Birdman

Recenze: Birdman aneb nečekané kouzlo lhostejnosti

Vydáno: 19.01.2015 16:30 v sekci Recenze | Premiéry - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Americká černá komedie Birdman odehrávající se v zákulisí broadwayského divadla vzbuzuje senzace všude, kde se dosud hrála. V hlavní roli exceluje Michael Keaton. Nenechte si ujít jeden z filmů roku!

BirdmanRecenzoval/a Václav Limberk dne 19.01.2015 16:30. Americká černá komedie Birdman odehrávající se v zákulisí broadwayského divadla vzbuzuje senzace všude, kde se dosud hrála. V hlavní roli exceluje Michael Keaton. Nenechte si ujít jeden z filmů roku! Hodnocení: 5
Ano, je to tak. Nový film nazvaný Birdman s podtitulem nečekané kouzlo lhostejnosti, který byl tentokrát chytře raději ponechán bez českého ekvivalentu ("Ptačí muž" spíše než "Ptáčník") mexického režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritua je film téměř po všech stránkách dokonalý. Skutečně jen těžko bychom na něm našli nějaké zásadní chyby, snad jen nějaké "kosmetické" vady. Birdman je v současném kontextu dílem výjimečným, je zároveň filmem nesmírně zábavným a zároveň i dílem chytrým a uměleckým. Málokdy se dokáže spojit v dokonalý celek aspekt zábavnosti a uměleckosti, ale tady se to povedlo na výbornou.

Zach Galifianakis, Naomi Watts, Michael Keaton ve filmu  / BirdmanV zákulisí jednoho broadwayského divadla sedí Riggan Thomson (Michael Keaton), který právě zkouší divadelní inscenaci podle hry Raymonda Carvera. Jelikož není spokojený s obsazením titulní role, nastraží "nehodu" a tak se stane, že na místo nekompetentního herce nastoupí ambiciózní Mike Shiner (Edward Norton), kterého Rigganovi doporučí herečka Lesley (Naomi Watts), která v této inscenaci rovněž vystupuje a mimo to ještě s Mikem chodí. Mike je nezkrotný živel, který se Riggan musí pokusit zkrotit, stejně jako svou dceru Sam (Emma Stone), která pro něj pracuje jako asistentka. Riggan zároveň musí řešit i své osobní problémy se svou přítelkyní Laurou (Andrea Riseborough) a bývalou ženou Sylvií (Amy Ryan). Naštěstí je tu Rigganův přítel a zároveň producent Jake (Zach Galifianakis), který mu pomáhá zvládat "infarktové" situace v zákulisí i v jeho osobním životě. Potom je tu ještě Rigganovo zhmotněné alter-ego v podobě muže v ptačí masce, který Riggana neustále pronásleduje kritickým hlasem cynického glosátora.

Birdman se téměř celý odehrává v budově divadla a časově zahrnuje období zhruba dvou "zkušebních" dnů, přičemž budovu divadla v něm opustíme jen výjimečně. Jednou když si Riggan nechtěně přiskřípne svůj župan ve dveřích, které se mu zabouchnou, což má za následek mimořádně vtipný "nudistický pochod" zalidněnou noční Broadwayí a podruhé, když se Riggan v jedné z duševních krizí vydá pro láhev alkoholu do nedalekého obchodu. Občas se podíváme i na střechu divadla, kam se chodí uklidňovat Sam a také Mike.

Michael Keaton ve filmu  / BirdmanJinak se prakticky po celou dobu pohybujeme v klaustrofobně působících chodbách i zapadlých koutech divadla, což ale díky mimořádně kvalitní a dynamické kameře působí jako strhující filmová jízda. Právě zmíněná práce kameramana Emmanuela Lubezkiho je naprosto famózní a dává Birdmanovi neuvěřitelnou vnitřní dynamiku, s přihlédnutím k faktu, že jsme prakticky celou dobu uzavřeni ve stísněných interiérech budovy. I kdyby vás vůbec nezajímal děj, a sledovali byste pouze jízdy kamery, která díky rafinovanému střihu vzbuzuje dojem, že "jede" na jeden dlouhý souvislý záběr, bohatě by vám to vystačilo na mimořádný filmový prožitek.

Jenže děj vás prostě zajímat bude, neboť je v něm vše, na co si vzpomenete, kromě nudy. Birdman má neobyčejně chytře napsaný příběh s mimořádně dobrými dialogy, které jsou plné chytrých a vtipných poznámek týkajících se showbyznysu a filmových celebrit. Sám Riggan kdysi takovouto celebritou také byl, v době, kdy představoval "ptačího muže" v hollywoodských spektáklech. Riggan je vůbec zajímavou a komplexní postavou, která je antihollywoodsky komplikovaná a propracovaná.

