nové vlny, ale daří se mu to jen částečně. Vyniká rozhodně skvělou dobovou atmosférou, která má určitého ducha, nechybí jí potřebná nostalgie a trochu melancholie a zachycuje obyčejný život v tom nejlepším slova smyslu. Výborné jsou také dialogy, které jsou vesměs precizně vypointované, příjemně sebeironické, odposlouchané a naprosto přirozené, taktéž některé jednotlivé scény pobaví a splní svůj účel. Za zmínku pak stojí i hudební doprovod tehdy začínající kapely
Olympic v původní sestavě. Jako celek ovšem snímek nefunguje, protože má dost pomalé tempo, děj je hodně plytký a přes krátkou stopáž se nelze ubránit dojmu, že jde o zbytečně protahovanou bakalářskou povídku. V hlavní roli exceluje
Miloš Kopecký, jemuž sekundují kupříkladu
Vlasta Matulová,
Jana Hlaváčová,
Olga Schoberová,
Vladimír Menšík nebo
Jiří Menzel. Raritní záležitost.
Zajímavost: Kopecký nebyl s původním scénářem úplně spokojen, proto k němu přizval
Jiřího Muchu, který vypiloval dialogy.
Ukázka z filmu Flám
Tri dcéry (pondělí 31. 1., ČT art, 23.30 - 01.05)
© CSFD
Na československé drama z druhé poloviny šedesátých let se také zapomnělo, což je obrovská škoda. Režírující
Štefan Uher v něm precizně skloubil dvě linie a nebál se otevřené kritiky nejen tehdejšího režimu, ale také dogmatismu katolické církve. Nejprve uhrane výtečnou dobovou atmosférou temných padesátých let a komorním příběhem otce a tří dcer, který evokuje sociální drama, postupem času ale přechází ve společenskou satiru a střet dvou světů, ani jednomu z nich ale nestraní. Vše ještě dotváří potemnělou a neveselou hudbou a nádhernou kamerou, která si libuje v zabírání různých klášterních zákoutí. Unikátní je i ve vyvážení poetičnosti, která zaujme náročnějšího diváka a již zmíněné příběhové satiře, která je určena i tomu méně náročnému. Pozitivní je, že ani jeden z nich se necítí nijak ošizen nebo neuspokojen. Výborným dojmům dopomáhá i obsazení méně známými herci, mezi nimiž jsou
Jozef Čierny,
Ivan Rajniak,
Dušan Blaškovič,
Milan Fiabáne nebo
Viktor Blaho. Neprávem opomíjený počin.
Zajímavost: Úvod snímku je natočen v dnes už neexistující obci Doupov.
Televizní spot filmu Tri dcéry
Lék (
The Cure) (úterý 1. 2., Prima Max, 15.55 - 18.05 / středa 2. 2., 11.20 - 13.20)
© IMDb
Drama z poloviny devadesátých let v tuzemsku tolik známé není a žádnou oficiální cestou se nedá sehnat. Rozhodně je to škoda, protože je ukázkou toho, že film o AIDS se dá natočit i trochu jinak než jen sentimentálně. Režírující
Peter Horton v něm vsadil na dětský pohled na celou problematiku, což se ukázalo jako naprosto klíčové, protože díky tomu má závažná tematika relativně optimistické vyznění a celým snímkem se vine záblesk naděje. Samotný příběh pak sice není úplně překvapivý a nevyhne se určité melancholii a smutku, je ale zpracován velmi citlivě a v rámci možností se nevyhýbá ani humoru, který je velmi decentní a jemný, zároveň ale roztomile dětsky naivní. Naprosto trefné pak je pomalejší tempo, které dává prostor k pochopení postav a soucítění s nimi, stopáž je naštěstí střídmá, tudíž žádná scéna není zbytečně protahovaná. Titulní role skvěle zahráli
Brad Renfro a
Joseph Mazzello, kterým z dospělých herců bravurně sekundovala především
Annabella Sciorra. Občas sice výsledek působí trochu vykalkulovaně a sentimentu je o něco víc, než by bylo záhodno, to ale příliš nevadí. Další neznámý tip.
Zajímavost: Jde o poslední snímek z produkce studia Island World.
Originální trailer filmu Lék / The Cure
Potomek (
The Prodigy) (středa 2. 2., Prima Max, 22.25 - 00.25 / pátek 4. 2., 00.40 - 02.30)
© Facebook tvůrce
Ačkoli se skoro přesně před třemi lety objevil americko-hongkongský horor i v našich kinech, na menší obrazovce mu je přece jen o něco lépe. Režírující
Nicholas McCarthy v něm trochu překvapí tím, že tuctovou zápletku oživuje tematikou reinkarnace a rezignuje na démony posedlé děti, což ale nic nemění na tom, že je příběh vesměs předvídatelný a plný klišé. Naštěstí se mu ale daří udržovat hutnou atmosféru, napětí a velmi dobře zvládá i lekačky, s nimiž pracuje v rámci žánru neobvykle, potěší i poměrně nekompromisním závěrem. Taktéž tempo je příjemně svižné a stopáž střídmá, takže není příliš prostoru na hluchá místa, což je u hororového žánru jedině dobře.
Jackson Robert Scott jakožto hlavní dětský herec je snesitelný a nepřehrává, z dospělých pak zaujmou zejména
Taylor Schilling,
Peter Mooney a
Colm Feore. Nikterak originální a výrazná, leč solidní žánrovka, což se vždy počítá.
Zajímavost: Postava hlavního dětského hrdiny má tzv. heterochromii - rozdíl ve zbarvení očí.
Český trailer filmu Potomek / The Prodigy
Zrodila se Astrid (
Unga Astrid) (čtvrtek 3. 2., ČT art, 20.15 - 22.15)
© CSFD
Čtyři roky staré švédsko-dánsko-německé drama, které je v našich končinách známé jen velmi málo, trochu klame tělem a nepřipraveného diváka může zklamat. Režisérka a spoluscenáristka
Pernille Fischer Christensen se v něm totiž věnuje jen určité etapě ze života spisovatelky
Astrid Lindgren, kdy ještě nebyla slavná. Nespoléhá tak na klasická schémata životopisných dramat, ale snaží se spíš o osobní a intimní příběh dívky/ženy, která předběhla svou dobu a snažila se o rovnoprávnost a emancipaci. A poměrně se jí to daří, protože osudy hlavní hrdinky mají svou sílu, jsou zachyceny dost citlivě a lidsky. K tomu pak přidala i překvapivě depresivní atmosféru, krásnou kameru a trochu netradiční vizuální stránku, která sestává z hodně zajímavých obrazových kompozic. Titulní roli ztvárnila velmi dobrá
Alba August, kterou doplňují kupříkladu
Trine Dyrholm,
Henrik Rafaelsen,
Maria Bonnevie nebo
Magnus Krepper. Kdyby první třetina byla o něco svižnější a ne tak utahaná a stopáž o chloupek kratší, byly by výsledné dojmy asi o něco lepší. Další z méně známých tipů.
Zajímavost: Celý projekt začal poté, co si režisérka přečetla článek o mládí
Lindgren.
Oficiální americký trailer filmu Zrodila se Astrid / Unga Astrid