Michael Keaton, Edward Norton ve filmu  / BirdmanNeustále ho pronásleduje kritický a posměvačný vnitřní hlas, který se mu zhmotňuje v podobě superhrdiny, kterého kdysi představoval a sám záměrně a dobrovolně zavrhnul, čímž si i razantně zavřel v Hollywoodu dveře. Režisér Iñárritu ho označil za moderního Dona Quijota a řekl o něm: "Riggan je hluboce lidský, humor u něj vychází z rozdílů mezi jeho upřímnými tužbami a sprostou realitou, která ho obklopuje. V podstatě je to příběh každého z nás.Mezi námi, Riggan zase takový blázen a svatoušek není.
Co ovšem Riggan je, tak je to především role napsaná na tělo Michaelu Keatonovi, jehož filmová kariéra je prakticky totožná s tou Rigganovou (v roce 1989 ztvárnil superhrdinu Batmana ve stejnojmenném snímku Tima Burtona). Iñárritu si ho jistě nevybral náhodou - Keatonovi zcela uvěříte jeho veškeré pocity a myšlenky, které skrze svou postavu sobě i nám sděluje. Bez nadsázky zde předvedl svůj životní výkon podobný v umělecké autenticitě například tomu, který před lety předvedl Mickey Rourke ve Wrestlerovi.

Emma Stone ve filmu  / BirdmanDalší herecké výkony jsou rovněž nadprůměrné. Zvláště Edward Norton tu předvádí, proč je jedním z nejnadanějších herců své generace a jeho výstupy v podobě "živelné pohromy" a ambicemi nabitého herce, který se do důsledku snaží dovést Stanislavského hereckou metodu do největší umělecké autenticity na jevišti, jsou extrémně zábavné. Také Emma Stone dokázala dostatečně plnokrevně vykreslit komplikovanou postavu Rigganovy dcery Sam.

Nesporné umělecké i ryze filmové kvality tohoto "divadelního filmu" dosud ocenila Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu dvěma Zlatými glóby za nejlepšího herce pro Michaela Keatona a za nejlepší původní scénář pro režiséra Iñárritua a další trojici scenáristů, kteří na něm spolupracovali. Je dost pravděpodobné, že právě v těchto dvou kategoriích by mohl Birdman triumfovat i při únorovém udílení Oscarů. Ať už získá Oscary jakékoliv (nebo nezíská žádného), rozhodně byste si tento zcela mimořádný zážitek neměli nechat ujít. Zcela jistě jde o jeden z nejlepších filmů minulého roku, stejně jako pravděpodobně o dosud nejlepší Iñárritův snímek.

Originální trailer filmu Birdman

10/10
0,0

Sophie Marceau
Téma: deset nejlepších rolí Sophie Marceau Francouzská herečka Sophie Marceau, která v listopadu oslaví 54. narozeniny, patřila a stále patří k nejzářivějším francouzským hvězdám. Pojďme si připomenout desítku jejích nejlepších rolí. čtěte zde
Vydáno: 26.09.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
1
TV tipy: 25. 9. 2020 - 1. 10. 2020
TV tipy: Osamělý mstitel Wolverine řeší Mission: Impossible Přelom září a října nabídne v televizi hned dvě velké premiéry. První je z nich je zatím poslední pokračování úspěšné série Mission: Impossible, druhou pak komiksový Logan: Wolverine, kterého tvůrci pojali v temnějším... čtěte zde
Vydáno: 25.09.2020 19:48 v sekci Radar | TV tipy
0
Žaluji! 7/10
Recenze: Poctivé drama o Dreyfusově aféře Žaluji! kritizuje armádu a předsudky Ve filmu Žaluji se režisér Roman Polanski zabývá Dreyfusovou aférou, politickým skandálem započatým křivým obviněním francouzského důstojníka Alfreda Dreyfuse ze špionáže v roce 1894. čtěte zde
Vydáno: 25.09.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Disney posouvá premiéry svých filmů
Koronavirus: seznam posunutých premiér IV. Společnost Disney oznámila několik změn týkajících se premiér filmů Black Widow, West Side Story a mnoha dalších. čtěte zde
Vydáno: 24.09.2020 08:45 v sekci Články | Publicistika
0
Bábovky 4/10
Recenze: Slabý děj filmu Bábovky pozvedá jeho solidní formální zpracování České melodrama Bábovky je souborem několika provázaných příběhů, jejichž suverénní filmařské zpracování je o několik úrovní lepší, než by si žalostně napsaný děj a ploché postavy zasloužily. čtěte zde
Vydáno: 23.09.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0